+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Petróczi Rafael
2020. augusztus 20. csütörtök, 08:35
Mindezt az úgynevezett mobilitási pontokkal érné el a Soproni Tamás vezette kerület, ahol az e-rollerek és a biciklik mellett motorkerékpárokat is lehetne ingyen tárolni. Az e-rollereket ráadásul majd csak ezeken a pontokon lehet letenni úgy, hogy leálljon a fizetést jelző számláló. Mutatjuk a részleteket!

A BKK-val és a fővárossal való hosszú egyeztetés eredményeképpen augusztus 26-án fogja tárgyalni a terézvárosi képviselő-testület azt a javaslatot, ami egyszer és mindenkorra megoldaná a szanaszéjjel hagyott e-rollerek problémáját – számolt be róla az Azonnalinak Soproni Tamás, a kerület momentumos polgármestere.

 

Mint azt a javaslatot bemutató, az Azonnalihoz eljutott (és már az önkormányzat honlapján is megtekinthető) prezentációban áll, tesztjelleggel Belső-Terézvárosban (azaz a VI. kerület központi, Nagykörúton belüli városrészén) alakítanának ki

 

86 darab úgynevezett mobilitási pontot, ahol egyaránt lehetne tárolni bicikliket, rollereket, e-rollereket, sőt, robogókat és motorkerékpárokat is.

 

Ezeket vagy a már amúgy is meglévő tárolók helyén létesítenék, vagy teljesen új tárolókat alakítanának ki, azokat részben már meglévő autóparkolók helyén kijelölve.

 

A CÉL, HOGY A MOBILITÁSI PONTOKKAL ÚGY SIKERÜLJÖN LEFEDNI A VÁROSRÉSZT, HOGY AZ EMBEREK FEJÉBEN FEL SE MERÜLJÖN A KÉRDÉS, HOGY MEGÉRI-E NEKIK AZ AUTÓ HELYETT BRINGÁRA VAGY ROLLERRE PATTANIUK. FORRÁS: A JAVASLATOT ISMERTETŐ PREZENTÁCIÓ

 

A projekthez összesen 410 darab kerékpártámaszt (ahova a járműveket be lehet állítani és ha kell, lelakatolni) fognak telepíteni, és a költségeket a főváros és a kerület annak arányában fogja állni, hogy ki mennyi mobilitási pontot fog kezelni. A főváros a 86 mobilitási pontból összesen 48-ért, a VI. kerület pedig 38-ért fog felelni – ez utóbbi tervezése és kivitelezése bruttó 16 millió forintba fog kerülni a testületi előterjesztés szerint. A parkolásért – ahogy egy hagyományos biciklitároló esetében – a közlekedőnek nem kell majd fizetnie.

 

Miért pont oda akarnak plusz tárolókat rakni, ahova?

 

„Ez jó találkozása a kerületi és a fővárosi érdeknek, mert mi amúgy is szerettünk volna kerékpártárolókat létesíteni. És ebbe szállt be a főváros azzal az ötlettel, hogy nézzük meg, mennyire működik, ha egy egész városrész területén létesítünk nemcsak biciklik, hanem rollerek és motorkerékpárok tárolására is alkalmas helyeket” – számolt be róla az Azonnalinak a VI. kerületi polgármester.

 

Soproni hozzátette, a kialakítandó tárolók helyét több szempont alapján választották ki: egyrészt fontos volt az, hogy a jól látható, forgalmas csomópontokon mindenképp létesüljenek mobilitási pontok, hiszen

 

minél inkább az emberek szeme elé teszik az autózást kiváltó, „szelíd” közlekedési lehetőségeket, annál nagyobb eséllyel fogják azt igénybe is venni.

 

És ha azt látja a közlekedő, hogy az úticélján belüli száz méteren talál egy szabad tárolót, akkor azon sem fog dilemmázni, hogy megéri-e neki ezt választania az autózással szemben.

 

Mint Soproni az Azonnalinak elmondta, a Budapesten eddig kialakított, öt hasonló mobilitási ponttal (egy van jelenleg a Gellért téren, és négy a Lágymányoson) is ez leginkább a probléma, hogy nincsenek olyan sűrűn telepítve, hogy ezt az előnyt ki lehessen aknázni.

