Első körben elhalasztották a lengyel médiatörvény szavazását

2021.08.11. 17:40

A Szejmben nem volt meg az elegendő kormánypárti szavazat a Jog és Igazságosság pártjának, így az amerikai tulajdonú, ellenzéki hírcsatornát egyelőre nem lehetetlenítik el.

Első körben elhalasztották a lengyel médiatörvény szavazását

Elhalasztották a legnagyobb lengyel kormánypárt, a Jog és Igazságosság (PiS) törvényjavaslatának szavazását ma a varsói képviselőházban, a Szejmben. A képviselők közül 229 megszavazta a halasztást, míg 227-en voltak ellene.

A 460 fős lengyel alsóházban, a Szejmben a szerdai szavazás után a legnagyobb független televíziótársaság, a többségében amerikai tulajdonú TVN sugárzásának endegélyezését ellehetetlenítő törvénymódosítást a kormánypártok közül csak a PiS és kisebbik koalíció partnere támogatta, de végül úgy tűnik, nem lett meg a szükséges 231 szavazat a törvény elfogadásához.

A szerdára meghirdetett szavazást a varsói alsóház épülete előtt a TVN-ért összegyűlt ellenzéki tüntetők kisebb csoportjai is várták. Szerintük a már csak „lex TVN”-nek nevezett törvény durva beavatkozás a sajtószabadságba.

Ennek ellenére előzetesen arra számítottak, hogy a törvény átmegy, még azután is, hogy a PiS jelentős koalíciós partnere, a centrista Egyetértés mindkét helyettes miniszterelnöke, és a kormány tagjai is távoztak a koalícióból, de úgy tűnik, a nyomás végül elég képviselőt győzött meg arról, ne szavazzák meg a PiS terveit.

Egyrészt Jarosław Gowin Egyetértés-elnök és eddigi helyettes miniszterelnök felszólításának négy párttársa nem tett eleget, ők már az előterjesztés napirendre vételét is megszavazták szerda délelőtt,

másrészt az első hírek szerint pedig a jobboldali-nacionalista-libertárius ellenzéki párt a Konföderáció több képviselője is Kazcynskiék mellé állt az ügyben, noha a szerda esti, elhalasztásról szóló szavazás előtt bejelentették, ha a törvényről kell szavazni, akkor tartózkodni fognak.

A párt képviselői egyébként az ONet tudósítása szerint kedden éjszakába nyúlóan vitatkoztak a törvényjavaslatról, a Konföderáció liberális szárnya egyértelműen elutasítja, hogy ebben támogassa a PiS-t, a nacionalista szárny azonban egyetért a törvénymódosítás céljaival. Ennek ellenére a frakció vezetői még szerdán is tagadták, hogy bármiféle módon támogatnák a TVN ellehetetlenítését.

A lex TVN javaslattal kapcsolatban a Szejm szerdai ülésén Marek Suski kormánypárti képviselő felszólalása után szavaztak, de már magát a felszólalást is az ellenzéki padosorkban ülő képviselők hosszas „Szégyen! Szégyen!” skandálása szakította félbe.

Mint azt már megírtuk,

a legnagyobb lengyel kormánypárt, a Jarosław Kaczynski által vezetett PiS olyan törvényi kiegészítést terjesztett elő, amely megtiltaná, hogy bármelyik televíziócsatorna többségi tulajdonosa az Európai Gazdasági Térségen kívülről kerüljön ki.

Ez éppen az amúgy az amszterdami Schiphol repülőtér területén bejegyzett, az amerikai Discovery tulajdonában lévő TVN-t és TVN24-et érintené csupán hátrányosan.

A beterjesztette kiegészítések társadalmi elutasítása elég nagy, amit az is jelez, hogy Varsó mellett a héten már 80 lengyel településen tartottak tiltakozó demonstrációt azok a polgárok, akik a tervezetben a kormányzó PiS azon szándékát látják, hogy visszaszorítsa az országban a sajtószabadságot és médiahegemóniát szerezzen. Az ügyben tartott varsói demonstráción több ezer tüntető előtt először beszélt az ellenzéki, jobboldali-liberális Polgári Platform visszatérő elnöke, Donald Tusk is.

Mivel a TVN-csoport amerikai érdekeltség, ezért a szavazásra került tervezet ellen az Egyesült Államok kormánya is hivatalosan tiltakozott Varsóban. 

A TVN24 nevű, jelentősnek számító hírcsatorna főleg rendre beszámol a lengyel kormánykörök korrupciógyanús ügyieről, az EU-val való vitákról, az LMBT-ellenes szabályozásokról és az igazságszolgáltatás nemzetközi kritikákat kapott átalakításáról is.

A kormány szerint ugyanakkor a szigorúbb médiatörvénnyel csak a többi EU-tagállamban lévőhöz hasonló tulajdonjogi szabályozást szeretnének bevezetni, a kormányzati szóvivő szerint ez semmilyen módon nem korlátozza a médiaszabadságot. Mateusz Morawiecki PiS-es miniszterelnök júliusban még úgy fogalmazott:

„Képzeljünk el egy helyzetet, amelyben a lengyelországi médiát felvásárolja valaki Oroszországból, Kínából vagy egy arab országból. Szeretnénk mi, állampolgárok, hogy jogunk legyen erre nemet mondani?”

A TVN-csoport sugárzási engedélye amúgy 2021. szeptember 26-án lejár, a médiacég már 17 hónapja kérte engedélyük megújítását, a PiS azonban az utolsó pillanatban terjesztette be ezt a módosítást, ami lényegében azt jelentené, hogy tevékenységük Lengyelországban ellehetetlenülne.

A Szejm szerdai ülése a lengyel alsóház hivatalos Youtube-csatornáján is követhető volt, itt pedig vissza is nézhető:

NYITÓKÉP: A „lex TVN” ellen tüntető lengyel Gdanskban, 2021. augusztus 10-én. FOTÓ: Kuba Kaługa / Twitter

Tóth Csaba Tibor
Tóth Csaba Tibor az Azonnali újságírója

Történészdiplomával rendelkezik, de 2013 óta főleg blogol, 2015 óta pedig újságcikkeket is ír. Sokszor Európáról és a Közel-Keletről. Az Izrael-párti sajtó kedvenc magyar firkásza. Eléggé baloldali.
Facebook
Twitter

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek