„Fogalmam sincs”: így hárítja saját felelősségét a főváros az e-jegyes buktában

Szerző: Hutter Marianna
2018.12.05. 12:55

„Erre egy okos és értelmes válaszom van: fogalmam nincs” – többségében ilyen és ehhez hasonló válaszokat kaptak az újságírók Bagdy Gábor főpolgármester-helyettestől, aki azt próbálta elmagyarázni a sajtónak, hogy mi lesz a BKK elektronikus jegyrendszer-projektjének a jövője.

„Fogalmam sincs”: így hárítja saját felelősségét a főváros az e-jegyes buktában

Nem kívánta értékelni a főváros felelősségét az elektronikus jegyrendszer kivitelezésének csúszásáért Bagdy Gábor KDNP-s főpolgármester-helyettes. Az Azonnali egy szerdai sajtótájékoztatón szerette volna arra kérni a városvezetőt, értékelje egytől ötig, mennyire felelős az ügyért a főváros, ám Bagdy megtagadta a válaszadást. 

„Azért nem válaszolok, mert bármit mondok, maga biztosan másképp fogja értékelni és ebbe a vitába nem szívesen mennék bele.

Az ügy előzménye röviden annyi, hogy a BKK – mint az Azonnali elsőként megírta – szerződést bontott a budapesti elektronikus jegyrendszer kivitelezéséért felelős Scheidt & Bachmann nevű céggel. Azt, hogy az ügy kellemetlen a fővárosi vezetésnek, jól mutatja, hogy az Országgyűlés fideszes többségű költségvetési bizottsága leszavazta azt, hogy egyáltalán napirendre vegyék az ügyben Tarlós István főpolgármester meghallgatását a bizottságban kedden.

Elmondta: az, hogy nem sikerült az eredeti menetrend szerint haladni, kudarc, de „azt pillanatnyilag nem tudom megítélni, hogy mennyire a projekt vezetésének vagy a szállítónak a kudarca, mert mind a kettő lehet”.

Ehhez hasonlóan az Azonnali az alábbi kérdésekre sem kapott érdemi választ:

+ Jelezte-e már a Scheidt & Bachmann, hogy perelne azért, mert a BKK szerződést bontott?

„Nem tudok róla, nem hallottam ilyen hírről”. Később Bagdy Gábor azt is hangsúlyozta: a szerződésbontás indoka a szállító szerződésszegése volt. „Lehet, hogy perelni fognak, de nem hinném, hogy túl sok esélyük van, mert ez egy teljesen objektív tény, hogy adtak-e bankgaranciát vagy nem”.

+ Mire hivatkozva nem újította meg a bankgaranciát a Scheidt & Bachmann?

„Erre egy okos és értelmes válaszom van: fogalmam nincs.”

Felvetésünkre, miszerint ő is tárgyalt a szállítókkal, úgy válaszolt, októberi tárgyalásukon rögzítették, hogy a bankgaranciát teljesíteni kell, a szállító cég pedig kifejezte azon szándékát, hogy ezt teljesíteni kívánja, ám ez nem történt meg. „Ettől kezdve én nem tudok többet mondani, mert az okokat, indokokat nem ismerem, én a tényeket ismerem”.

+ Hogyan fogják kiválasztani az e-jegyrendszer új kivitelezőjét?

„Komplikált ügy, nehéz erre válaszolni”, mert a projektet finanszírozó EBRD-vel (Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank) még él a hitelszerződés, ennek megfelelően ez azon fog múlni, hogy az EBRD finanszírozásában folytatják-e a projektet, vagy máshogy. Ugyanis ha az EBRD-vel, annak speciális kiválasztási folyamata van.

+ Ki lesz Dabóczi Kálmán utódja a BKK élén?

Egyelőre még Dabóczi vezeti a Budapesti Közlekedési Központot, de hogy meddig, arra Bagdy azt válaszolta: Tarlós Istvántól, Budapest főpolgármesterétől kell majd megkérdezni, és az ő kompetenciája lesz annak eldöntése is „saját bölcsességében”, hogy kit terjeszt elő Dabóczi utódjául.

+ Nem kellett volna Dabóczit előbb felmenteni?

Bagdy erre azt mondta: a városvezetés tudta, hogy van csúszás a projektben, de azt nem tudták, hogy a szállítóval ilyen feszült helyzet alakult ki, ők folyamatosan azt az információt kapták, hogy „holnapra meglesz a megállapodás”.

2021-re összeállhat a projekt

A sajtótájékoztatón egyébként Bagdy többször megismételte: nem érte anyagi kár a fővárost, minden kifizetett forint valós teljesítésen alapult. A KDNP-s politikus annak ellenére állította ezt, hogy arra már nem válaszolt, hogy akkor eddig pontosan mennyi pénzt fizettek ki és mire. 

„Én egy olyan fajta vagyok, hogy számokat akkor szeretek mondani, ha azt alá tudom támasztani” – mondta, hozzátéve, hogy azt kérte a BKK-tól, hogy állítsa össze a kifizetések listáját.

Később egyébként Bagdy azt is elismerte, hogy még nem tudják, hogyan strukturálják újra a projektet, vagyis azt sem tudják megmondani, hogy a már meglévő elemeit hogyan fogják hasznosítani,

ugyanis a fővárosi e-jegyrendszer a MÁV-ot és a Volánt is magába foglaló nemzeti platformhoz csatlakozva fog megvalósulni. 

Bagdy szerint egyébként január végén már tisztábban lehet látni a projekt folytatásával kapcsolatban, és szerinte az e-jegyrendszer 2020-21-re végül összeállhat. 

Szárnysegédek is voltak

A sajtótájékoztatón egyébként részt vett Csepel polgármestere, Borbély Lénárd és Wintermantel Zsolt újpesti polgármester is. Hogy miért, nem volt teljesen világos, hiszen nem volt közük az e-jegyprojekthez.

Borbélytől többek közt azt lehetett megtudni, hogy

+ a főváros ura a helyzetnek és sikeresen fogja befejezni a projektet;

+ látszólag talán most hátrányos a helyzet, de a főváros előnyt fog kovácsolni belőle;

+ illetve hogy „Tarlós István a megoldások embere”.

Wintermantel Zsolt szerepe pedig annyi volt, hogy míg agyonhangsúlyozták a sajtótájékoztatón, hogy nem érte anyagi kár a projekt miatt a  fővárost, felsorolt olyan korábbi, még a balliberális városvezetés alatti projekteket, ahol meg szerintük igen.

FOTÓ: Bagdy Gábor / Facebook

Hutter Marianna
Hutter Marianna az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek