Szlovák közlekedési államtitkár: Szijjártó poénkodni szokott rajtunk a Pozsony-Kassa autópálya miatt

Szerző: Renczes Ágoston
2021.10.01. 16:29

Elkészült és hamarosan megnyitják az M30-as autópályát, ezzel teljessé válik Pozsony és Kassa autópálya-összeköttetése – Magyarországon keresztül. Közben a szlovákoknál határidő sincs, hogy mikor készülnek el a saját autópályájuk hiányzó szakaszaival.

Szlovák közlekedési államtitkár: Szijjártó poénkodni szokott rajtunk a Pozsony-Kassa autópálya miatt

A magyarok lerövidítik az utat Kassáról Pozsonyba és a szlovákokon viccelődnek címmel közölt pénteken cikket a jobbközép-liberális SME napilap abból az alkalomból, hogy Magyarországon hamarosan átadják a Miskolc és magyar-szlovák határnál fekvő Tornyosnémeti közötti M30-as autópályát,

és ezzel teljessé válik Pozsony és Kassa autópálya-összeköttetése Magyarországon keresztül.

Október végétől Pozsonyból Kassára végig autópályán lehet majd menni. Budapesten Keresztül.

Október végétől Pozsonyból Kassára végig autópályán lehet majd menni. Budapesten Keresztül.

Fotó: Google Maps

Mint arról az Azonnali már korábban is írt, Szlovákiában is épül a Pozsony-Kassa autópálya, ami az ország északi részén halad keresztül, és már csak néhány, összesen 36 kilométernyi szakasz hiányzik belőle, amiből az egyik nyolc kilométeres szakaszt át is adják 2021-ben.

A többi hiányzó szakasz viszont nagyon nehéz terepen épül, viaduktokat és alagutakat is tartalmaz, amik már – egy szakasz kivételével – épülnek ugyan, de a Nemzeti Autópálya Társaság (Národná Diaľničná Spoločnosť, NDS) májusi nyilatkozata szerint pont az utóbbi miatt nem „nem lenne korrekt” arról nyilatkozni, hogy mikor lesz teljes a Pozsony-Kassa autópálya, és az NDS azóta sem szabott meg határidőt. Egy a SME-nek korábban nyilatkozó közlekedési szakember szerint a reálisan 2040-re lesz teljes a két város közötti, Szlovákián keresztül autópálya-összeköttetés.

Eközben Pozsonyból Budapestre, és Budapestről Miskolcra is végig lehet autópályán haladni, a szlovákiai oldalon a határ és Kassa között is kész már az autópálya, így a hamarosan megnyíló Miskolc-Tornyosnémeti szakasszal teljessé válik Pozsony és Kassa autópálya-összeköttetése.

Szijjártó szerint nem is érdemes már befejezni

Az M30-as autópálya nemcsak ezért jelentős, mert vele válik teljessé Pozsony és Kassa autópálya-összeköttetése. A szakasz ugyanis része a Via Carpatia nevű, a Balti-tengert az Égei-tengerrel és a Fekete-tengerrel összekötő, Litvánián, Lengyelországon, Szlovákián, Magyarországon, Románián, Bulgárián és Görögországon áthaladó transznacionális úthálózatnak.

A Via Carpatia magyarországi szakaszának az M30 is része a már korábban elkészült Miskolc-Debrecen és a határon átnyúló Debrecen-Nagyvárad autópályákkal.

A Balti-tengert a Fekete-tengerrel és az Égei-tengerrel összekötő transznacionális úthálózat, a Via Carpatia terve. 

A Balti-tengert a Fekete-tengerrel és az Égei-tengerrel összekötő transznacionális úthálózat, a Via Carpatia terve. 

Fotó: Via Carpatia / Facebook

Kedden a Via Carpatia szlovákiai szakaszáról, az R4-es gyorsforgalmi útról tartottak nemzetközi konferenciát a másik kelet-szlovákiai nagyvárosban, a Kassától északra fekvő Eperjesen (Prešov).

A konferencián részt vett a szlovák közlekedési minisztérium államtitkára, a jobboldali-populista Sme Rodina (Család Vagyunk) által jelölt Jaroslav Kmeť is (magyar részről Mátyás Áron, Magyarország kassai főkonzulátusának munkatársa volt jelen).

A szlovák közlekedési államtitkár a konferencia utáni sajtótájékoztatón a Pozsony-Kassa autópályát is szóba hozta, ennek kapcsán azt mondta:

„Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter viccet csinál a közlekedési miniszterünkből (Andrej Doležal, a Sme rodina jelöltje – a szerk.) és azt mondja, ne építsetek kelet felé autópályát, hiszen az már megvan Magyarországon keresztül”.

Nemcsak a Pozsony-Kassa autópályával haladnak lassan

Az eperjesi konferenciának az volt az apropója, hogy

míg Magyarország idén, Lengyelország pedig 2026-ig elkészül a saját Via Carpatia-szakaszával, addig Szlovákiában az R4-es befejezésének sincs határideje.

Pedig a régión áthaladó az észak-déli irányú autóforgalom, aminek a nagy része jelenleg településeken halad keresztül, már most is nagyon nagy.

Szlovákia gyorsforgalmi úthálózata. A szürke kész, a piros épül, a zöld előkészítés alatt. Az északi autópályának is vannak még piros és zöld szakaszai; az R4 Eperjes (Prešov) és a lengyel határ közötti szakasza még zöld.

Szlovákia gyorsforgalmi úthálózata. A szürke kész, a piros épül, a zöld előkészítés alatt. Az északi autópályának is vannak még piros és zöld szakaszai; az R4 Eperjes (Prešov) és a lengyel határ közötti szakasza még zöld.

Fotó: Národná diaľničná spoločnosť

A régió polgármesterei ezért felgyorsítanák az R4 építését, mert ha a lengyelek is elkészülnek a saját autópályaszakaszukkal, akkor Szlovákiában egy „útszűkület” lesz a Via Carpatián, és

még nagyobb, szlovák aktivisták szerint katasztrófával felérő nyomás lesz a településeken, amiken a forgalom autópálya híján áthalad majd.

Az M30-as autópályát eredetileg 2022-ben tervezte befejzni a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., de korábban végeztek a minkával. Mint azt Hideg András, a NIF kommunikációs igazgatója a SME kassai kiadásának, a Korzár napilapnak elmondta – a Miskolcot Tornyosnémetivel összekötő M30-as autópálya műszaki átadása augusztus 31-én befejeződött, jelenleg a jóváhagyási eljárás folyik, a szakaszt várhatóan október végén nyitják meg a forgalom előtt.

NYITÓKÉP: Szijjártó Péter / Facebook

Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek