Tavaly ünnepelte századik születésnapját az a Salzburgi Ünnepi Játékok, amelyet egykoron nagyrészt zsidó értelmiségiek találtak ki, hogy megalapozhassák a katolikus Ausztriát – a német túlhatalommal szemben. A tavalyi évforduló visszafogottra sikerült a járvány miatt, de lefújni akkor sem engedte a fesztivál igazgatója. Idén sok tekintetben a tavalyi ünneplést hozzák be – vastapssal a járvány ellenére megtartott programért. A nyitóbeszédet Julian Nida-Rümelin müncheni filozófus tartotta. Miért követelt több bátorságot? És mennyire bátor az idei program?
A Salzburgi Ünnepi Játékok a modern Ausztria kulturális életének fénypontját jelentik 1920 óta – pár évnyi kihagyással – minden nyáron. De nem csak egy gazdag zenei fesztiválról van szó Mozart szülővárosában, ahol maga a város – a salzburgi Dóm tér – változik évről évre egy hatalmas színpaddá.
A Salzburgi Ünnepi Játékoknak ugyanis kezdettől erős politikai üzenetük volt.
1920-ban többek között a zsidó származású, katolizált Hugo von Hofmannsthal író azért álmodta meg, hogy új értelmet adjon az első világháború után – Magyarországhoz hasonlóan – megcsonkított kis Ausztriának.
Ám miközben Magyarország 1920-ban a trianoni békeszerződéssel majd félezer év után saját szuverenitását és nemzetállamiságát nyerte vissza, Ausztria számára a Habsburg Birodalom vége egy valódi identitásválságot jelentett – az egyébkénti súlyos gazdasági helyzet és pártpolitikai megosztottság mellett.
Mire fel maradjanak az egykori Habsburg Birodalom németnyelvű, alpesi koronatartományai függetlenek, azaz alkossanak egy új kis köztársaságot, amikor az osztrák különállás értelmét a Habsburgok történelme és a Habsburgok soknemzetiségű birodalma által formált sajátos – a némettől jelentősen eltérő – kultúrája jelentette?
Ennek végével azonban ott maradt a tényleg soknemzetiségű – akkoriban még majdnem negyedrészt csehnyelvű és a zsidó bevándorlás miatt jelentős ortodox zsidó kisebbséggel is rendelkező – kétmilliós császárváros Bécs a többségében majdnem teljesen homogén katolikus és német tartományokkal. (1920-ban még nem csatlakozott hivatalosan Burgenland az Osztrák Köztársasághoz, az országban kisebbségek így Bécsen kívül csak Karintiában a szlovénok révén voltak jelen.)
Voltak olyan tartományok, amelyek egyszerűen önállósodtak volna (Tirol például), a legnyugatibb Vorarlberg Svájchoz akart csatlakozni (de a helvét konföderáció nem kért belőlük) – ám a legelterjedtebb nézet a Német Birodalommal való egyesülés volt. Az Anschluß gondolata az 1920-as években még minden pártban domináns vot: klerikálisok, liberálisok és szociáldemokraták egyaránt akarták. Hans Kelsen, az osztrák alkotmányt kidolgozó neves balliberális jogász is egy olyan alkotmányt akart kezdetben, amivel majd Ausztria könnyedén csatlakozhat Németországhoz.
Erre azonban 1919-ben, a Saint-Germain-i békében nemet mondtak a győztes nagyhatalmak. Ausztriának tehát – elveszítve a Habsburg Monarchia végével értelmét – önállónak kellett maradnia. Az aprócska monarchistákon, majd aztán a szintén apró osztrák sztálinistákon kívül senki nem akarta Ausztriában az ország önállóságát.
A szellemi kihivás tehát az volt, hogy ha mégis függetlenek maradnak, mire is alapozhatnának egy osztrák identitást?
Eric Voegelin, később az USA-ban nagy hírre szert tett bécsi politikafilozófus panaszolta fel már az 1920-as években, hogy nincs osztrák nemzet – azt vagy megteremteni kell tehát, vagy beolvadni a német nemzetbe.
Az utóbbi opció csak onnantól vált elutasítottá, hogy Németországban az osztrák Adolf Hitler személyében valóban megfogalmazódott az agresszív Anschluß politikája. Az 1930-as évek elejétől ezért leginkább a klerikális erők – 1934-től aztán egy autoriter úton –
akarták megteremteni az önálló osztrák nemzetet, amely katolicizmusa, muzikalitása, kedvessége és Habsburg-történelme okán különbözne a némettől.
1934. július 25-én – azaz 87 éve – ölték meg a nácik azon osztrák klerikális kancellárt – azaz Engelbert Dollfußt –, aki leginkább képviselte ezt az utat. Az őt követő Kurt Schuschniggnak is csak azonban 4 évvel sikerült kitolnia a német megszállást.