 

Van azonban más előnye is a mobilitási pontoknak: a polgármester szerint így lehet csökkenteni a szabálytalanul parkoló autók számát is.

 

„Sok mobilitási pontot az utcasarkokon szeretnénk kialakítani: mivel ezek a tárolók viszonylag alacsonyak, a belátást sem rontják, ráadásul az utcasarkon szabálytalanul parkoló autósok sem fognak tudni oda parkolni”

 

– ecsetelte a polgármester, hozzátéve: ezzel a megoldással az autósok sem fognak rosszul járni, mert parkolóhelyek számottevő mértékben nem fognak megszűnni.

 

De hogyan fogja ez megoldani az e-rollerek problémáját?

 

Egyszerűen: aki igénybe veszi ezt a szolgáltatást, csak és kizárólag a kijelölt helyeken (azaz a mobilitási pontokon) teheti le az e-rollerért Terézváros területén.

 

Amennyiben valaki máshol parkol, úgy a fizetést jelző számláló nem áll le,

 

azaz minden e-rollerhasználó abban lesz érdekelt, hogy valamely mobilitási ponton, ne pedig a járda kellős közepén tegye le a járművet. (Ezt technikailag az e-rollereket üzemeltető cég, a Lime fogja megoldani az e-rollerek GPS-rendszerén keresztül.)

 

A LIME E-ROLLEREI, A KÉP ALAPJÁN NEM BUDAPESTEN | FOTÓ: NEEDPIX

 

Továbbá a VI. kerület nem tett le arról sem, hogy a Lime továbbra is fizessen az önkormányzatnak azért, hogy a területén bérbe adja a járműveket. Ezt már idén meg is lépte a terézvárosi vezetés: február elejétől közterület-használati díjat kell fizetnie Lime-nak ugyanúgy, mint ahogy bármely közterületet használni akaró cégnek vagy árusnak is meg kell ezt tennie. (Erről Soproni Tamás bővebben is beszélt februárban az Azonnalinak adott interjújában.)

 

Ez a lépés arra is jó volt a polgármester elmondása szerint, hogy a fizetési kötelezettség „motiváló erő volt a Lime számára, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velünk”. Hogy pontosan milyen feltételek mellett fizessen a Lime a Terézvárosban működtetett e-rollerekért, még nem tudni, de a polgármester elmondása szerint

 

a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy a közterület-használati díjat a kerületben megtett e-roller utazások fogják felváltani, és ezek után kell majd a Lime-nak egy fix összeget fizetnie.

 

Hogy ez a díj pontosan mekkora legyen, arról folyik jelenleg is a párbeszéd a felek között.

 

„Mi mondtunk egy összeget, az nekik sok volt, de annak örülnek a Lime részéről is, hogy amíg az V. kerületben (ahol a fideszes Szentgyörgyvölgyi Péter a polgármester – a szerk.) anno szándékosan mondtak egy olyan magas összeget, amit nem tudtak megfizetni, addig mi valóban a megállapodásra törekszünk” – számolt be Soproni, hozzátéve:

 

a mobilitási pontok rendszerével végleg letettek arról, hogy kiűzzék a Lime-ot a kerületből,

 

hiszen találtak egy olyan megoldást, ami mindenki érdekét megjeleníti: a Lime továbbra is tud működni a kerületben, úgy, hogy a lakosokat zavaró rollerhasználat megszűnik, és még az önkormányzatnak is keletkezik pluszbevétele.

 

Budapesti brandet akarnak csinálni az új lerakóhelyekből

 

Mindenek előtt jövő hét szerdán el kell fogadnia a képviselő-testületnek a mobilitási pontok tervét (erre tekintve, hogy 73 százalékos többségben vannak az autózás visszaszorítását politikai célként megfogalmazó ellenzéki képviselők, elég nagy esély van), ezt követően szeptemberben indulhat a kivitelezés. Soproni szerint ez ősszel befejeződhet, de legkésőbb jövő év elején már használhatják a mobilitási pontokat az emberek.

 

Hogy ezeket „mobilitási pont” néven lehet-e majd megtalálni, a polgármester szerint még kérdéses, erről is folynak az egyeztetések a BKK-val. A tervek szerint lesz ezeknek a lerakó helyeknek saját arculata és neve, ami nem biztos, hogy mobilitási pont lesz.

 

„A terv, hogy a mobilitási pont nálunk és az ötletet átvevő, más kerületekben is majd egy önálló branddé nője ki magát.”

 

Ennek érdekében a jövőben Terézváros kezdeményezni kívánja egy Budapesti Mobilitási Kerekasztal létrehozását, és a Budapesti Közlekedési Központ is tervezi, hogy az appjában első körben láthatóak legyenek a mobilitási pontok, később pedig az is, hogy egy-egy ilyen pontnál hány szabad lerakóhely van.

 

Hosszú távú cél továbbá, hogy a közösségi autózást is támogassa a kerület a jövőben, így a mobilitási pontok később kiegészülhetnek közösségi autó-parkolóhelyekkel is, ahol az olyan autókat bérbe adó cégek, mint a MOL Limo vagy a GreenGo járműveivel lehetne parkolni.

 

MONTÁZS: Hutter Marianna (eredeti képek: Soproni Tamás / Facebook, Marco Verch / Flickr)

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Míg a választás előtt az egyik legnépszerűbb politikus volt Igor Matovič, a koronavírus-járvány második hulláma és a kormányzása körüli botrányok kikezdték a támogatottságát.

Az olténiai Deveseluban inkább szavaztak egy halottra, mint a másik két jelöltre.

Egyre több a fertőzött, a tesztkapacitásokat nem növeljük, és sajnos egyre többen vesztik életüket a koronavírus miatt. Mutatjuk, hogyan terjed a járvány Magyarországon és a környező országokban.

Köszi, két kommentelő!

Habár a székely fővárosnak nevezett városban ma a magyarok már nincsenek többségben, a román szavazatok felaprózódása miatt Soós Zoltán nagyot tudott nyerni.

A független Nicușor Dan lett Bukarest főpolgármestere. Az exit poll eredmények szerint 47 százalékot szerzett, jelentősen megelőzve a 39 százalékot hozó szocdem Gabriela Fireat.

Azért az MSZP-s Csorbai Ferenc mögött felsorakozó ellenzéki pártok meglepően jól szerepeltek, Csorbai 40 százalékot hozott az egyik legjobboldalibb városban.

A hét kérdése

Orbán Viktor bejelentette, a Magyar Közlöny megírta: hétfőtől minden szórakozóhely és kocsma legkésőbb este 11 óráig lehet nyitva. Mit hoz majd magával a 23 órás zárás?

Azért ide elnéznénk

A „kocsmai evangelizáció” jegyében fog erről beszélgetni Fabiny Tamás püspök, Kajdi Csaba influenszer és Török Csaba pap. Szeptember 29.

Mit tanulhat, exportálhat Budapest Bécsből? Erről beszél Techet Péter, az Azonnali főmunkatársa az IDEA szervezésében. Október 1.

Ezt is szerettétek

A Helyzetben az abaújkéri Wesley János Iskolába látogattunk, hogy megtudjuk: mit jelent az ott tanulóknak és a pedagógusoknak a kormány megszorítása.

Lesz-e még bármi ugyanolyan, mint a járvány előtt? Jól költi-e el az állam a gazdasági akcióterv támogatásait?

Balogh Ákos Gergely Index-főszerkhelyettes a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársával, Urbán Ágnessel vitázott a Helyzetben.

A sötét anyag kutatásáért kapta meg a rangos Viktor Ambartsumian-díjat Alex Szalay, a Johns Hopkins Egyetem magyar asztrofizkusa. Interjú!

Miben tud egyetérteni a szélsőjobboldal és a Háttér Társaság? Dúró Dóra és Dombos Tamás a Helyzetben!

Mi köze a belarusz diktátornak az oroszokhoz? Miért belarusz, miért nem Fehéroroszország?

Mit szól ahhoz Pacher Tibor, a tudóscsapat vezetője, hogy Magyarország is beszállt az űrversenybe? Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás