+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2020. január 17. péntek, 16:07
Az igazi baj az a főpolgármester szerint, hogy a kormány nem tárgyal Budapesttel a fővárost érintő uniós források elosztásával kapcsolatban, pedig a főváros szívesen gondolkodna együtt a kormánnyal.

„Budapest nem azért dolgozik, hogy más magyarországi településeknek kevesebb uniós forrás jusson, hanem azért, hogy Magyarország, és ezen belül a főváros is több uniós támogatást kapjon” – így reagált az Azonnalinak Karácsony Gergely budapesti főpolgármester, mikor azzal kapcsolatban kérdeztük pénteki sajtótájékoztatóján, hogy az előzetes tervek szerint nem jutnának Budapestnek uniós fejlesztési pénzek a következő hétéves költségvetésben.

 

Inkább gondolkozzunk együtt a kormánnyal, minthogy veszekedjünk

 

Az EU-s pénzek körüli botrány még a hét elején indult el az ellenzéki sajtóban, miután kiszivárgott a kormány uniós fejlesztési pénzek elosztására vonatkozó előzetes terve, mindezek alapján pedig se Budapest, se Komárom-Esztergom és Győr-Moson-Sopron és Vas megyék nem részesülnének a fejlesztési pénzekből. Karácsony erre akkor úgy reagált, a kormány Budapestet akarja büntetni. Most sajtótájékoztatóján kifejtette: a főváros igazán azt nehezményezi, hogy bár a kormány tudhatóan tárgyal az Európai Bizottsággal a következő fejlesztési ciklus Magyarországra vonatkozó részének elosztását illetően,

 

„de a Budapestet érintő forrásokkal kapcsolatban nem tárgyal a budapesti vezetéssel”.

 

„A magyar kormány vegye komolyan az Európai Unió partnerségi alapelvét, hiszen a helyi önkormányzatok bevonása nélkül operatív programot tervezni ellentétes az európai normákkal” – nehezményezte a főpolgármester.

 

Karácsony Gergely az Azonnalin nemrég megjelent publicisztikánkra is reagált, melyben azt fejtegettük, hogy a leszakadó régiók fejlesztésére félretett uniós forrásokat talán nem Magyarország legfejlettebb régiójára, az uniós régiók átlagfejlettségének 137 százalékát kitevő Budapestre kéne költeni. A főpolgármester ezzel kapcsolatban megjegyezte: bár valóban kell pénzt szánni a felzárkóztatásra,

 

„az európai gazdaság motorja a fejlett régiókban van, Magyarország gazdasági növekedési motorja pedig Budapesten.”

 

Karácsony szerint ennek a motornak dübörögnie kell ahhoz, hogy az ország fejlődjön, tehát a város nem kér többet, mint hogy „a budapesti régió fejlettségét figyelembe véve az uniós forrásokat okosan használjuk fel”.

 

„Magunk részéről sokkal szívesebben gondolkozunk együtt a kormánnyal annak érdekében, hogy Magyarország, így Budapest még több uniós forrást tudjon megszerezni, mint hogy azon vitatkozzunk, hogy az egyébként csökkenő támogatásokat hogyan osszuk el egymás között” – fejtette ki, hozzátéve hogy a Budapestre érkező forrásokat elsősorban három kulcsterületre, a közösségi közlekedésre, a levegőminőségre, valamint a lakhatási problémák megoldására fordítaná. Ezen felül bízik az uniótól közvetlenül is megpályázható források hozzáférhetőségében is, összegzett. (Hogy ez mennyire reális elképzelés, arról itt írtunk részletesen.)

 

Karácsony nem a kínaiak, hanem a MÁV reptéri vasútja mellett áll

 

Az Azonnali arra is rákérdezett Karácsony Gergelynél, hogy mit tud a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre már régóta tervezgetett gyorsvasút ügyéről, és a kormánnyal történt-e bármilyen kommunikáció azzal kapcsolatban, hogy mikor kezdődhetne meg a gyorsvasút építése. Karácsony erre válaszolva elmondta,

 

azt a verziót tudná támogatni, amelyik az országos vasúti hálózatba építené be a reptéri kapcsolatot.

 

A reptéri vasút lehetséges terveiről pár napja az Azonnalin is megjelent egy cikk, melyben leírtuk, alapvetően két versengő irányvonal van annak megépítésére:

 

+ Az egyik, a MÁV által is favorizált terv a Budapest-Szolnok vasútvonalból Kőbánya-Kispest és Monor között hozna létre egy kiágazást, mely a föld alatt érné el a repteret. Így nem a reptér lenne a vonal végállomása, hanem onnan tovább lehetne haladni más, kelet-magyarországi nagyvárosok felé, ahogyan a budapesti városközpont felé is, ez az az irányvonal, amit Karácsony is támogatott.

 

+ A másik a kínai CRRC járműgyártó terve, mely a MÁV-os vonallal párhuzamosan Budapest-Keleti és a reptér között hozna létre egy új pályán egy gyorsvasutat. A CRRC nem kér mindehhez állami pénzt, csupán a vonal üzemeltetését harminc éven keresztül, szakértők szerint viszont mindezzel az a probléma, hogy nem integrálná a reptéri vonalat a nagyvasúti hálózatba. Karácsony a kínai tervekkel kapcsolatban sajtótájékoztatóján kifejtette: feleslegesnek érzi, hogy „párhuzamos vasúti infrastruktúra alakuljon ki egy olyan területen, ahol egyébként van létező vasúti infrastruktúra”, és

 

a koncessziós tervnek semmi értelme sincs, „feltéve, ha az a cél, hogy a budapesti közlekedőknek legyen jó, és ne a befektetőknek”.

 

Karácsony végül kijelentette: a kormány nem tárgyal jelenleg erről a beruházásról a fővárossal, viszont a MÁV által is favorizált koncepcióval egyetért. Hozzátette: reméli, hogy hamarosan a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa napirendjére kerüljön a döntés.

 

Megszűnhetnek a budapesti várólisták

 

A főpolgármester egyébként Havasi Gáborral, a Momentum egészségpolitikusával (képünkön jobbra) – egyben az egyesült ellenzék végül kikapott budafok-tétényi polgármesterjelöltjével – tartott sajtótájékoztatót, ahol a budapesti egészségügyi fejlesztésekről esett szó. Karácsony itt kifejtette, hogy

 

a kormánytól budapesti atlétikai vb-ért cserébe kapott 50 milliárdos egészségügyi fejlesztési pénzből a főváros meg tudja szüntetni a várólistákat.

 

Havasi Gábor, aki immár Karácsony egészségpolitikai tanácsadójaként tevékenykedik, kifejtette, hogy a pénzt a főváros „nem festékre és betonra” hanem modern orvosi műszerekre és hatékony ellátórendszerre költené. Ezt Orbán Viktorra reagálva mondta a momentumos politikus, hiszen a miniszterelnök éves sajtótájékoztatóján lényegében csak a kórházak tatarozásáról beszélt, de mélyebben gyökerező reformról nem.

 

BORÍTÓKÉP: Illés Gergő / Azonnali

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Újabb négy politikus távozott, mert nem látnak már lehetőséget a konzervatív, jobboldali politizálásra.

Lesz-e hatással a Párbeszéd és az LMP közeledésére, hogy a DK éppen nagyban gyengíti az MSZP-t? Kik fognak tárgyalni minderről? Megkérdeztük!

Mi volt Gyurcsány legjobb húzása? Melyik elszakított nemzetrész fáj neki legjobban? Vágó István négy válaszból dönthet, és van, hogy a
közönség segítségét kéri! Videó!

Fókuszban: Orbán Viktor huszonkettedik évértékelője.

Egészen meglepő helyen tűnt fel a zalai termálváros: Európa legjobb helyeit listázva szavazták fel a tizenkettedik helyre a titokzatosan működő European Best Destinationsön.

A választók megbüntették az AfD-t és a velük Türingiában összefogó pártokat. A Hanza-városban a baloldali pártok majdnem a szavazatok kétharmadát hozták el.

A várakozásoknak megfelelően alakultak a nevadai kaukuszok eredményei, Bernie Sanders már az elnyert delegáltak tekintetében is az élen.

A hét kérdése

Szombaton új parlamentet választ Szlovákia. Te kinek drukkolsz? Ez a hét kérdése, az Azonnalin te is szavazhatsz!

Azért ide elnéznénk

Mármint Kádár Barnabás, a momentumos jövőkutató. Február 26, Pannon Kincstár.

Szász Lilla a portugál exgyarmatok lakóinak visszatelepítését fotózta végig. Tárlatvezetés február 28-án.

Moldvai és gyimesi csángó táncház Budán február 29-én.

Történelmi diorámák, Star Wars-os csatajelenetek és világháborús terepasztalok Legóból Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumban február 29-én és március 1-jén.

Mi vár Szlovákiára és a szlovákiai magyarokra a
február 29-ei választások után? Beszélgetés a Három
Hollóban március 2-án.

Ezt is szerettétek

A Fidesz EP-delegációjának vezetője szerint az EPP-vel szemben ők a nyugodt erőt képviselik, Habonynak és Mészárosnak pedig semmi
köze hozzájuk.

Igor Matovič a szlovák politika elszabadult hajóágyúja, mégis pont ez nyerheti meg neki a választásokat Szlovákiában.

Sokadik kormányzati kísérlet után is él és virul a famaffia. Elmondjuk, miért.

Merkel nem tudja teljesen meghatározni, hogy ki kövesse a kancellári székben. Nem volt ez másképp Helmut Kohl után sem.

A Fiat Professional kiemelkedően nagy jelentőséget tulajdonít a környezetvédelemnek, így folyamatosan új, jövőorientált megoldásokon dolgozik, annak érdekében, hogy mérsékelje az embert és a természetet érő káros hatásokat.

Twitter megosztás Google+ megosztás