+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
2019. február 26. kedd, 11:10
A fővárosiak a légszennyezettséget tartják a legfontosabb környezetvédelmi problémának Budapesten, a többség ezért kitiltaná a régi dízeljárműveket Budapestről, derül ki egy friss felmérésből.

Greenpeace-aktivisták kedd délelőtt egy 11 méteres „Tiszta Levegőt!” feliratot függesztettek fel a budapesti Szabadság-szobor talapzatára és egy légszennyezettség-szűrő maszkot helyeztek fel a szobor arcára. A látványos akcióval azt üzenték: elfogadhatatlan, hogy sem a magyar kormány, sem a városvezetés nem tesz hatékony intézkedéseket a tiszta levegőért – közölte az Azonnalival a környezetvédő szervezet.

 

A SZABADSÁG-SZOBOR ARCÁN A LÉGSZŰRŐ MASZK. FOTÓ: GREENPEACE

 

A Greenpeace közleménye szerint évente még mindig mintegy 13 ezer magyar hal meg idő előtt a légszennyezettség miatt. Az Európai Unióban a legegészségtelenebb levegőjű országok közé tartozunk, Bulgária után hazánkban a legrosszabb a helyzet. Mivel a kormány és a városvezetők többszöri felszólítás ellenére sem intézkedtek megfelelően, ezért már az Európai Bíróság előtt kell felelnünk a tartósan és kirívóan rossz levegőminőség miatt.

 

A légszennyezettség a közel kétmilliós fővárosban érinti a magyar lakosságot a legnagyobb arányban.

 

A levegőben található parányi részecskék (PM10, PM2,5) növelik a szívroham, a trombózis és a tüdőrák kockázatát. PM10-ből egy évben maximum 35 nap lehet túllépni a határértéket (uniós előírás). Ehhez képest 2018-ban PM10-ből minden 4. nap határérték feletti szennyezettséget mértek a budapesti Széna téri mérőállomáson. A helyzet nem javult 2019-ben sem: február 24-ig Csepelen már 20 nap, a budapesti Széna téren 23 nap mértek határérték-túllépést, Miskolcon pedig már most februárban elértük az éves határérték-túllépési limitet.

 

Ugyancsak aggasztó a helyzet a nitrogén-oxidok esetében, amelyek légzőszervi károsodásokat, valamint szív- és érrendszeri megbetegedéseket okozhatnak. Míg nitrogén-dioxidból (NO2) évente 18-nál többször nem léphető túl az órás határérték, a budapesti Teleki téren 2018-ban 230 alkalommal léptük túl a magyar határértéket. 2019-ben február 24-ig bezárólag a budapesti Kosztolányi Dezső téren 23, a Teleki téren 21 alkalommal léptük túl az órás határértéket.

 

Ehhez érdemes tudni, hogy Magyarországon szigorúbb, konkrétan feleannyi a nitrogén-dioxidra vonatkozó órás határérték, mint amit az uniós jogszabály előír, azonban a hazai jogszabály is az unióshoz hasonlóan csak évi 18 alkalommal engedélyezi az órás határérték-túllépést. Azonban az uniós éves nitrogén-dioxid határértéket is túllépi Magyarország Budapesten és Pécsett.

 

Friss felmérés: aggasztó a légszennyezettség mértéke

 

A budapestiek egyértelműen a légszennyezettséget tartják a legnagyobb környezetvédelmi problémának

 

– derül ki a Greenpeace Magyarország megbízásából a Závecz Research által 2018. november 24. és december 10. között lekérdezett közvélemény-kutatásból, melyet a budapesti lakosságra reprezentatív 800 fős mintán, személyes adatfelvétellel végeztek. A válaszadóknak először szabadon kellett megnevezniük a szerintük legfontosabb környezetvédelmi problémát Budapesten, maximum 3 választ megadva.

 

A válaszokban toronymagasan a legtöbbször (28 százalék) a levegő szennyezettsége került elő. Az összes említésnek közel harmadát tette ki olyan válasz, amely az autók által kibocsátott káros anyagokkal, a szmoggal, a büdös vagy fojtogató levegővel, a gyárak füstjével vagy általában a szállóporral volt kapcsolatban.

 

 

A légszennyezettség ügye hatalmas fölénnyel végzett a legnagyobb környezetvédelmi problémák között akkor is, amikor előre megadott lehetőségek közül kellett kiválasztani a három legfontosabb budapesti környezetvédelmi problémát. A budapestiek 72 százaléka sorolta a légszennyezettséget a három legfontosabb környezetvédelmi probléma közé Budapesten. A válaszadók 40 százaléka továbbá kifejezetten első helyen említette a levegő rossz minőségét.

 

 

Mivel a fővárosban a dízelautók használata jelentősen hozzájárul a Budapesten súlyos egészségügyi kockázatokat jelentő szállópor (PM₁₀) és a nitrogén-dioxid (NO2) okozta légszennyezettséghez, a közvélemény-kutatás rákérdezett arra is, hogy a válaszadók milyen mértékben értenek egyet a régi dízeljárművek kitiltásával Budapestről. A válaszokból kiderült, hogy a budapestiek egyértelműen kitiltanák a régi dízel gépjárműveket a főváros területéről: a megkérdezettek kétharmada értett egyet azzal (67 százalék), hogy Budapest területéről teljesen ki kellene tiltani a környezetszennyező régi dízel autókat, és csupán kevesebb, mint negyedük (23 százalék) ellenezte a javaslatot.

 

 

A Greenpeace Magyarország ezért egy, a fővárosi vezetésnek címzett petíciót indít. A kezdeményezés célja, hogy a főváros 2026. szeptember 1-ig fokozatosan tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket Budapestről, valamint vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozottan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését a fővárosban. Mint arra a szervezet az Azonnalinak küldött közleményében emlékeztet, sürgős cselekvésre van szükség, ugyanis a trendek riasztóak: 2005-ről 2017-re megduplázódott az egészségünkre legkárosabb dízeljárművek száma és aránya Magyarországon, továbbá az autók átlagéletkora is megugrott.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Belgrádban folytatódnak a rendszerellenes tiltakozások: a tüntetők „a vírus és a rezsim áldozataiért“ imádkoznak.

Az EU nem egy bankautomata olyan tagállamok számára, akik figyelmen kívül hagyják az alapvető szabályokat, írták a néppárti EP-képviselők.

A fából készült alkotást július 4-én, az amerikai függetlenség napján gyújtották fel.

A jobbközép Andrej Plenković annyira egyértelmű győzelmet aratott, hogy nem szorul rá egyetlen nagyobb pártra se koalíciós partnerként. Csak a kisebbségekre, lényegében.

Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes szerint Budapesten rövid távon biztosan nem lesz ingyen a BKV. De mit és miért akarnak a bécsi zöldek?

Hónapok óta veszekszenek a Gödöt vezető politikusok. A Momentum vezetése polgármestere, Balogh Csaba pártjára állt, de mit gondol az ügyről a többi pártközpont?

Volt olyan tüntető, akit legalább húsz rendőr ütött és rugdosott, miközben már rég a földön feküdt. Második estéje tüntetnek Belgrádban és országszerte Vučić és rendszere ellen.

A hét kérdése

Vége a parlamenti szezonnak, vége a járvány durvábbik részének, és már rendeleti kormányzásra való felhatalmazása sincs Orbánnak, ideje hát megnézni, profitált-e ebből bármelyik párt. Szavazz!

Azért ide elnéznénk

Hogyan kéne támogatni a válság és az automatizáció miatt munkájukat veszített embereket? A Friedrich Ebert Stiftung és az Új Egyenlőség online rendezvénye. Július 9.

Mi köti össze Kozma Lajost, a fényképész házát és Nagy Imrét? Mi volt Karády Katalin Amerikából való hazatérésének titokban tartott feltétele és mi köze ennek a Rózsadombhoz? Kultúrtörténeti séta július 11-én.

Három borásztehetség, bor, bogrács, vezetett kóstoló, dűlőtúra. Mád, július 11.

Duda vs. Trzaskowski: a párharcot többek közt Pál Benedek, az Azonnali szerzője is értékeli július 14-én délután!

Az egyik legszebb pincesoron nyit ki a Planina borház július 31-én este. Vigyázat, sokac temperamentum + jó borok!

Ezt is szerettétek

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Twitter megosztás Google+ megosztás