Miért lesz jobb bringázni, mint tömegközlekedni a járvány alatt?

Szerző: Bukovics Martin
2020.03.16. 14:29

Biciklin a szabad levegőn, a nyomasztó tömegből kiszakadva, vírusoktól védettebben lehet közlekedni, kampányol a járvány alatti bringás közlekedésért a Magyar Kerékpárosklub, amelynek szóvivője, Halász Áron bővebben is elmondta az Azonnalinak, miért is érdemes metrózás helyett bringázni.

Miért lesz jobb bringázni, mint tömegközlekedni a járvány alatt?

A Kerékpárosklub a koronavírus-járvány alatti időre a bringás közlekedést propagálja. Érezhető-e a forgalomszámlálók eddigi számai alapján ugrás a kerékpárra váltók számában?

Múlt csütörtökön kétszer annyian tekertek el a Bem rakparti bringaszámláló fölött, mint egy nappal előtte. Igaz, csütörtökön sütött a nap, szerdán pedig borús volt az idő. De még a napsütéses keddnél is másfélszer többen bringáztak múlt csütörtökön, ami azért két nap alatt elég nagy ugrás. Pénteken már kevesebben mentek dolgozni, egyetemre vagy szórakozni. Enyhébb volt az autóforgalom, a bringás forgalom is visszaesett. Utóbbiban szerepe lehetett a borult időnek is, de

pénteken mégis a vészhelyzet kihirdetése előtti borús szerda bringás számait mérték a számlálók. Vagyis talán többen bringáztak, mint amennyien normál esetben tették volna.

Hasonló tendencia látható az Árpád hídi bringaút számlálóadatain is, csak ott a csütörtöki forgalom nem ugrott ki olyan erősen mint a rakparton, a kisebb autóforgalmú péntek viszont ugyanúgy hozta a szerdai bringás számokat.

Az eddigihez képest több bringás látványa csak simán a tavasznak és a jó időnek tudható be, vagy tudtok olyanokról is, akiknek kifejezetten a koronavírus-pánik kapcsán jutott eszébe, hogy van amúgy bringájuk?

Szerintem mindkettő közrejátszhat, de nehéz egyelőre megmondani a tutit. A Facebookon mindenesetre nagyon virális lett a kampányunk, rengeteg pozitív, „és tényleg” reakciót kaptunk.

Miért jobb a bringás közlekedés, mint az autó, amelyben ülve szintén nincs kitéve senki sem fertőzésveszélynek, sem annak, hogy továbbadja azt, ráadásul még gyorsabb is?

Ha egyedül autózol, tényleg nem vagy akkora fertőzésveszélyben, mint a buszon. De a bringa még mindig környezetbarátabb és a rendszeres testmozgással az immunrendszeredet is erősíti. Úgyhogy, ha nagyon menned kell valahova és megteheted, ülj inkább biciklire. Én a karanténparás nagybevásárlást is bringán intézem.

New Yorkban rendkívüli kerékpársávokat jelölnek ki a koronavírus miatti megnövekedett kerékpárhasználatra való reakcióként. Van-e arra utaló magatartás a budapesti Városháza részéről, hogy erre itt is nyitottak lennének?

A Kerékpárosklub is kezdeményezni fog hasonló lépéseket, de nem csak a mostani vírus miatt. Most a kisebb autóforgalom eleve vonzóbbá tette Budapestet a bringázásra, de a Kerékpárosklubnál már a holnaputánon gondolkozunk. Nem mindegy, hogyan indítjuk újra az országot, ha lement ez az egész. Most kicsit hátradőlhetünk, végiggondolhatjuk mi ment eddig rosszul, és mi mehetne jobban.

Elgondolkodhatunk például azon, miért nem segítjük jobban az ország erre nyitott háromnegyedét abban, hogy bringára üljön? Megmértük, ennyien lennének nyitottak bringával járni, ha vonzóbbnak éreznék az utakat.

Ha segítünk nekik, azzal lehetőséget teremtünk egészségesebben élni, így a következő járványt talán már jobban átvészelhetjük. És ott van a kerékpározás összes többi előnye a levegő- és zajszennyezés csökkenésétől a biztonságosabb közterekig. Rengeteg olyan utca van Budapesten, ahol már most fel lehetne festeni kerékpársávokat, egy részüket már meg is tervezték. Ilyen például a városrészeket összekötő Baross utca vagy a Bartók Béla út középső szakasza. Ezeket januárban listáztuk, a listát pedig átadtuk Karácsony Gergelynek és stábjának.

Most kezdeményezni fogjuk a fővárosnál, hogy porolják le a kész terveket és álljanak neki hamarabb. Arról is készítünk egy listát, hová javaslunk ideiglenes kerékpársávokat, hogy többen választhassák a kritikus időszakban a tömegmentes, de környezetbarát közlekedést. Ha ezek az ideiglenes sávok beválnak, akkor ott is lehetne majd hagyni őket. Kár lenne a járvány után visszaülni a dugóba azoknak, akik megtapasztalják a bringázás előnyeit.

Karácsony Gergely főpolgármester bejelentette, hogy a Bubik havi 100 forintért lesznek használhatóak. Az ezáltal remélhetőleg sokak által használt közbringa kormánya olyannak tűnik, mint a villamoson a kapaszkodó: hogyan lehet védekezni itt a fertőzésveszéllyel szemben?

A Bubi elérhetőbbé tételét, a regisztráció megkönnyítését évek óta kéri a Kerékpárosklub. Már rég meg kellett volna lépni, de jó, hogy végre sikerült. Azért talán még mindig jobb közbringázni, mint a tömegközlekedésen utazókkal közös kapaszkodót fogdosni. Még nincs is olyan meleg, szóval hordhatunk kesztyűt, meg amúgy is legyen nálunk kézfertőtlenítő, mossunk kezet. Nem érzem ezt nagy akadálynak, de persze óvatosnak kell lenni.

A kormánynak van egy lényegében bringaügyi biztosa, Révész Máriusz, aki a Giro d'Italia lefújása miatt vélhetően jobban ráér, mint eddig. Kapcsolatban álltok-e vele, hogy a bringás közlekedést a kormány is jobban népszerűsítse a nagyobb városokban a megelőző intézkedések részeként, milyen javaslatokat tettetek neki, és lesz-e ennek eredménye?

Még nem beszéltünk vele erről, épp a Bringázz a Munkába kampányt próbáljuk megmenteni. Az ehhez kapcsolódó bringás reggeliket, amiken tízezer bringázóval találkozunk az ország 50 pontján, már sajnos el kellett halasztanunk. De amit fent a fővárossal kapcsolatban mondtam, az állami szinten is érvényes. Fontos lenne a bringás fejlesztések mellett bevezetni a három éve formálódó kerékpárosbarát KRESZ-módosításokat, és lépéseket tenni azért is, hogy ne csak az autózást támogassa az állam, hanem a környezetbarát bringázást is.

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek