+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Pintér Bence
2018. szeptember 7. péntek, 15:32
A fair trade kávé, a biopamut póló, az állatkísérlet-mentes púder után most a rasszizmusellenes cipő miatt érezhetjük magunkat jobb embernek.

„Úgy tűnt, szörnyű fáradtságával és céltalan dühével Cobain hangot ad a történelem után született generáció reménytelenségének, akiknek minden lépését kiszámították, követték, megvették és eladták – még az előtt, hogy megtörtént volna. Cobain tudta, hogy ő csak egy újabb spektákulum, hogy semmi nem fut jobban az MTV-n, mint az MTV elleni lázadás; tudta, hogy minden lépése egy klisé, amit előre megírtak, hogy még az is klisé, hogy rájön, hogy ez egy klisé.”

(Mark Fisher: Capitalist Realism)

 

Mi lehetne bátrabb dolog egy multinacionális, több tízmilliárd dollárt érő cég részéről, mint hogy két évig csendben titkolják, hogy szerződésük van a rasszizmus elleni látványos kiállásával óriási botrányt kiváltó Colin Kaepernick amerikaifocistával, majd amikor már a botrány elült, előállnak egy kampánnyal, aminek az a szlogenje, hogy

 

„Hinni valamiben. Akkor is, ha ez azt jelenti, hogy mindent fel kell áldoznod.”

 

Marketinghúzásnak remek, ja. Ráugrik a konzervatív média, akiknek a sportoló neve vörös posztó, bólogatnak mellé a lattéjuk mellől a liberálisok, Donald Trump szívrohamot kap, az egészhez pedig kellemes háttérfényt biztosít a dühöngő hazaffyak által felgyújtott Nike-cipők tüze.

 

A Nike reklámosai talán elolvasták Andrea Phillips tavalyi novelláját, ahol egy rendkívül hasonló tartalmú kampányról írt pont a Nike főszereplésével, lehet megtetszett nekik, aztán kimérték, lemérték, megnézték a demográfiát, a fókuszcsoportot, megvárták, amire a Kaepernick-ügy már nem annyira forró téma, csak éppen egy picit, és akkor jöttek a reklámmal.

 

„A Nike a világ egyik legnagyobb és legsikeresebb vállalata, és a semleges óvatoskodás helyett felrobbanthatja az amerikai közéletet, ha úgy akarja. Megteheti, meg is teszi, és helyesen is teszi. Mert hisznek valamiben” – írja a magyarországi Index főszerkesztő-helyettese a szerinte zseniális reklámról, ami kiakasztotta az USA – ahogy ő írja – „primitívebb részét”. 

 

De vajon miben hisz a Nike?

 

A Nike részéről megszólaló menedzserek egy szóval sem fejtették ki, hogy itt most a rasszizmusról, a feketék elleni rendőri erőszakról, vagy mi a fenéről van szó, hiszen nyilván a profitról van szó. Abban hisznek. Ez teljesen racionális egy multicég részéről, ahogy teljesen racionális mindenféle kampányokkal rátelepedni arra a hangulatra, ami a méréseik szerint a fiatal, diverz vásárlóközönségüket jellemzi. A Pepsinek nem sikerült jól, nekik meg igen.

 

Nincs ezzel semmi baj, térdre borulni viszont azért nem kéne előtte.

 

Bizonyára jobb érzés lesz ettől Nike-cipőt hordani egyeseknek. Pont annyira, mint mikor környezettudatos ruhadarabot, vagy a csinos brossúra tájékoztatása szerint nem éhbérért dolgoztatott szerencsétlenekkel leszüretelt fair trade kávéból főzött kávét veszel a Starbucksban, és megnyugodhatsz: ma is tettél valamit a világért, ma is jobb ember voltál, mint a „primitívebb” emberek.

 

Mindeközben a fair trade csak egy matrica, a biopamutos tájékoztatás egy tájékoztató tábla, a Kaepernick-kampány pedig csupán ennyi:

 

egy jól kiszámolt kampány, amiért az égvilágon semmit sem kellett feláldoznia a Nike-nak.

 

Ez pedig mindössze arra jó, hogy a társadalomkritika és a változás ígéretének marketingesítésével és brandesítésével, az ideák beárazásával elfedjék a valós problémákat. 

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Negyven éve nem nézhetnek nők férfiakat sportolni Iránban, de a FIFA most biztosítékot kapott arra, hogy a válogatott kivételt fog képezni a világbajnokságon.

Egy friss felmérés szerint az ország szurkolóinak több, mint a fele szavazott a radikális pártokat tömörítő koalícióra.

Vajon mennyit költött a busztársaság a bárki által fillérekért beszerezhető műalkotásra?

Már a képmegosztónál is belátták, rettentő káros a fiatalok testképére, ha az arcukba nyomják a pénzért megvásárolható szépülést.

Az Ireland Simpsons Fans csoport saját pártjának tényleg egy fánk lesz a logója, de amúgy nagyon úgy tűnik, nem egy új viccpárt lesz az ISF Party.

A hét kérdése

A szélsőjobb által is oly sokat emlegetett európai életmód védelme névvel ellátott biztosi portfóliót sokan betámadták. Ha rajtad múlik, mire neveznéd át?

Azért ide elnéznénk

Konferencia Közép-Európa kilátásairól az NKE-n szeptember 26-án.

Milyen volt az erdélyi Magyar Autonóm Tartomány? Szeptember 27-én a Kutatók éjszakáján szó lesz róla.

Neoliberálisok, posztmarxisták, populisták vagy konzervatívok legyenek? Schiffer és Lányi megmondja. Szeptember 27.

Szeptember 28-án végig lehet kóstolni egy csomó gőzgombócot. Mellé koncertek.

Újra az irodalom és könyvkultúra központja lesz négy napra a Várkert Bazár október 10-től.

Ezt is szerettétek

Mennyire kapják meg a mindennapi szexizmust azok a lányok, akik bevallottan azzal akarnak érvényesülni, hogy jól néznek ki?

Kik azok, akikről első ránézésre nem mondaná meg az ember, hogy hosszú évek óta fideszesek? Összeszedtük!

Kárpátaljáról viszont mentőt fizetnek a magyarok a határig, hogy eljussanak a rossznak tartott magyar egészségügybe. Mutatjuk, miért.

Mutatunk pár jó társasjátékot, amiben tényleg kell gondolkodni, és nem is feltétlenül a többiek kisemmizése vagy kiiktatása a cél. Azonnali-lista!

Twitter megosztás Google+ megosztás