digitalizáció
Minek van még készpénz?
Minek van még készpénz?

Már a legkisebb boltoknak is kell biztosítaniuk a bankkártyás fizetést, és a koronavírus-járvány is dobott az elektronikus fizetési formák régóta tartó terjedésén. De kiszorulhat-e végleg a készpénz? Miért tart ebbe az irányba a világ és milyen akadályai vannak a készpénz eltűnésének? Közgazdászokkal jártunk utána.

Losoncz Alpár
Vége a digitális messianizmus korának

A szép új világ hirdetői még pár éve is a digitalizációtól várták az emberiség szebb korszakát, mostanra éppen ezek a körök akarnának korlátozni és ellenőrizni. A lényeg azonban elsikkad: a digitális konszernek csak utánozzák, ami mindig is a kapitalizmus jellemzője volt, azaz a büntetést és a megfigyelést.

A Kurz-kormány veszélyezteti a legrégebbi németnyelvű napilap létét
A Kurz-kormány veszélyezteti a legrégebbi németnyelvű napilap létét

Az 1703-ban alapított Wiener Zeitung napilap nemcsak a bécsi szabadelvű konzervatív polgárság újságja, de egyben – már a Habsburg-időktől – Ausztria hivatalos közlönyeként is funkcionál, ahol bizonyos állami és gazdasági hirdetmények megjelennek. A lap főleg ebből tartotta el magát. A Kurz-kormány ennek véget vetne.

Mivel segítenek a mobilszolgáltatók a második hullám alatt az embereknek?
Mivel segítenek a mobilszolgáltatók a második hullám alatt az embereknek?

A tavaszi időszakkal ellentétben ingyen netet most nem adnak, sokkal inkább a digitális oktatáshoz és a gazdaság újraindításához kapcsolódó oldalakat teszik szabadon elérhetővé.

Lehet távoktatni, de azt ne nevezzük egyetemnek!
Lehet távoktatni, de azt ne nevezzük egyetemnek!

Hiába volt előzetes tapasztalat, sok egyetemi oktatónak fogalma sem volt, hogy mit kezdjen az online oktatással, és a vizsgáztatás is nemegyszer abszurd komikumba torkollott. De akkor hogyan is kellett volna ezt csinálni, és egyáltalán milyen típusú órákat lehetett jól távoktatni? Egyetemi tanárok és hallgatók mondják el, hogy mit gondolnak az elmúlt hónapokról.

Hidvégi Fanny
Hogyan kerüljük el, hogy az autoriter politikusok és a techcégek legyenek a járvány nyertesei?

A mostani járvány azzal a veszéllyel fenyegethet, hogy a megváltozott szokásaink miatt még inkább nyereségessé váló techcégek az államokkal összefogva szerezhetnek ellenőrzést felettünk.

A koronavírus okozta nagy terhelés miatt kér segítséget egy online oktatási platform
A koronavírus okozta nagy terhelés miatt kér segítséget egy online oktatási platform

Az Okos Doboz nevű oldal terhelése a tízszeresére nőtt, mióta bezártak az iskolák.

Bárány Balázs
Mi az, amit eddig megtanultunk a távoktatásból, és mi az, amit még mindig nem?

A tanároknak most kell megtanulni az értékelés elengedését vagy legalább a lazább kezelését. Ha ezt sikerül továbbvinni a járvány utáni időkre, akkor nyert ügyünk van.

Működhet-e a távoktatás egy központosított rendszerben?
Működhet-e a távoktatás egy központosított rendszerben?

Hogyan értékelhető a koronavírus miatt elrendelt „digitális munkarend” első hete? Éppen egy forradalom zajlik a virtuális tantermekben, vagy csak a tanárok tudtak jól igazodni a megváltozott környezethez? Hogyan kezeli a kormányzat ezt a szokatlanul 21. századi szituációt? Ugyanaz lesz-e az iskola a koronavírus után, mint előtte volt?

Vona Gábor
A poszthumanizmus hajnala

Az embernek tükörbe kell néznie és végre elismernie, hogy a természetben való kitüntetett helye a világ legdurvább történelmi hazugsága, amelybe beleringatta magát. Ez a mindannyiunk lelkében és elméjében dúló világháború.