A gondolat, hogy Ausztriának a németekkel szemben kell magát még kisállami mivoltában is újrafogalmaznia, a kulturális színtéren 1920-ban jelent meg – a Salzburgi Ünnepi Játékok színpadán és programján.
Amint a tavalyi 100 éves jubileum kapcsán az Azonnali bemutatta: a gondolat, hogy a bayreuthi Wagner-kultusszal (mintegy magával a protestáns németséggel szemben) szükség van egy katolikus fesztiválra, a kor neves színházi emberétől, Max Reinhardt-tól és a már említett Hugo von Hofmannsthaltól származik. Már az első világháború alatt megfogalmazódott a terv:
a mélyen katolikus Mozart-város, a barokk Salzburg lehetne ennek a legideálisabb terepe – Wagnernek és Bayreuthnek az igazi ellenpontja.
1920 óta a nyitódarab mindig a Jedermann (Bárki), amely
egy középkori misztériumjátékon alapszik, a megkísértésekbe kerülő emberről – azaz bárkiről – szól, aki noha alámerül a bűnökben és a hedonizmusban, de végül visszatér a katolikus hitéhez.
A darabot a zsidó származású Hugo von Hofmannsthal adaptálta a modern korba – de a lényegi, középkori és vallási mondanivaló megmaradt. Egyben persze nyert egy politikai üzenetet is: ahogy Jedermann (Bárki), úgy Ausztriának is, ha meg akar maradni, katolicizmusához kell visszatérnie, elvégre ez lehet a birodalmi lét után az egyetlen indok arra, miért ne csatlakozzék a protestáns dominanciájú Német Birodalomhoz. Max Reinhardt pedig
imígyen határozta meg az osztrák karaktert és lelket – amit a katolicizmus és a barokk volt hivatott kifejezni –: „Szépség, szellem, boldogság.”
A darabot 1920. augusztus 22-én mutatták be a salzburgi Dóm téren – azóta is mindig ezen barokk kulissza adja az előadás varázsát és terét, bár idén a színházban tartották a bemutatót.
A kínai koronavírus-járvány miatt azonban a tavalyi centenárium majdnem veszélybe sodródott, elvégre az érvényben lévő szabályok szerint nem lehetett volna ekkora kulturális fesztivált tartani. A fesztivál vezetése nem engedett azonban, mindenképpen meg akarták azt tartani. Markus Hinterhäuser, a salzburgi Festspielhaus intendánsa szerint visszamenőlegesen is jó döntés volt, hogy nem hagyták magukat megijeszteni. Elvégre a barokk életszeretettel is jobban összefér az ünneplés, mint az óvatoskodás.
Hogy jó döntés született tavaly, mutatja:
a most vasárnapi megnyitón felállva vastapsolták meg a résztvevők Helga Rabl-Stadlert, aki az Ünnepi Játékok igazgatójaként a legvehemensebben állt ki tavaly is a rendezés mellett. Alexander Van der Bellen, Ausztria zöld államfője pedig megnyitó beszédében mondott köszönetet a bátor döntésért,
hogy nem mondták le a járvány ellenére se a centenáriumot.
Olyan hangok, hogy esetleg idén mégsem kellene megrendezni, megint voltak, de ezeket a fesztivál vezetése ismét lesöpörte az asztalról. Noha előzetesen kiderült, hogy a Jedermann idei bemutatójának egyik látogatója kínai koronavírusos volt (a darabot még a megnyító előtt bemutatták) – de ez sem vezetett lemondáshoz, hanem előírták gyorsan, hogy minden programon szájmaszkkal lehet csak résztvenni.
Azaz vasárnap ünnepélyesen megkezdődött a 101. fesztivál, amelynek egyik díszvendége Zuzana Čaputová, balliberális szlovák államfő volt. De jelen volt többek között Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke is.
Az ünnepi beszédet pedig azon Julian Nida-Rümelin, müncheni filozófus, egykori szociáldemokrata német kulturális államminiszter tartotta, aki a járvány kezdete óta többször is bírálta a szerinte túlságos szigort, és a szabadság, a felelősség, az emberi méltóság fontosságát hangsúlyozta a lockdown ellenében. (Nyitóbeszéde itt nézhető újra.)
Nida-Rümelin ünnepi nyitóbeszédében is arról beszélt, hogy
eltűntek a pozitív víziók, álmok – azaz maguk az utópiák – a politikából, és helyüket a félelem vezérelte apokaliptikus képek váltották fel.
Miközben maga is elismerte, hogy akár a klímaváltozás, akár még egy atomháború veszélye is reális jövőképek, nem lehet politikát csak a félelemre alapozni. Mert miközben az egyik oldal – a szabad, nyitott társadalom hívei – emiatt folyamatosan hátrálnak, visszahúzódnak, félnek, a nyílt társadalom ellenfelei mindig akkor érzik magukat nyeregben, ha a félelemre alapozhatnak.
A liberális demokráciát – márpedig a filozófus szerint a demokrácia más, mint liberális, nem lehet –
nem lehet félelemmel védeni, mert éppen azon szabadságainkat adnánk fel emiatt, amelyekért érdemes és jobb egy liberális társadalomban élni.
A demokrácia azért csak liberális lehet, mert különben a többség diktatúrájává válik.
Az egyéni felelősség nem bontakozhat ott ki, ahol a többség elnyomja az egyént. Nida-Rümelin bírálta a nacionalizmust és a nemzetállami gondolkodást is,
mert a ma kihívásaira nem lehet nemzetállami keretekben választ adni – és az egyének se egyetlen nemzethez kötődnek.
Nida-Rümelin ezért beszédében több utópiát, több bátorságot, víziót – egy szabad, kozmopolita Európa melletti kiállást – szorgalmazott, ami nemcsak az antiliberális erőkkel, de a főleg a lockdown idején a túlzott félelemmel operáló liberális körökkel szembeni kritika is volt. Nida-Rümelin szerint
a liberális demokrácia erőssége sohasem a félő polgár, aki egy erős államtól remél megmentést, hanem azon szabadság, amely persze veszélyekkel is jár, de amely nélkül nincs se közösségi szabadság, se egyéni felelősségvállalás.
Nida-Rümelin ezért több utópiát – konkrétan: több Platónt – akarna. A filozófus emlékeztett rá, hogy nem felülről kell várni a változást: „A választó a felelős, az istenek felelőtlenek.” Az új – ahogy nevezte – „pragmatikus utópizmus” középpontjában az emberi méltóságnak kellene állnia. Az, hogy egyáltalán ilyen van, és érinthetetlen – még egy járvány idején is –, nem magától értedődik, nem is természetes, hanem az európai eszmetörténetben sokszor véres harcok, forradalmak által lett elfogadtatva.
Tavalyig éveken át Tobias Moretti játszotta a főszerepet a Jedermannban (a színészt a magyar közönség a Rex felügyelőből is ismerheti), idén azonban a főszerepet már a német Lars Eidinger alakította. Michael Sturminger rendező azt mondta, hogy
a darabot – amelynek neve hímnemű – ki akarja szabadítani a patriarchális gondolkodásból, ekként Jedermann idén már sokkal nőiesebb lett, mint korábban.
Az eredeti darabban is a bűnök többek között a szexualitáshoz kapcsolódtak erőteljesen, a mostani rendezésben Jedermann azonban egyben a toxikus maszkulitást akarja levetni, amikor is elfordul halálában addigi életétől.
A darabot már július 17-én bemutatták – pusztán a rossz idő miatt nem a Dóm téren, hanem a salzburgi Festspielhausban. Noha Sturminger 2017 óta rendezi, idén – nem pusztán az új szereplők miatt – jelentősen átértelmezte az eddigi Jedermann-adaptációkat. Egyszerre volt konzervatívabb – ugyanis egy korábbi Hofmannsthal-verzió képezte az alapot – és progresszív, ugyanis
a hedonizmus maszkulitinásként, az elfordulás – ami a katolicizmushoz fordulás lenne – pedig ennek halálaként jelenik meg.
Zeneileg is egyszerre jelent meg a barokk és a posztmodern.
Eidinger alakításában Jedermannként a magában elbizonytalanodó férfi jelenik meg: izmos test, a férfiasságot hangúlyozó kosztüm, de közben nőies mozdulatok, nőktől való megaláztatások – a Frankfurter Allgemeine Zeitung kritikája szerint egy anyámasszonykatonája igazából az idei Jedermann, aki szabadulni akar valamennyi énjétől (a megjátszott férfiasságától és tényleges gyengeségétől). Lars Eidlingerrel szemben a nőt – akit Jedermann meghódítani akar, de aki különösen a mostani rendezésben legyőzi a férfit – az osztrák Verena Altenberger alakította.
A nemi szerepek keveredése abban is megjelent, hogy Jedermannak hosszú haja van, míg Altenberger rövid hajjal játszatta a női szerepet.
Az idei programban a Jedermann mellett többek között Mozart Don Giovannija és Così fan tutte-ja, Richard Strauss Elektrája szerepel, de egy modern opera is van: az olasz Luigi Nono Intoleranza 1960 alkotása, amely nem csak zeneileg – elvégre az Arnold Schönberg-féle hagyományt követi –, de különösen erősen politikai témaválasztásában lehet akár kihívás az inkább konzervatívabb közönségnek.
NYITÓKÉP: Idei Jedermann-rendezés / Salzburger Festspiele, FB
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.