+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
2019. február 26. kedd, 11:10
A fővárosiak a légszennyezettséget tartják a legfontosabb környezetvédelmi problémának Budapesten, a többség ezért kitiltaná a régi dízeljárműveket Budapestről, derül ki egy friss felmérésből.

Greenpeace-aktivisták kedd délelőtt egy 11 méteres „Tiszta Levegőt!” feliratot függesztettek fel a budapesti Szabadság-szobor talapzatára és egy légszennyezettség-szűrő maszkot helyeztek fel a szobor arcára. A látványos akcióval azt üzenték: elfogadhatatlan, hogy sem a magyar kormány, sem a városvezetés nem tesz hatékony intézkedéseket a tiszta levegőért – közölte az Azonnalival a környezetvédő szervezet.

 

A SZABADSÁG-SZOBOR ARCÁN A LÉGSZŰRŐ MASZK. FOTÓ: GREENPEACE

 

A Greenpeace közleménye szerint évente még mindig mintegy 13 ezer magyar hal meg idő előtt a légszennyezettség miatt. Az Európai Unióban a legegészségtelenebb levegőjű országok közé tartozunk, Bulgária után hazánkban a legrosszabb a helyzet. Mivel a kormány és a városvezetők többszöri felszólítás ellenére sem intézkedtek megfelelően, ezért már az Európai Bíróság előtt kell felelnünk a tartósan és kirívóan rossz levegőminőség miatt.

 

A légszennyezettség a közel kétmilliós fővárosban érinti a magyar lakosságot a legnagyobb arányban.

 

A levegőben található parányi részecskék (PM10, PM2,5) növelik a szívroham, a trombózis és a tüdőrák kockázatát. PM10-ből egy évben maximum 35 nap lehet túllépni a határértéket (uniós előírás). Ehhez képest 2018-ban PM10-ből minden 4. nap határérték feletti szennyezettséget mértek a budapesti Széna téri mérőállomáson. A helyzet nem javult 2019-ben sem: február 24-ig Csepelen már 20 nap, a budapesti Széna téren 23 nap mértek határérték-túllépést, Miskolcon pedig már most februárban elértük az éves határérték-túllépési limitet.

 

Ugyancsak aggasztó a helyzet a nitrogén-oxidok esetében, amelyek légzőszervi károsodásokat, valamint szív- és érrendszeri megbetegedéseket okozhatnak. Míg nitrogén-dioxidból (NO2) évente 18-nál többször nem léphető túl az órás határérték, a budapesti Teleki téren 2018-ban 230 alkalommal léptük túl a magyar határértéket. 2019-ben február 24-ig bezárólag a budapesti Kosztolányi Dezső téren 23, a Teleki téren 21 alkalommal léptük túl az órás határértéket.

 

Ehhez érdemes tudni, hogy Magyarországon szigorúbb, konkrétan feleannyi a nitrogén-dioxidra vonatkozó órás határérték, mint amit az uniós jogszabály előír, azonban a hazai jogszabály is az unióshoz hasonlóan csak évi 18 alkalommal engedélyezi az órás határérték-túllépést. Azonban az uniós éves nitrogén-dioxid határértéket is túllépi Magyarország Budapesten és Pécsett.

 

Friss felmérés: aggasztó a légszennyezettség mértéke

 

A budapestiek egyértelműen a légszennyezettséget tartják a legnagyobb környezetvédelmi problémának

 

– derül ki a Greenpeace Magyarország megbízásából a Závecz Research által 2018. november 24. és december 10. között lekérdezett közvélemény-kutatásból, melyet a budapesti lakosságra reprezentatív 800 fős mintán, személyes adatfelvétellel végeztek. A válaszadóknak először szabadon kellett megnevezniük a szerintük legfontosabb környezetvédelmi problémát Budapesten, maximum 3 választ megadva.

 

A válaszokban toronymagasan a legtöbbször (28 százalék) a levegő szennyezettsége került elő. Az összes említésnek közel harmadát tette ki olyan válasz, amely az autók által kibocsátott káros anyagokkal, a szmoggal, a büdös vagy fojtogató levegővel, a gyárak füstjével vagy általában a szállóporral volt kapcsolatban.

 

 

A légszennyezettség ügye hatalmas fölénnyel végzett a legnagyobb környezetvédelmi problémák között akkor is, amikor előre megadott lehetőségek közül kellett kiválasztani a három legfontosabb budapesti környezetvédelmi problémát. A budapestiek 72 százaléka sorolta a légszennyezettséget a három legfontosabb környezetvédelmi probléma közé Budapesten. A válaszadók 40 százaléka továbbá kifejezetten első helyen említette a levegő rossz minőségét.

 

 

Mivel a fővárosban a dízelautók használata jelentősen hozzájárul a Budapesten súlyos egészségügyi kockázatokat jelentő szállópor (PM₁₀) és a nitrogén-dioxid (NO2) okozta légszennyezettséghez, a közvélemény-kutatás rákérdezett arra is, hogy a válaszadók milyen mértékben értenek egyet a régi dízeljárművek kitiltásával Budapestről. A válaszokból kiderült, hogy a budapestiek egyértelműen kitiltanák a régi dízel gépjárműveket a főváros területéről: a megkérdezettek kétharmada értett egyet azzal (67 százalék), hogy Budapest területéről teljesen ki kellene tiltani a környezetszennyező régi dízel autókat, és csupán kevesebb, mint negyedük (23 százalék) ellenezte a javaslatot.

 

 

A Greenpeace Magyarország ezért egy, a fővárosi vezetésnek címzett petíciót indít. A kezdeményezés célja, hogy a főváros 2026. szeptember 1-ig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, valamint vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban. Mint arra a szervezet az Azonnalinak küldött közleményében emlékeztet, sürgős cselekvésre van szükség, ugyanis a trendek riasztóak: 2005-ről 2017-re megduplázódott az egészségünkre legkárosabb dízeljárművek száma és aránya Magyarországon, továbbá az autók átlagéletkora is megugrott.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A budapesti bazilika előtti karácsonyi vásár olyan közönségszavazáson lett a legjobb, ahol már a jelöltséghez tízezer eurót kell kipengetni. Orbán azért büszkélkedik vele.

A győri helyi választási iroda közlése szerint az eddig ismert öt jelöltön kívül van még öt trónkövetelő Győrben. Kérdés, hogy össze tudják-e karácsonyig szedni az ajánlásokat.

Mit ajándékozna Orbánnak és Gyurcsánynak? A jobbikos Jakab Péter erre is válaszol az Azonnali karácsonyi körkérdésében.

A boszniai táborban körülbelül hatszáz ember élt embertelen körülmények között: mosdó és víz sem volt, az emberek pedig még a hóesés után is sátrakban húzták meg magukat.

A DK még azután is meghívott a taggyűlésére, hogy már négy hónapja jeleztem, kilépnék a pártból, írja Petróczi Rafael.

Strache alkancellárként rendszeresen találkozott azon cégek vezetőivel, amelyeket az ibizai videóban az FPÖ titkos adományozóiként nevezett meg. De sámánokra is maradt ideje.

Ha elfogadják a kultúratámogatás átalakítását célzó törvényt, tüntetéssorozat kezdődik, mondta az Azonnalinak Novkov Máté a hétfői tüntetésen.

A hét kérdése

Miközben Matolcsy György, a Párbeszéd, az LMP és a Momentum azon vitázik, jó vagy rossz lenne-e Magyarországnak az euró minél előbbi bevezetése, az Azonnali az olvasókhoz fordul: kell-e nektek magyar euró?

Azért ide elnéznénk

Végre megtelik élettel az egyik legszebb budapesti vásárcsarnok. December 14.

Magyar topédesek december 20-án, Budakeszi, Kálvária Pince.

Nem csak szurkolóknak. Budapesten, az Ellátóházban, december 21-én.

Ez ilyen zene lesz. Pécsen, a Szabadkikötőben. December 29.

Az év egyik legjobb évnyitó bulija: Pécs komplett belvárosában koncertek délelőtt 10-től éjfélig. Január 4.

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Twitter megosztás Google+ megosztás