+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++

„- Patek Philippe, Vacheron Constantin, Hublot. Tudod, ki visel ilyen órákat?

 

- Kicsoda?

 

- Putyin.

 

- Putyin Hublotja?”

 

Így hangzik a párbeszéd Vaszil Petrovics Goloborogyko, frissen megválasztott ukrán elnök és egy stábtagja között, aki próbálja rendbe szedni az elnök megjelenését, és például márkás karórát adni rá, mielőtt az ország új vezetőjeként a nyilvánosság elé áll.  

 

A jelenet a Nép Szolgája című, ukrán vígjátéksorozat nyitórészében látható. Ez az a sorozat, amelyben maga Volodimir Zelenszkij játszotta Ukrajna egy középiskolai történelemtanárból lett, kicsit csetledező-botladozó, de azért mégis nagyon szerethető elnökét, Vaszil Petrovics Goloborogykót. Ez az a sorozat, ami áprilisban a valóban az ország elnökévé választott Zelenszkij sikeréhez hozzájárult. És egyúttal

 

ez az a sorozat, aminek sugárzását az orosz Comedy Central, a vígjátékokra és szórakoztató műsorokra specializálódott TNT tévéadó bevállalta, majd viharos gyorsasággal le is vette műsoráról.

 

Miért kellett levenni a Nép Szolgáját?

 

A TNT döntéséhez a fent leírt párbeszéd is hozzájárulhatott, hiszen az egy belsős, szatirikus nyelvi humort tartalmaz: a Hublot fordítása az orosz trágár szlengben kísértetiesen hasonlít a „faszfej” szóra.

 

Azaz a jelenetben áthallásosan kijelentik, „Putyin egy faszfej”, ami kifejezés ráadásul az utóbbi években elterjedt szlogenné is vált az ukrán-orosz konfliktusban az ukrán kormányt támogatók körében.

 

 

„PUTYIN EGY FASZFEJ!” – HIRDETI EZ A KELET-UKRAJNÁBAN TALÁLHATÓ GRAFFITI. FORRÁS: WIKIPEDIA

 

Ezt a jelenetet ki is vágta az orosz Gazprom leányvállalata, a Gazprom Media tulajdonában álló TNT a szerdai premier előtt, ám úgy tűnik, ez sem volt elég ahhoz, hogy a Nép Szolgája műsoron maradhasson: már aznap este bejelentették, hogy leveszik a sorozatot a műsorról, és helyére orosz sitcomokat tesznek. A tévéadó így hiába szerezte meg a jogot a huszonhárom részes évad első három részének levetítéséhez, azt már nem láthatja az orosz közönség.

 

Kivéve, ha előfizet a TNT online műsorszolgáltató platformjára, a Premierre: ott még továbbra is megnézhető a cenzúrázott rész. „A teljes első évadot eredetileg is a Premieren akartuk leadni” – kommentálta a döntést a TNT szóvivője a Vedomosti nevű, orosz gazdasági lapnak.

 

A szóvivő elmondása szerint a hirtelen váltás célja kifejezetten az is volt, hogy az online platformjukat reklámozzák, annak láthatóságát növeljék.

 

Kreml: semmi közünk az egészhez

 

Bár a TNT tulajdonosi háttere a Gazpromon keresztül erősen kötődik az államhoz, Putyin sajtótitkára, Dmitry Peskov állítja, a TNT magánadóként maga dönt arról, hogy mit tűz műsorra, így az államnak semmi köze nincs ahhoz, hogy a Nép Szolgáját a fizetős online platformra helyezték át. Peszkov úgyszint az illetékesség hiányára hivatkozva nem felelt arra a kérdésre, hogy helyes volt-e cenzúrázni a nyitórészt: szerinte erre választ adni a TNT dolga.

 

Azt pedig tagadta, hogy az utóbbi időben megerősödött volna a cenzúra Oroszországban, és már nem lehet viccelni Putyinnal.

 

A három évadot megélt sorozat első részének levetítésére közvetlen azután került sor, hogy Putyin és Zelenszkij hétfőn első ízben találkozott személyesen Párizsban, az Élysée-palotában. A találkozón a felek – enyhítendő a kelet-ukrajnai konfliktust – december 31-i határidővel fogolycseréről állapodtak meg, valamint ígéretet tettek arra, hogy 2020. március végéig beszüntetik a katonai akciókat a harcok sújtotta területek három régiójában. Hogy pontosan melyekben, arról nem szól a felek által közösen kiadott nyilatkozat.

 

MONTÁZS: Petróczi Rafael / Azonnali a Nép Szolgája egy kivágott jelente alapján, amiben Volodimir Zelenszkij éppen ukrán elnököt játszik

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A 2020-ra tervezett játékokat a járvány miatt egy évvel elhalasztották – szakértők szerint 2021-ben sem biztos, hogy jó ötlet megszervezni,
de a japán miniszterelnök ragaszkodik hozzá.

Az ügyvédként dolgozó Alexandra Wilsont ketten is ki akarták küldeni ugyanazon a napon a tárgyalóteremből.

Az alkotmánybíróság elnöke külön leszögezte: a szájmaszk kötelező viselete nem sérti senki szabadságát, az alkotmány nem ad jogot a megtagadására.

Idén már alapszakos képzéseket is elindított az egyetem. Bécsben, nem Budapesten.

Romániában a megyei és helyi önkormányzatokban lévő női képviselők aránya eddig is eléggé alacsony volt, egy civil szervezet adatai szerint ez az arány a mostani választások után sem fog sokat javulni.

Átlagosan 4-5 bőröndnyi koszos ruhát visz magával a Fehér Házba, hogy miközben ő az amerikai elnökkel tárgyal, kimossák neki.

A hét kérdése

Orbán Viktor bejelentette, a Magyar Közlöny megírta: hétfőtől minden szórakozóhely és kocsma legkésőbb este 11 óráig lehet nyitva. Mit hoz majd magával a 23 órás zárás?

Azért ide elnéznénk

A „kocsmai evangelizáció” jegyében fog erről beszélgetni Fabiny Tamás püspök, Kajdi Csaba influenszer és Török Csaba pap. Szeptember 29.

Mit tanulhat, exportálhat Budapest Bécsből? Erről beszél Techet Péter, az Azonnali főmunkatársa az IDEA szervezésében. Október 1.

Ezt is szerettétek

A Helyzetben az abaújkéri Wesley János Iskolába látogattunk, hogy megtudjuk: mit jelent az ott tanulóknak és a pedagógusoknak a kormány megszorítása.

Lesz-e még bármi ugyanolyan, mint a járvány előtt? Jól költi-e el az állam a gazdasági akcióterv támogatásait?

Balogh Ákos Gergely Index-főszerkhelyettes a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársával, Urbán Ágnessel vitázott a Helyzetben.

A sötét anyag kutatásáért kapta meg a rangos Viktor Ambartsumian-díjat Alex Szalay, a Johns Hopkins Egyetem magyar asztrofizkusa. Interjú!

Miben tud egyetérteni a szélsőjobboldal és a Háttér Társaság? Dúró Dóra és Dombos Tamás a Helyzetben!

Mi köze a belarusz diktátornak az oroszokhoz? Miért belarusz, miért nem Fehéroroszország?

Mit szól ahhoz Pacher Tibor, a tudóscsapat vezetője, hogy Magyarország is beszállt az űrversenybe? Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás