Opera készül Harvey Weinstein tárgyalásáról – Weinstein karaktere benne se lesz a darabban

Szerző: Petróczi Rafael
2021.06.28. 17:39

A zenét szerző művészt a Weinstein-ügyben nem Weinstein, hanem az általa elkövetett nemi erőszak nőkre gyakorolt hatása érdekli. Weinstein ügyvédje szerint a belfasti művésznek egy második felvonást is kell majd csinálnia, ha kiderül, hogy igazságtalan volt a filmproducer tárgyalása.

Opera készül Harvey Weinstein tárgyalásáról – Weinstein karaktere benne se lesz a darabban

„Harvey Weinstein tárgyalása: egy opera” – ezzel a címmel kíván operát készíteni a Weinstein-ügyről Conor Mitchell, egy északír zeneszerző és a belfasti művészeket összefogó Belfasti Együttes rendezője.

De ki is az a Harvey Weinstein?

Harvey Weinstein ugye az az egykori neves, amerikai filmproducer (nevéhez kötődik például a Ponyvaregény, a Gyűrűk Ura vagy a Sin City is), aki ellen 2017 októberében fogalmaztak meg először szexuális visszaélésekről, erőszakról szóló vádakat a vele kapcsolatba került nők – összesen végül több, mint nyolcvan nő fogalmazott meg ilyen vádakat a nyilvánosságban.

Egyúttal a Weinstein elleni vádak szülték meg az Amerikából indult, de más országokba (például Magyarországra is) elért #metoo-mozgalmat, ami a szexuális visszaéléseket elszenvedőket (elsősorban nőket) bátorította történetük elmondására, illetve védelmezni is kívánta a kiállókat.

2018 májusában a producert nemi erőszak vádjával letartóztatták, és a bíróság végül tavaly februárban két esetben bűnösnek is találta

az akkor majdnem 68 éves Weinstein 23 év letöltendő szabadságvesztést kapott.

Aki a legkevésbé érdekes a darabban, az maga Weinstein

Conor Mitchell nem az egész Weinstein-ügyről, hanem csupán a tárgyalásról szeretne operát készíteni – ehhez a zenét ő írja, és elmondása szerint a szöveget közvetlenül hat áldozattól szerezné be, akik tanúskodtak Weinstein ellen a tavalyi New York-i tárgyaláson.

Ahogy az opera megálmodója ígérte, nem egy tipikus tárgyalóbeli drámát fog csinálni, sőt, maga Weinstein meg sem fog jelenni a darabban, nem fogja őt senki eljátszani.

„Bizonyos értelemben nem törődöm vele. Ami engem érdekel, az a cselekedeteinek a hatása más emberekre”

– mondta el a filmproducerről Mitchell, majd hozzátette: „A zene képes kifejezni ezt. A darab egyik fő állítása az, hogy »hol fejezheti ki a zene azt, amit máshol nem mondanak el?«”

Mint azt Mitchell továbbfűzte, az opera tulajdonképpen a tanúvallomásokra adott reakcióként is értelmezhető lesz, amiben a szavak – a tanúvallomások töredékei – zenévé fejlődnek.

A Weinstein-csapat szerint szükség lehet majd egy második felvonásra

Ehhez persze először is azt kell elérnie a belfasti művésznek, hogy felhasználhassa a Weinstein elleni tanúvallomásokat – ennek érdekében fel is veszi a kapcsolatot az érintettekkel.

Közülük az egyik, Hayley Gripp Los Angeles-i színésznő (aki szexuális erőszakkal való próbálkozással vádolta meg a producert) a New York Postnak úgy nyilatkozott, hogy Harvey Weinstein túlélőjeként száz százalék, hogy meg fogja nézni a darabot, felkészülve a lehetséges traumára, és egyúttal a tényeken alapuló véleményt is meg akar majd fogalmazni az alkotásról.

HAYLEY GRIPP BIZTOSAN MEG FOGJA NÉZNI A WEINSTEIN-TÁRGYALÁSRÓL KÉSZÜLŐ OPERÁT. FORRÁS: HAYLEY GRIPP / FACEBOOK

Gloria Allred ügyvéd – aki három áldozatot is képviselt a Weinstein elleni perben – pedig azt mondta: akkor támogatja ennek az operának a megrendezését, ha egyrészt Conor Mitchellék megszerzik azon nők beleegyezését, akiknek a történetét színpadra akarják vinni, másrészt ha „az bemutatja azt a fájdalmat, gyötrelmet és a pszichés kárt, amelyet egy áldozat el kellett szenvedjen Harvey Weinstein szexuális bántalmazása eredményeként”.

A másik oldalról viszont Weinstein védőügyvédje, Imran H. Ansari is megszólalt: szerinte

a belfastiaknak lehet, hogy egy második felvonást is kell majd készíteniük az operához „ügyfelem fellebbezése alapján, hogy vajon az egy fair tárgyalás volt-e”.

New York lenne az opera természetes otthona

Ahogy Conor Mitchell a New York Postnak elmondta, tervei szerint a színházi próbák szeptemberben kezdődnének, és a cél az lenne, hogy az október közepétől november elejéig tartó Belfasti Nemzetközi Művészeti Fesztiválon már be is mutathassák a darabot.

ILYEN ILLUSZTRIS KÖRNYEZETBEN MUTATHATJÁK BE A WEINSTEIN-OPERÁT. A KÉP A 2019-ES BELFASTI NEMZETKÖZI MŰVÉSZETI FESZTIVÁLON KÉSZÜLT. FORRÁS: A FESZTIVÁL FACEBOOK-OLDALA

Mint azt a művész kifejtette:

„Belfast egy nagyon átpolitizált hely. Itt valódi hagyománya van az erős politikai töltöttségű témáknak a darabokban.”

Ugyanakkor Mitchell azt is hozzáfűzte, hogy szerinte – ha már a tárgyalás New Yorkban zajlódott – New York lenne az opera „természetes otthona”, és már folynak is arról – nagyon kezdeti fázisban lévő – beszélgetések, hogy oda költöztethessék a darabot.

NYITÓKÉP: Thomas Hawk / Flickr

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali korábbi újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként. Az Azonnali gyakornoka, majd belpolitikai újságírója volt 2017-2021 között.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek