+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2020. március 19. csütörtök, 16:33
A koronavírus miatt havi száz forintért lehet most használni a budapesti közbringákat, de mennyien éltek a lehetőséggel és lesz-e árcsökkenés a járvány után? Megkérdeztük a BKK-t!

Március 18. szerda délután 14 óráig 1330 darab 100 forintos bérletet váltottak ki a budapesti közbiciklirendszerre, a Bubira,

 

a napi bérlések pedig az eddigi tendenciák alapján megkétszereződni látszanak

 

– írta sajtókérdéseinkre válaszul a Bubit üzemeltető Budapesti Közlekedési Központ.

 

Többen használják, de így sem sokan

 

Minderre azért voltunk kíváncsiak, mert Karácsony Gergely budapesti főpolgármester szombaton többek között azt is bejelentette, hogy ettől a héttől a járványhelyzet befejeztéig jelképes, 100 forintos havidíjjal lehet használni a Bubit – Karácsony érvelése szerint inkább a közbringákat használják az emberek, minthogy a tömegközlekedést válasszák, így ugyanis jóval alacsonyabb a megfertőződés veszélye. (Akit érdekel mindez bővebben, olvassa el a Kerékpárosklub szóvivőjével készített interjúnkat a témában.)

 

Épp ezért kérdeztük meg, mennyien éltek az eddigi három nap alapján a szinte ingyen közbringázás lehetőségével: az 1330 eladott bérlet nem tűnik soknak, de a BKK szerint „a napi bérlés az eddigi évek napi bérléseihez képest megkétszereződni látszik”. Három nap után ugyanakkor nehéz még megállapítani a pontos számokat, a fővárosi közlekedésszervező szerint ez csak hosszabb távon derül majd csak ki.

 

Mindenesetre amíg a Bubi forgalma növekszik, a budapesti közlekedésé a koronavírus miatt meredeken csökken: a 24.hu csütörtökön arról írt, hogy

 

10 százalék alá esett a budapesti tömegközlekedés kihasználtsága, ennyire kevesen utaznak már csak a járműveken.

 

Nem véletlen, hiszen az iskolák és egyetemek bezártak, sok vidéki hazautazott, számos fővárosi a vidéki nyaralójába húzódott vissza, míg a kormány minden lehetséges platformon az otthonmaradásra és a tömegközlekedés elkerülésére buzdítja az embereket.

 

Vérfrissítés kéne

 

Persze a Bubira rájár a rúd, úgy is mondhatnánk, hogy a zöld bringákat és a hozzájuk tartozó infrastruktúrát végtelenül elhanyagolták a városvezetések: a Google Play hivatalos weboldala szerint a Bubi androidos appját – mellyel többek között működtethetők a bringák – 2014 decemberében, vagyis pár hónappal a 2014 szeptemberi indítás után frissítették utoljára. A legnépszerűbb okostelefonos platformon így egy több, mint öt éves, funkcionalitásában és kinézetében is elavult alkalmazással kell megbirkózniuk a felhasználóknak, de iPhone-on is 2018-ban kapott legutóbb funkciófrissítést a Bubi-app. Nem véletlen, hogy

 

mindkét platformon két csillag körüli értékeléssel „büszkélkedik” az alkalmazás, melynek elavultsága elriaszthatja a felhasználókat.

 

A BKK-nál ezért arra is rákérdeztünk, tervezik-e frissíteni az appokat. Azt írták, terveik között „szerepel a MOL Bubi által nyújtott felhasználói élmény javítása, és ennek részeként az applikáció megújítása is”. Emellett a cég már az appokban az online regisztráció bevezetéséhez kapcsolódó minimális frissítést eszközölt, így például a megvásárolt termékek érvényessége már látható a felhasználók számára is.

 

BALRA AZ ELHANYAGOLT ANDROIDOS APP, JOBBRA A VALAMIVEL NAPRAKÉSZEBB IPHONE-OS. ELŐBBIN 1,9 CSILLAGRA, UTÓBBIN 2,1 CSILLAGRA ÉRTÉKELTÉK A BUBIT.

 

Olcsóbb lesz, de nem tudjuk, mennyivel

 

A Bubi eddigi másik rákfenéje a kacifántos és átláthatatlan árképzés volt. Hiába volt például mindeddig csupán 500 forint egy napijegy – úgy, hogy ezen túl minden biciklizésnél az első fél óra ingyenes volt –, emellé 25 ezer forintot zároltak a felhasználók bankszámláján, amelyet a jegy lejárta után adtak csak vissza. A zárolásra ugyanígy sor került a 72 órás és a hetijegyek esetében is, aki ezt elkerülte volna, annak negyedéves, féléves, vagy éves bérletet kellett volna vennie, ahol viszont már nincs letét.

 

Ilyen feltételek mellett nem is csoda, ha csak kevesen pattantak közbiciklire Budapesten, pedig jó regionális példák vannak: tavaly nyáron már írtunk a fejlett bringás kultúrával rendelkező Ljubljanáról, ahol a helyi közbringarendszert jelképes, heti 1 eurós összegért lehet igénybe venni, az éves jegy is kijön 7 euróból, drága letéti díjról pedig szó sincs. Nem véletlen, hogy sokan közbicikliznek a szlovén fővárosban, a BKK-nál ezért a szlovén példát felemlítve arra is rákérdeztünk, hogy tervezik-e csökkenteni a Bubi árát a jövőben.

 

A cég válasza szerint

 

„a járványhelyzet elmúltával a most bevezetett 100 forintosnál magasabb, a korábbinál azonban jóval kedvezőbb tarifával működhet majd a rendszer”,

 

de további felvilágosodást csak később ígértek ezzel kapcsolatban. Vagyis talán a járványhelyzet után nem csak álom marad egy elérhető, olcsó, modern és jól működő budapesti közbiciklirendszer.

 

BORÍTÓKÉP: BKK / Bubi

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A TUI már építi át ennek megfelelően a portugáliai és Kanári-szigeteki hoteljeit.

Kedden három fontos magyar közéleti személyiség koronavírus-tesztje is pozitív lett. Van, aki már a tüntetek kezelésekor otthoni karanténba vonult, és van, aki örül, hogy nincs tüdőgyulladása.

Hol tart majd Magyarország 2030-ban? EU-tagok leszünk-e akkor még? Milyen adottságaink vannak? Kihasználjuk-e ezeket? Mit kellene tenni? Elolvastuk az Egyensúly Intézet új kötetét.

A romániai megyei közegészségügyi hivatalok már nem állnak a helyzet magaslatán, most két település nevét keverték össze.

Daniel pátriárka figyelmeztette őket: '89-ben a kommunisták is valami hasonlóval rukkoltak elő, s lám, hamarosan el is buktak.

Az ápolásért felelős államtitkár azt tanácsolja a családoknak, ünnepeljék a karácsonyt inkább kétszer és kisebb létszámban.

Mutatjuk, hogyan néz ki a gyakorlatban a szoft lockdownnak nevezett lélekölés. Fotóriport Firenzéből!

A hét kérdése

Egy hét múlva véget ér az amerikai elnökválasztás. Te kinek örülnél, ki győzzön?

Azért ide elnéznénk

Az ELTE Illyés Sándor Szakkollégiuma ebben a hónapban a borderline és a narcisztikus személyiségzavaról tart előadást. Mindezt online november 3-án 18 órakor.

Könnyűzenei konferencia online és koncertek az A38-on. A szokásos három nap helyett ezúttal csak egy napon, november 4-én.

Skandináv filmek egy héten át az Art+ Cinemában. Október 22-28.

Felkavaró, meghökkentő, komfortzónából kimozgató kiállítás november 22-ig, ami garantáltan nyomot hagy és továbbgondolásra sarkall.

Ezt is szerettétek

Sem Kirgizisztán, sem Bolívia nincs a világpolitikai érdeklődés középpontjában, pedig az utóbbi hetekben mindkét országban sorsfordító változások történtek. Ezekről szól az e heti Helyzet!

Léteznek-e valóban Fidesz-árvák, akiket meg tudnak szólítani? Hogy állnak az ellenzéki összefogáshoz? Hallgasd meg, hogy mit mondott erről Pálinkás József és Ábrahám Júlia! Podcast.

Szeptember eleje óta tart a SZFE-s egyetemfoglalás. Mi tartja a lelket az őrt állókban, mennyire zavarodott meg a hatalom a váratlan akciójuktól, és hogyan látják a következő hónapokat? Podcast!

Tudatosan és szolidárisan viselkedtünk: megbíztunk a tudományban és nem engedtünk a csoportnyomásnak, mi több, néha éppen rácáfoltunk minden várakozásra. Járványszocio!

A Helyzetben az abaújkéri Wesley János Iskolába látogattunk, hogy megtudjuk: mit jelent az ott tanulóknak és a pedagógusoknak a kormány megszorítása.

Lesz-e még bármi ugyanolyan, mint a járvány előtt? Jól költi-e el az állam a gazdasági akcióterv támogatásait?

Balogh Ákos Gergely Index-főszerkhelyettes a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársával, Urbán Ágnessel vitázott a Helyzetben.

Twitter megosztás Google+ megosztás