Lehívják az opciót az üres dokkolók miatt – mérlegen a megújult Bubi közbringa-rendszer

2021.09.23. 07:35

A legtöbb gond a zárral és a túl nagy népszerűség miatti üres dokkolókkal lehet. A BKK kérdésünkre azt közölte: még idén bővülhet a flotta az opciós 360 plusz kerékpárral. Karácsony kabinetfőnöke arról beszélt: vizsgálják a bővítés lehetőségét a lakótelepek irányába.

Lehívják az opciót az üres dokkolók miatt – mérlegen a megújult Bubi közbringa-rendszer

Szeptember elején zárult le a korábbi rendszerhez képest újragondolt, árában és súlyában is csökkentett MOL Bubi közbringa-rendszer tesztidőszaka. Kíváncsiságból elkezdtem tömegközlekedés helyett a Bubival munkába járni, a legfontosabb tapasztalataim pedig alább gyűjtöttem össze. Bár a város nagy része jól bringázható, ebben a Google térkép helyett érdemes más alkalmazást – például a Bike Citizens nevűt használnunk – és kezdetben sok útvonal elég ijesztő lehet az autók között navigálva.

A QR-kód okostelefonos leolvasásával nyitható kerékpárok zárja időnként nem nyílik, ilyenkor az ügyfélszolgálat azt tanácsolja, mozgassuk meg kicsit a hátsó kereket. A meghibásodásoknál gyakoribb probléma, hogy a dokkoló sokszor üres, akár egymás mellett több is, ráadásul bizonyos tömegrendezvények kapcsán időlegesen ki is szednek a rendszerből állomásokat.

Összességében a saját tapasztalatom, hogy ha nem lakik az ember nagyon messze a munkahelyétől és mind ott, mind az otthona közelében van dokkoló, akkor simán lehet a hétköznapokban Bubival közlekedni.

Hosszabb távokon nyilván fárasztóbb biciklizni, ennél nagyobb probléma talán, hogy ahogy haladunk kifelé a belvárosból, már nem olyan sűrűk a dokkolók, így van, hogy még egy darabon majd sétálni kell, miután letettük a bringát – mintha a buszmegállótól jönnénk el.

Szeptember 15-ével vége a türelmi időszaknak, és már 5 ezres elszállítási díjat kell fizetnie annak, aki nem dokkolóra teszi le a biciklit. A személyes tapasztalatok után következzen a hivatalos mérleg: az üzemeltető BKK-t, a főváros közlekedési ügyekben is döntő vezetőjét és kerékpáros civil szervezetet kérdeztünk a debütált új közbringa-rendszerről.

Már fizetni kell a széthagyott járművek után.

Már fizetni kell a széthagyott járművek után.

Fotó: Tarnay Kristóf Ábel / Azonnali

Sokkal többen használják, mint azt korábban várták

Összességében abszolút pozitív a kép, jelentősen nőtt a népszerűsége a MOL Bubinak, amit több adat is egyértelműen alátámaszt. A bérlések számát tekintve már két hét alatt megdőlt az első szériás Bubi rekordja, és azóta is stabilan felette van, napi több mint 7-8 ezer utazással. Szeptember 13-ig közel 800 ezer utazás történt, már 100 nap alatt meghaladta az eddigi legsikeresebb év rekordját. Ez 2015-ben 652 ezer utazás volt. Napi átlagban 6 800 használata van, ami mintegy 4,5 szerese a Bubi 1.0-nak” – értékeli az eddigi időszakot a BKK Kommunikáció az Azonnali megkeresésére.

Kiemelik, hogy szeptember közepéig 72 ezer fő regisztrált a rendszerbe, az előző szériában 7 év alatt jött össze 117 ezer regisztráció – a turistákkal együttvéve, azaz a rendszer megújításával sikerült lényegesen több embert behúzni a rendszerbe.

„Minden várakozást felülmúlt a rendszer, minden korábbi tapasztalatnál sokkal nagyobb a kihasználtsága a kerékpároknak. Bíztunk abban, hogy sikerül a korábbi számokon javítani, de ezt hatalmas mértékben tudtuk megtenni” – összegez az kérdésünkre Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, aki a fővárosi önkormányzat részéről közlekedési ügyekkel foglalkozik. „Azt láttuk az elmúlt hónapokban, hogy hetente megdől a kihasználtsági rekord, folyamatosan emelkedik. A legutolsó rekordot szeptember 9-e tartja 9890 bérléssel, egy hajszállal vagyunk a tízezertől” – teszi hozzá a várostervező.

