Végleg bezárt Hongkong legutolsó szabad újságja is

2021.06.22. 14:23

Az Apple Daily volt a legnagyobb és a legtovább fennálló hongkongi print bulvárnapilapot és online hírportált is üzemeltető médium, ami a kínai rezsimnek nem kellemes dolgokról is beszámolt és tájékoztatott. Az új hongkongi törvények elfogadása után helyben kialakuló represszív rezsim azonban június 17-én elhurcolta a lap főszerkesztőjét és a kiadó ügyvezető igazgatóját, 19-én befagyasztotta a cég vagyonát és végül bezárásra kényszerítette az újságot.

Végleg bezárt Hongkong legutolsó szabad újságja is

Magyar idő szerint június 22-én, a reggeli órákban közölte a hongkongi Apple Daily, hogy többé nem tudják működtetni az újságot. A szerkesztők egy elképesztően rövid, egymondatos, lakonikus közleményben azt írták: „Az újság híreinek közlése ezennel véget ért. Köszönjük a támogatást.”

 

A független, és a 2019-ben kirobbanó hongkongi demokráciatüntetéseket támogató újságot kiadó cég ügyvezetőjét a helyi rendőrség még június 17-én tartóztatta le. A szerkesztőség először ezután jelentette be, hogy minden bizonnyal meg kell majd szüntetniük lapjuk működését, feltehetőleg a június 25-én esedékes szerkesztőségi értekezletet követő napon.

 

A most kirakott közlemény alapján azonban úgy tűnik, ez az időpont hamarabb, már kedden reggel eljött és a média elhallgatott, a lapot pedig nem nyomtatják többé ki.

 

Az Apple Daily, annak ellenére, hogy nagyjából a Blikk stílusát, tartalomkínálatát és közönségét célozta meg a sokáig önálló törvényhozással és közigazgatással rendelkező városállamban, 2014-től, a kínai állampárt egyre súlyosabb elnyomása ellen is felszólalt, 2019-re pedig a demokráciapárti helyi erők legfontosabb szócsövévé vált. Miután azonban a Carrie Lam irányította helyi vezetés 2020 végére elfogadtatta a Peking által írt új hongkongi „nemzetbiztonsági törvényt”, tevékenységük egyre inkább ellehetetlenült.

 

Végül múlt csütörtökön, az új törvény értelmében előzetes letartóztatásba helyezték Ryan Law főszerkesztőt és a kiadó cég igazgatóját, Csang Kim-hungot, majd közölték, mivel nemzetbiztonsági kockázatot jelent politikai tevékenységük, ezért óvadék ellenében sem szabadulhatnak, és

 

az Apple Daily összes anyagi forrását is hatósági zár alá helyezi a Peking-párti kormány.

 

Ennek következtében azonban a lap nem tudta vállalni, hogy munkatársainak akármikor a jövőben fizetést tudjon adni, vagy hogy a kiadványszerkesztői és nyomdaköltségeket tudják fedezni, ezért jelenlegi formájában rövid úton megszüntették az 1994 óta működő médiacéget.

 

Az utolsó munkanap

 

Egy, a Hong Kong Free Press nevű, emigráns ellenzéki blogon közzétett belső, és a munkatársak között köröztetett feljegyzés szerint, mivel sem a munkatársak további fizetését, sem pedig biztonságukat nem tudják többé garantálni a „kialakult szörnyű helyzet miatt”, ezért teljesen megértik, ha az újságírók az önként való távozás mellett döntenek, és felmondanak. Akik szabadságon vannak, vagy éppen kiküldetésben Hongkong területén kívül tartózkodnak, azoktól kérték csupán azt, hogy felmondásukat előre, és írásban jelezzék.

 

„A cégvezetés kívánsága mindenki számára az, hogy a lehető legvégsőkig büszkén és felemelt fejjel folytassák a munkát, de ezen a ponton a kockázatok felmérése már nagyon nehéz. Ezért minden egyes munkatársra egyénileg rábízzuk azt, most feláll-e, avagy még marad.

Azoknak, akik maradnak pedig azt üzenjük, a lap minőségi elvárásainak megfelelően próbáljuk elvégezni a munkánkat, amíg ez lehetséges” – így a feljegyzés. Egy, a szerkesztőségben dolgozó riporter név nélkül azt nyilatkozta, a kialakult helyzetre a legtöbb újságíró mihamarabbi távozással reagált, ezért a hétfői munkanap már úgy indult el az Apple Dailynél, mintha a legutolsó lenne. A kollégák egymással lőttek búcsúszelfiket, és mindenki úgy véli, ezen a ponton már teljesen mindegy, hogy egy-két nap múlva, vagy éppen ma ér véget az egész.

 

A szerkesztőség viszont már múlt csütörtökön tisztában volt azzal, hogy a lap körül végleg elfogyott a levegő. Ekkor ugyanis nem csupán a főszerkesztőjüket vitték el, de 500 rendőr, testületileg a szerkesztőségben is megjelent és mindent felforgatva tartottak házkutatást. Az ott lefoglalt tárgyak közé tartozott 38 számítógép, amit egyenesen a newsroomból vittek el. Hasonló, nyíltan a média ellen lefolytatott, nyílt rendőri akció korábban teljesen elképzelhetetlen volt Hongkongban, még a kínai uralom ellenére is.

 

A három, hatósági zár alá vett demokráciapárti, hongkongi médiacég, az Apple Daily Limited, az Apple Daily Printing és AD Internet Limited nevű cégek összes jegyzett tőkéje mindösszesen 18 millió hongkongi dollár (közel 690 millió forint), amelyből most egy fillér fölött sem rendelkezhet senki a társaságnál, legalábbis 2021. augusztus 13-ig bizonyosan nem, az illetékes bíró, Victor So ugyanis éppen eddig halasztotta el Law és Kim-hung ügyének tárgyalását.

 

Kérdésre a hongkongi rendőrség megerősítette, hogy az ügyben az úgynevezett nemzetbiztonsági törvény értelmében cselekedte, és összesen 30, az Apple Dailyn publikált, angol és kantoni, avagy mandarin kínai nyelvű cikk képezi a vádirat lényegét.

 

NYITÓKÉP: Hongkongi újságosstand 2020-ban / Fotó: Wikimedia Commons

 

Tóth Csaba Tibor
Tóth Csaba Tibor az Azonnali újságírója

Történészdiplomával rendelkezik, de 2013 óta főleg blogol, 2015 óta pedig újságcikkeket is ír. Sokszor Európáról és a Közel-Keletről. Az Izrael-párti sajtó kedvenc magyar firkásza. Eléggé baloldali.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek