A területrendezési tervbe írta bele a pozsonyi fővárosi önkormányzat az új szabályokat. A reklámcégek nem örülnek és perelni fognak.
Október végén a pozsonyi fővárosi képviselő-testülete elfogadta a területrendezési terv azon módosításait, amelyek szabályozzák, hol lehet reklámokat elhelyezni a városban – számolt be róla a Denník N gazdasági lapja, a Denník E.
A félmillió lakosú Pozsony településképe roppant kaotikus: mesébe illő történelmi belváros, óriási szocialista-modernista épületek, ipartelepek, hatalmas új ingatlanfejlesztések toronyházakkal és modern lakóparkokkal, és mindezt elárasztják a különböző méretű reklámok:
2019-ben tízezer három négyzetméternél nagyobb reklámfelületet számoltak össze a szlovák fővárosban.
Ezek ellen Pozsony már régóta küzd; a 2018-ban a liberális Progresszív Szlovákia támogatásával a választást megnyerő főpolgármester, Matúš Vallo egyik ígérete volt, hogy felszámolja a Szlovákiában „vizuális szmog”-nak nevezett, településképet romboló reklámokat.
A területrendezési terv elfogadott módosításai pontosan szabályozzák, hogy a város területén hol milyen típusú reklámok lehetnek, és ezek paramétereit is külön meghatározzák, vagyis azt, hogy mekkora lehet az óriásplakát, a backlight (hátulról megvilágított reklámtábla), a fényreklám, a citylight (jellemzően a megállókban vagy önálló táblákon elhelyezett plakátok) valamint a cégek és üzletek cégtáblái.
Az új szabályozás látványos változásokat hoz majd:
az óriásplakátok és az épülethomlokzatokra feszített óriásmolinók száma radikálisan csökkenni fog, ahogy az épületek homlokzatára kihelyezett mindenféle villogó-világító reklámok is.
A szabályozás a műemlékvédelmi övezetekben a legszigorúbb, de a külsőbb kerületek jelenleg óriásplakátokkal elárasztott fontos közlekedési útvonalain is radikális lesz a változás.
Általános szabály, hogy citylight, vagy annál nagyobb reklám nem lehet műemléképületen, illetve a szabályozás alól kivételt képeznek a különféle intézmények információs táblái, a tömegközlekedéssel kapcsolatos tájékoztatást szolgáló táblák és képernyők.
A reklámok azonban nem tűnnek el egyik napról a másikra.
A főváros a tulajdonában lévő reklámfelületeket legfeljebb négy évre adja bérbe; amik nem felelnek meg az új szabályozásnak, azoknak nem hosszabbítják meg a bérleti szerződésüket, de Pozsony a saját tulajdonában lévő reklámfelületeket már korábban elkezdte felszámolni.
A magántulajdonban lévő felületekre kihelyezett reklámok esetében általában határozatlan idejű bérleti szerződést kötnek a reklámcégek a tulajdonosokkal – ezt a lehetőséget még tavasszal szüntette meg a parlament az építési törvény módosításával: a határozatlan időre bérbe adott reklámfelületek építési engedélye 2024. április 30-ig lejár, új építési engedélyt pedig már az új szabályok alapján lehet majd kiadni. Így csak azokkal a reklámokkal nem fog tudni mit kezdeni a főváros, amik határozott időre bérbe adott felületeken vannak – és ez a határozott idő több évtized is lehet.
A pozsonyi képviselő-testület döntése áttörésnek számít a reklámfelületek szabályozásában, az ugyanis több érdekkel is ütközik, és egyáltalán nem volt egyszerű megoldani:
Pozsony Óváros kerülete már 2014-ben rendelettel próbálta szabályozni a reklámfelületek maximális méretét, a köztük lévő minimális távolságot az utakon és a járdákon, betiltotta a reklámok villanyoszlopokon, ferde tetőkön, zöldterületen, illetve a városképi jelentőségű épületekre való rálátást akadályozó módon való elhelyezését.
Ez a rendelet azonban a bíróság szerint több törvénnyel is ütközött: egyrészt ezekben a kérdésekben az építésügyi hivatal és a közlekedési minisztérium az illetékes, másrészt egy önkormányzati rendelet nem korlátozhat az alkotmányban garantált alapjogokat – márpedig
a bíróság szerint a kerületi önkormányzat a rendeletével a vállalkozói tevékenységet korlátozta,
így az Óvárosnak vissza kellett vonnia a rendeletet.
Emiatt a pozsonyi városháza nem is ebből az irányból közelítette meg a reklámok szabályozását; a területrendezési tervezés a városháza álláspontja szerint az alkotmányból és már törvényekből következő eredeti hatáskör, így a kültéri reklámok szabályozását a területrendezési tervbe foglalták bele.
A kültéri reklámokkal foglalkozó cégek ezzel természetesen nem értenek egyet, már csak azért sem, mert Szlovákia óriásplakát-piacának a fele Pozsonyban összpontosul. A legnagyobb ilyen cég, a Bigmedia igazgatója azt nyilatkozta a Denník E-nek, hogy
mindenképp bíróságra mennek, mert az új szabályozás egyértelműen a vállalkozás szabadságának korlátozása, és jelentős beavatkozás a cég egzisztenciájába.
A kültéri reklámmal foglalkozó cégeket összefogó egyesület (AVR) pedig úgy fogalmazott: a területrendezési terv módosítása nem szokványos és szakmaiatlan lépés. Szerintük a problémát valójában az illegálisan kihelyett reklámok tömege okozza – Pozsonyban minden harmadik-negyedik kültéri reklám ilyen –, amit az AVR szerint a főváros ezzel a lépéssel nem old meg, ellenben megkárosítja a szabályosan működő reklámcégeket és csökkenti az épületek étéknövelési potenciálját.
Az óriásplakátok, óriásmolinók a budapestiek számára is ismertek, ahogy a Rákóczi út vagy a Nagykörút földszinti kirakatsorának teljesen kaotikus képet mutató reklámjai is.
A kérdés Budapest főépítészével, Erő Zoltánnal készült interjúnkon is előkerült. A főépítész a legnagyobb problémát az épületek homlokzatára erősített óriásmolinókban látja, szerinte ezek
„városképileg tarthatatlanok”,
ugyanakkor a fővárosnak korlátozottak az eszközei, hogy fellépjen a köztéri reklámokkal szemben, illetve a jelenlegi szabályokat is „nagyon tudatosan végre kellene hajtatni a kerületekkel és az építési hatósággal”.
Az Azonnali a fővárosi önkormányzatnál külön is rákérdezett, hogy szándékában áll-e a fővárosnak szigorítani a kültéri reklámok kihelyezésének szabályain, és ha igen, ez milyen nehézségekbe és akadályokba ütközhet.
A főpolgármesteri hivatal sajtókapcsolati csoportjától kapott válasz szerint Budapest is hasonló cipőben jár, mint Pozsony a területrendezési terv módosítása előtti kísérletei során:
a kültéri reklámokra vonatkozó szabályokat nálunk sem a főváros alakítja.
A fővárosi önkormányzatnak „korlátozottak a lehetőségei a reklámok elhelyezhetőségének szabályozására vonatkozóan” – áll a főváros válaszában –, azokat ugyanis alapvetően a településképi törvény, településképi kormányrendelet, kerületi önkormányzati településképi rendeletek, valamint törvények és kormányrendeletek által meghatározott közlekedési szabályok és építési jogi követelmények szabályozzák. „Ezen jogszabályok megalkotója viszont nem a fővárosi önkormányzat”.
A főváros csupán a Margitszigeten alkothatott településképi szabályt a reklámok elhelyezhetőségére, valamint a kizárólag „a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló közterületek használatára vonatkozóan alkothat olyan szabályt”, amelyben egyes helyszíneken a reklámokat, vagy azok egyes típusait betilthatja.
A főváros válaszából kiderül:
az illegális reklámokkal szemben azonban szeretnének hatékonyabban fellépni,
az ehhez szükséges intézkedések előkészítése folyamatban van, és azon is gondolkodnak, hogy hogyan lehetne a reklámokra vonatkozó közterületi szabályozás egyes szempontjait pontosítani,
„de általános reklámtilalom – a szabályozási környezetre is tekintettel – nem merül fel, nem is merülhet fel”
– áll a főváros válaszában.
NYITÓKÉP: Kaotikus homlokzati reklámok Pozsony bevásárlóutcáján, az Obchodnán (Üzlet utca, eredetileg Széplak utca). David Castor / Wikimedia Commons
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.