Nyolcszoros túlerőben van a Fidesz a plakátfronton

Szerző: Aradi Péter
2022.03.30. 12:05

Mivel a Fidesz kampányát tolja a CÖF nevű, a kormánnyal mindig egyetértő civil szervezet, illetve a kormány is, sikerül megoldaniuk, hogy mindez többé-kevésbé legális maradjon.

Nyolcszoros túlerőben van a Fidesz a plakátfronton

A K-Monitor, a Political Capital és a Transparency International Magyarország gyorsjelentése szerint a kormánypárt támogatására több mint 3 milliárd forintot érő plakátkampányt indítottak márciusban. Mint írják, A Civil Összefogás Fórumnak nevezett fideszes civil szervezet és a Rogán Antal vezette kabinetirodával megtámogatott kormánypárt

12 171 darabot számláló plakátsorozata listaáron több mint 3 milliárd forintba került,

ezzel szemben a Márki-Zay vezette ellenzék mindössze 1 564 plakáton szerepelt, aminek a költsége is jóval alacsonyabb, 390 millió forint.

A jelentés szerint az ellenzékhez képest nyolcszoros túlerővel és a törvényi előírásokat közel háromszorosan túlköltve zajlott a Fidesz érdekében a plakátkampány márciusban.

A kormánypártok maguk is túllépték a megengedett 1,177 milliárd forintos plafont, a jelentés szerint ugyanis 1,427 milliárd forintot költöttek csak ők közterületen elhelyezett politikai üzeneteket terjesztő plakátokra, ami törvényileg védhetetlen.

A szélsőjobboldali Mi Hazánk Mozgalom közel 80 millió forintért, míg Gattyán György Megoldás Mozgalom névre hallgató szervezete 66 millió forintért vásárolt plakátokat.

Ha Magyarország olyan működőképes jogállam lenne, folytatják, ahol a politikafinanszírozás és a kampányköltések ellenőrzésére rendelt államhatalmi szervezetek ellátják a feladataikat, akkor az Állami Számvevőszék például most kérlelhetetlen szigorral vizsgálná az összes párt kampánykiadásait, és

kemény szankciókkal sújtaná a szabálytalankodókat.

A jelentéshez szükséges adatfelvételre 2022. március 5. és 10. napja között került sor, vagyis az adatok azt mutatják meg, hogy ebben az adatfelvételi időszakban milyen politikai hirdetések voltak láthatók a közterületi hirdetőfelületeken.

A közterületi hirdetési piacon megszokott 30 napos hirdetési tartamra (átfutási időre) figyelemmel a jelzett idősávban megfigyelt hirdetések zöme a 2022. március hónapra kihelyezett plakátokat tartalmaz, miközben a hirdetések egy része úgynevezett kinn maradó plakát. Az adatok között tehát részlegesen megtalálhatóak a 2022. február hónapról áthúzódó egyes plakátok is, de a hivatalos kampányidőszak kezdetére, tehát 2022. február 12-ére visszamenően nem lehetséges teljes képet alkotni a közterületi politikai hirdetésekről.

A parlamenti választási kampányra és az ennek során elkölthető pénzre vonatkozó szabályokat három törvény határozza meg. Ezek közül a választási eljárásra vonatkozó előírásokat tartalmazó törvényt, valamint a kampányfinanszírozási törvényt 2013-ban, vagyis a második Orbán-kormány időszakában fogadta el a parlament. A harmadik, a pártok gazdálkodását szabályozó 1989-es törvény a rendszerváltást megalapozó törvények közül utolsóként, immár 33 éve hatályban van.

A kampányfinanszírozási törvény egyebek mellett az országgyűlési választási kampányban a pártok, illetve a jelölő szervezetek által elkölthető pénz mértékét és részlegesen a forrását is meghatározza. A törvény értelmében minden egyes képviselőjelölt kampányára ötmillió forintot lehet fordítani, a teljes kampányköltési keretet pedig az egy képviselő után elkölthető pénzösszeg és a parlamenti képviselők számának szorzata adja ki. A képlet tehát 199x5 millió forintként írható le, a végösszeg pedig 995 millió forint – volt még a 2014-es választás idején.

Mivel azonban a törvény alapján a kampányra fordítható összeget az inflációnak megfelelően növelni kell, jelenleg már – a Magyar Államkincstár közlése szerint – 1 176 981 122 forint, a jelölőszervezetenként elkölthető összeg, az egy jelöltre eső rész ezért 5 914 478 forint. Vagyis a 2022-es parlamenti választási kampány során a pártok minden egyes jelöltre kis híján 6 millió forintot,

a teljes kampányra pedig közel 1,2 milliárd forintot fordíthatnak.

Mint írják, tisztában vannak azzal, hogy a CÖF nem sérti meg a törvényi előírásokat akkor, amikor a kormányoldal számára előnyös tartalmú politikai üzeneteket közöl különböző plakátokon. A jelenség ugyanakkor egyértelműen jelzi, hogy

a Fidesz továbbra sem mondott le a kampánytevékenységek egy részének a kiszervezéséről.

Az is világos, hogy a választási eljárási törvény 2018-as módosítása kiemeli a kormány lakossági tájékoztató tevékenységét a választási kampány fogalmából. A kormány sem sért törvényt akkor, amikor a választási kampány idején a kormányzópárt üzenetével egyező vagy azt erősító-alátámasztó üzenetet tesz közzé közterületi hirdetési felületeken, és mindezt lakossági tájékoztató tevékenységnek álcázza. A Fideszt segítő kormányzati propaganda ebből is jól láthatóan továbbra is meghatározóan jelen van Magyarországon.

NYITÓKÉP: Fekő Ádám / Azonnali

Aradi Péter
Aradi Péter Az Azonnali újságírója

Szeret futni, írni, olvasni, utazni. Mindenhol és mindenben leginkább az érdekli, ami így vagy úgy, de nagyon csúnyán elromlott.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek