Pedig a New York-i Metropolitan Operaháznak több lehetősége is lenne ezt elkerülni, például az oltatlan diákokra kötelezően maszkot rakva, vagy éppen a nézőszámot lecsökkentve.
„Egy teljesen beoltott operaház” – így hirdeti magát az egy év kihagyás után augusztusban újra megnyitó New York-i Metropolitan Operaház (röviden MET), amely a világ egyik legjelentősebb operaháza: azt Wallace K. Harrison tervei alapján 1966-ra építették meg, befogadóképessége körülbelül 3850 fő, további mintegy 200 állóhellyel.
Hogy mennyire megkerülhetetlen kulturális központ a MET, az a berlini filharmonikusok brit származású kürtművésze, Sarah Willis videójából is kiderül.
Csakhogy a teljes beoltottság nem csupán azt takarja, hogy az operaház teljes személyzetének kötelező az oltás – ami egyébként így van –, hanem azt is, hogy
a nézőknek is oltottaknak kell lenniük, még akkor is, ha netalán nem kaphatnak vakcinát.
Ahogy az operaház közleményében fogalmaz:
Ez praktikusan azt is jelenti, hogy hiába nyit ki az operaház, nemcsak az nem teheti be oda a lábát, akinek lenne lehetősége beoltatni magát, de nem akarja, hanem az is, aki ennek a lehetőségnek híján van.
Ebbe a kategóriába esnek a 12 év alatti gyerekek, akiket egész egyszerűen jelenleg nem lehet oltatni az USA-ban.
A MET közleményében erre külön ki is tér:
A fenti idézetben a „teljesen oltott” kifejezés nem véletlen: a MET eljárásrendje szerint az oltottak közül is csak azok mehetnek az újranyitó operaházba, akik már legalább két hete megkapták a teljes védettséget jelentő második oltást is, vagy – egydózisú vakcina esetén – az egyetlen szükséges oltás után eltelt két hét. Ezen felül külön kell nyilatkozni arról is – vagy a jegyvásárláskor, vagy az előadást megelőzően emailben, vagy már a helyszínen –, hogy az ember nem koronavírus-fertőzött.
Minderre amúgy nem New York állam koronavírus-szabályai kényszerítik az operaházat:
azt követően, hogy június közepén sikerült elérni a 70 százalékos (legalább első adag vakcinát kapott) átoltottságot, az állam a járványügyi korlátozások nagy részét elhagyta, és a vállalkozások kezébe adta a lehetőséget, hogy megkövetelik-e a vevőktől, fogyasztóktól például a maszkviselést vagy a távolságtartást.
A MET ugyanakkor a nagy rendezvényeknek helyszínt adók kategóriájába tartozik, akiknél még fennmaradtak bizonyos korlátozások: így például ha a szociális távolságtartás nem lehetséges, az oltatlanoknak kötelező maszkot hordaniuk, és zárt térben a 250 főt meghaladó rendezvények esetében kötelező a koronavírus elleni védettség igazolása, akár negatív PCR-teszttel is.
Az operaház tehát megléphette volna, hogy:
A MET egyébként nem csak a közönségével ennyire keménykezű: július elején arról tájékoztattak, hogy az operaház minden alkalmazottjának kötelező beadatnia az oltást a munkavégzéshez – természetesen a dolgozók és családjaik egészsége, biztonsága érdekében. Ahogy az az akkori közleményben szerepel:
NYITÓKÉP: A MET Facebook-oldala
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.