+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Pintér Bence
2018. szeptember 7. péntek, 15:32
A fair trade kávé, a biopamut póló, az állatkísérlet-mentes púder után most a rasszizmusellenes cipő miatt érezhetjük magunkat jobb embernek.

„Úgy tűnt, szörnyű fáradtságával és céltalan dühével Cobain hangot ad a történelem után született generáció reménytelenségének, akiknek minden lépését kiszámították, követték, megvették és eladták – még az előtt, hogy megtörtént volna. Cobain tudta, hogy ő csak egy újabb spektákulum, hogy semmi nem fut jobban az MTV-n, mint az MTV elleni lázadás; tudta, hogy minden lépése egy klisé, amit előre megírtak, hogy még az is klisé, hogy rájön, hogy ez egy klisé.”

(Mark Fisher: Capitalist Realism)

 

Mi lehetne bátrabb dolog egy multinacionális, több tízmilliárd dollárt érő cég részéről, mint hogy két évig csendben titkolják, hogy szerződésük van a rasszizmus elleni látványos kiállásával óriási botrányt kiváltó Colin Kaepernick amerikaifocistával, majd amikor már a botrány elült, előállnak egy kampánnyal, aminek az a szlogenje, hogy

 

„Hinni valamiben. Akkor is, ha ez azt jelenti, hogy mindent fel kell áldoznod.”

 

Marketinghúzásnak remek, ja. Ráugrik a konzervatív média, akiknek a sportoló neve vörös posztó, bólogatnak mellé a lattéjuk mellől a liberálisok, Donald Trump szívrohamot kap, az egészhez pedig kellemes háttérfényt biztosít a dühöngő hazaffyak által felgyújtott Nike-cipők tüze.

 

A Nike reklámosai talán elolvasták Andrea Phillips tavalyi novelláját, ahol egy rendkívül hasonló tartalmú kampányról írt pont a Nike főszereplésével, lehet megtetszett nekik, aztán kimérték, lemérték, megnézték a demográfiát, a fókuszcsoportot, megvárták, amire a Kaepernick-ügy már nem annyira forró téma, csak éppen egy picit, és akkor jöttek a reklámmal.

 

„A Nike a világ egyik legnagyobb és legsikeresebb vállalata, és a semleges óvatoskodás helyett felrobbanthatja az amerikai közéletet, ha úgy akarja. Megteheti, meg is teszi, és helyesen is teszi. Mert hisznek valamiben” – írja a magyarországi Index főszerkesztő-helyettese a szerinte zseniális reklámról, ami kiakasztotta az USA – ahogy ő írja – „primitívebb részét”. 

 

De vajon miben hisz a Nike?

 

A Nike részéről megszólaló menedzserek egy szóval sem fejtették ki, hogy itt most a rasszizmusról, a feketék elleni rendőri erőszakról, vagy mi a fenéről van szó, hiszen nyilván a profitról van szó. Abban hisznek. Ez teljesen racionális egy multicég részéről, ahogy teljesen racionális mindenféle kampányokkal rátelepedni arra a hangulatra, ami a méréseik szerint a fiatal, diverz vásárlóközönségüket jellemzi. A Pepsinek nem sikerült jól, nekik meg igen.

 

Nincs ezzel semmi baj, térdre borulni viszont azért nem kéne előtte.

 

Bizonyára jobb érzés lesz ettől Nike-cipőt hordani egyeseknek. Pont annyira, mint mikor környezettudatos ruhadarabot, vagy a csinos brossúra tájékoztatása szerint nem éhbérért dolgoztatott szerencsétlenekkel leszüretelt fair trade kávéból főzött kávét veszel a Starbucksban, és megnyugodhatsz: ma is tettél valamit a világért, ma is jobb ember voltál, mint a „primitívebb” emberek.

 

Mindeközben a fair trade csak egy matrica, a biopamutos tájékoztatás egy tájékoztató tábla, a Kaepernick-kampány pedig csupán ennyi:

 

egy jól kiszámolt kampány, amiért az égvilágon semmit sem kellett feláldoznia a Nike-nak.

 

Ez pedig mindössze arra jó, hogy a társadalomkritika és a változás ígéretének marketingesítésével és brandesítésével, az ideák beárazásával elfedjék a valós problémákat. 

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A Hajdú-Bihar Megyei Közgyűlésben politizáló Kulcsár Gergely jelezte: a Jobbik-elnökség felszólítása ellenére sem mond le.

Új sorozat indul az Azonnalin: a 2020-as éveket alakító emberek mondják el, merre megyünk ebben az évtizedben.

New Yorkból nézve az évtized legfontosabb jelensége, hogy egyre több minden választ el minket egymástól, miközben a klímaválság ügye mégis nemzetközi tüntetéshullámot tudott kiváltani.

A magyar politikatörténetben először indul magyar párt politikusa külföldi választáson, külföldi pártszínekben – és rögtön kettő is!

Az új bevándorlási szabályok első részletei alapján egy egész magyar iparág fog megszűnni, a britek pontrendszert találtak ki ahhoz, kit engednek be magukhoz dolgozni.

Elvileg Gyurcsány, majd a Pesti Srácok Youtube-csatornája letiltása miatt akár egy platformra is kerülhetnének, de a DK szóvivője eloszlatta a nagykoalíció reményét.

Milanović elnöki beszédében az egységet hangsúlyozta, bár korábban Horvátország minden szomszédjával sikeresen összeveszett. Milyen elnök lesz?

A hét kérdése

Az egykori playmate már sokszor és sokfélét nyilvánult meg a politikában, most pedig dönthetsz, melyik a kedvenc aranyköpésed tőle.

Azért ide elnéznénk

Február 20-án Szántó Rita filozófus tart előadást az Aurórában, hogyan is használható ma az ókori sztoikus filozófia.

Piac-e a világpiac? Magántulajdon-e a cégbirodalom? Fennmaradhat-e a demokrácia és a jogállam piacgazdaság nélkül? Létezik-e „harmadik út"? Február 21.

Politikai aspektusok a cseh és a szlovák művészetben 1989 után. Izgi kiállítás Pozsonyban egészen február 23-ig.

Történelmi diorámák, Star Wars-os csatajelenetek és világháborús terepasztalok Legóból Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumban február 29-én és március 1-jén.

Mi vár Szlovákiára és a szlovákiai magyarokra a
február 29-ei választások után? Beszélgetés a Három
Hollóban március 2-án.

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Digital Health Summit, a digitális egészségügyi megoldásokon dolgozó szakemberek, fejlesztők, befektetők és az egészségügyi intézményvezetők fóruma.

Twitter megosztás Google+ megosztás