„Míg korábban az egy biciklire jutó bérlések száma egy körül mozgott, vagy akár alacsonyabb is volt, a nyár folyamán ez hatra felment, most már hét körül van. Ezek nagyon jó számok, ez hat-hétszeres javulás a korábbi rendszerhez képest” – fejti ki a tesztidőszakot lezáró megújított rendszerről.

Halász Áron, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője szerint az látszik, hogy marha nagy igény van egy jól működő közbringára Budapesten, hozzátéve, hogy ezt azonban láthatóan már nem tudják kielégíteni az eddig beállított számú biciklikkel. „A főváros most azt mondja, hogy érkeznek majd kerékpárok, amikkel bővíteni tudják a rendszert, de erre valószínűleg gondolni kellett volna akkor is, amikor látszott a Covid idején még a régi rendszerben bevezetett olcsó szolgáltatásnál, hogy amúgy az emberek szívesen használják” – véli a civil szervezet képviselője.

Többen használják a rendszert, mint amire számított a BKK.

Többen használják a rendszert, mint amire számított a BKK.

Fotó: Tarnay Kristóf Ábel / Azonnali

Bővítik a bringaparkot

Halász kérdésünkre azt is felidézte, hogy korábban volt egy vita a főváros vezetése és Vitézy Dávid, a Miniszterelnökséget a fővárosi fejlesztésekben képviselő, közlekedéssel is foglalkozó Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója között, aki szerint lett volna korábban lehetőség a bővítésre, de ezt nem tették meg.

Vitézy ugyanis még az új rendszer tenderének kiírásakor arról írt közösségi oldalán, hogy a 2014-ben 1100 kerékpárral elindított rendszer 2100-ra bővült, ennek ellenére a közbeszerzést mindösszesen 1200 biciklire írták ki és a dokkoló állomások 76-ról 158-ra emelt számát is meghagyták. Akkori posztjában ugyanakkor kiemelte, hogy a pályázati kiírás 360 járművet és 15 állomást tartalmaz opcióként, amit azonban, ha nem hívnak le, az szerinte a kerékpárok számát csökkenti a régi rendszerhez viszonyítva.

Megkérdeztük a BKK-t, lehívják-e az opciót és lesz-e az intenzvebb használat mellett is elég kerékpár. „A közbeszerzésben előírt kerékpárok számát az elmúlt hat év statisztikái alapján határozta meg a BKK. Az elmúlt évek, illetve a járványhelyzet alatt szerzett tapasztalatok azt mutatták, hogy kevesebb, de magasabb minőségű és korszerűbb kerékpárokkal is ki lehet szolgálni a felhasználói igényeket. Ennek tudatában határozta meg a Társaság a kerékpárok számát.

A korábbi feltételek mellett nem lehetett megfelelően működtetni a rendszert, ennek megújítása azonban minden várakozást felülmúlt. A közbeszerzésben szereplő további 360 kerékpárt lehívását elindítottuk, amennyiben a Vállalkozó az egyeztetett ütemterv szerint halad, már idén bővülhet a flotta”

– válaszolta kérdésünkre a BKK. Hozzátették: „Dolgozunk azon, hogy ezen felül is növelni tudjuk a flottánk méretét. Fontos látni, hogy mivel globális szinten ugrásszerűen megnövekedett a kereslet a kerékpárokra, a beszállítói láncok nagyon meghosszabbodtak.” Ez magyarul azt jelenti, hogy ha akarnak is flottát bővíteni, arra várhatóan várni kell egy darabig.

Az üres dokkolók problémájára Balogh Samu azt feleli, több lehetőség is felmerült. „Az egyik az eredeti szerződésben felmerült opciós számok lehívása, ez plusz 360 biciklit jelent. Ezen túl vizsgáljuk, milyen lehetőségeink vannak a nagyságrendi bővítésére a rendszernek. Itt a közbeszerzési szabályoknak kell megfelelni, ezt vizsgálják a BKK-s kollégák.”

A város külső részén ritkábbak a dokkolók.

A város külső részén ritkábbak a dokkolók.

Fotó: Tarnay Kristóf Ábel / Azonnali

Visszatérő problémák: széthagyott biciklik és beakadó zárak

Balogh is kiemeli, hogy rövid távon segíthet, hogy nem szabad letenni bárhova a járműveket, mert már felszámolják az elszállítási díjat, amely az üzemeltető plusz munkája melett azért is fontos, mert az alkalmazásban a dokkolókat látjuk, így a széthagyott bicikliket nehezebb másnak megtalálni és használni.

„Az üres állomás problémájára rátesz még, ha szét vannak hagyva a biciklik, mert sokkal nehezebb nyilván az üzemeltetőnek összeszednie különböző helyekről, ahol az emberek otthagyják. De erre nyilván gondolhatott volna korábban is a BKK, hogy a bicikli alkalmas rá, hogy csak úgy letedd valahol és lezárd, így az emberek ott is fogják hagyni”

– mondja Halász Áron a kérdésről. A BKK elmondása alapján egyébként a nem dokkolókban lerakott kerékpárok csak a bérlések néhány százalékát teszik ki. Abban az esetben, ha a gyűjtőállomás közvetlen közelébe teszi le valaki az eszközt, nem számolják fel a díjat, miután okoslakat GPS alapon kommunikál, nem a dokkolóállás jelzi a visszaadást.

Arra is kíváncsiak voltunk, mihez kezdenek a zárak és a többi alkatrész meghibásodásával. Válaszuk alapján a kerékpárok zárjainak meghibásodásánál gyakrabban jelentkező probléma, hogy beakad a zár, amire a mozgatás vagy a szoftveres újraindítás a megoldás, így ez leírásuk alapján inkább az ügyfelek edukációjáról szóló probléma.

Kérdésünkre azt írták, eddig még nem kellett kötbért fizettetniük a kerékpárokat leszállító vállalkozóval a nem megfelelő biciklikért.

„Azt kérem, hogy aki meghibásodást tapasztal, az mindig jelezze a Bubi applikációban. Az adott bérlésnek a végén van lehetőség jelezni, ha bármi probléma volt a biciklivel. Én is használom és amikor tapasztaltam ilyet, én is küldtem erről jelzést a BKK-nak és így tudják az ezt végző üzemeltetőn keresztül ezt megoldani” – teszi hozzá Balogh Samu a felmerülő meghibásodásokra vonatkozó kérdésünk kapcsán. 

A lakótelepek felé bővítenének a jövőben

Halász szerint érdemes lenne a meglévő állomások sűrűségét bővíteni, illetve szélesebb területre kiterjeszteni azt, például Angyalföldön, Újbudán vagy a kilencedik és nyolcadik kerületben. „Vizsgáljuk, hogyan lehet érdemben bővíteni, nem csak néhány tucat állomással, hanem újabb területeket bevonni” – feleli Karácsony kabinetfőnöke ezzel kapcsolatos kérdésünkre, aki szerint mind sűrítésre, mind bővítésre szükség van.

„Jellemzően a nagy lakótelepeket nem éri még el a Bubi, csak egy-két esetben. Ott hatalmas potenciál lakozik, pont ilyen lakótelepi környezetben a saját kerékpár tárolása nem mindig könnyen megoldott. Vizsgáljuk folyamatosan, hol lenne érdemes bővíteni. Még nincs véglegesítve, de van több lehetőség is. Elkezdődtek az egyeztetések az önkormányzatokkal, remélhetőleg néhány állomással már idén bővülni tud a rendszer”

– teszi hozzá. Példaként Kelenföldet említi, ahol a Móricz Zsigmond körtér, a Kosztolányi tér, Allee, Újbuda Központ az utolsó Bubi állomás, pedig néhány száz méterre fekszik a kelenföldi lakótelep.

NYITÓKÉP: Mol Bubi / Facebook

Tarnay Kristóf Ábel
Tarnay Kristóf Ábel az Azonnali újságírója

Újságíró, jobboldali liberális gondolkodó, volt diákaktivista. Szereti a szabadságot, az alternatív rockot és a jó kraftsöröket.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek