A hét elején meghirdetett akció népszerű: reggel már rengetegen álltak sorba az oltásért, majd az követően a miccsért, kenyérért és mustárért.
Még a hét elején írtuk: Bukarest második kerületi polgármestere, a liberális-technokrata, USR-PLUS-os Radu Mihaiu
Az egész akció egy poénból indult: a Times New Roman (kvázi a román Hírcsárda) portálon még májusban megjelent a Mici, bere și Pfizere (Miccs, sör és Pfizerek) című cikk, amelyet a kerületi polgármester elolvasott és úgy döntött: gyakorlatba ülteti.
„Köszönöm, Times New Roman, a humorotok fertőző. Ezért az Oboron meghirdetjük az oltást miccsért és mustárért. Komoly, nem vicc!” – írta pár nappal korábban a polgármester az akció meghirdetésekor.
A kerületi polgármester által szervezett oltáskampány pénteken reggel kezdődött a bukaresti Kőbányán, vagyis az Obor-negyedben. Az Obor ugyanis egy külső negyed óriási panelekkel, a közepén pedig egy metró-, villamos- és vasúti megállóval is rendelkező gigantikus piac- és bazárkomplexummal. Az oltóközpont egész hétvégen, péntektől-vasárnapig fog működni, a már megszokott módszer szerint: személyi igazolvány bemutatásával bárki kaphat oltást. Vakcinák közül pedig a Pfizer-BioNTech mRNS-vakcináját vagy az egydózisú Johnson & Johnsont lehet választani.
A Digi24 tévé péntek délelőtti helyszíni beszámolója szerint az akció már akkor hatalmas népszerűségnek örvendett:
ahol a románok az oltásra, majd azt követően az azért kapott utalványra várakoztak. Sőt, a beszámoló szerint olyanok is voltak, akik az oltópont nyitása előtt már beálltak a sorba.
Ugyanis az oltás után mindenki kap egy utalványt, amelyet keddig tud felhasználni:
Mindezt az oltást igazoló kis papírlap után kaphatják kézhez, és ezzel átmehetnek a miccses bódéhoz, ahol beválthatják az áhított ételre az utalványt. A tudósítás szerint a péntek reggeli Obor piacra várakozó bukarestiek közül többen inkább a Pfizert választották, mert jobban megbíznak benne, de voltak akik viszont azért választották az egydózisú Johnson & Johnson vakcinát, mert abból nem kell második adagra várni.
Milyen eszközökkel próbálták még népszerűsíteni az oltást Romániában?
Románia az általánosan alacsony oltási hajlandóság miatt még áprilisban abba a helyzetbe került, hogy nem tudja felhasználni az Európai Bizottság közös vakcinabeszerzéséből már leszállított vakcinákat.
Ezért már arra is volt példa, hogy külföldi egyetemista diákokat oltottak be, de még a román mulatós zenét, a manelét játszó híres zenészeket és a Drakula-mítoszt is arra próbálják felhasználni, hogy így növeljék az oltási hajlandóságot. Azonban hiába a próbálkozások, úgy tűnik, hogy a román oltáskampány lassan eléri a plafonját, hiszen az oltási hajlandóság mindössze 31 százalékos az országban, és a társadalom 21 százaléka megkapta már az első oltását.
A közel húszmillió lakosú Romániában eddig összesen 8,4 millió adag vakcinát használtak fel, amivel összesen 4,5 millió embert oltottak be – ez a teljes lakosság 22,5 százalékát teszi ki, míg az uniós átlag már 43 százalék. A teljes védettséget szerzett emberek száma – akik mindkét adag oltást megkapták már, vagy az egydózisú Johnson & Johnson-vakcinával oltották be – nagyjából 3,9 millió fő, míg csak az első oltását nagyjából 460 ezer ember kapta meg. Egy április végi felmérés szerint
Románia egyébként nem egyedüli, amely szokatlan eszközökkel csalogatja az állampolgárait oltáshoz: az Egyesült Államokbeli észak-nyugati Washington államban például ajándék marihuánás cigivel várják az oltakozókat, sőt ugyanitt korábban ingyen sörrel is próbálkoztak már.
NYITÓKÉP: Cătălin Oprisan / Facebook
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.