Így szigorít a Facebook az EP-választások előtt

Szerző: Pintér Bence
2019.03.30. 09:09

A techóriás meg akarja akadályozni, hogy külföldi szereplők avatkozzanak be a májusi EP-választásba.

Így szigorít a Facebook az EP-választások előtt

Január óta lehetett tudni, hogy a Facebook új megoldásokkal készül az EP-kampányra, amire szükség is lehet, hiszen szakértők szerint leginkább a dezinformációs kampányok veszélyeztethetik a májusi európai parlamenti választás biztonságát. Ennek megfelelően a Facebook a minap bejelentette, hogy több intézkedést is bevezet áprilistól.

1. Ha valaki politikai hirdetést akar feladni, regisztrálnia kell: ez azt jelenti, hogy dokumentumokkal kell igazolnia, hogy valódi személy, vagy szervezet hirdet, akinek az adott országban joga is van ilyen hirdetéseket közölni. A Facebook azt is figyelni fogja, hogy helyileg tényleg onnan működtetik-e a hirdető oldalakt és profilokat, ahol elvileg azok be vannak jegyezve.

Ezen felül minden EU-ban látható politikai hirdetésnél fel lesz tüntetve, hogy ki fizetett azért.

A változásokat április közepétől vezetik be, tehát a most futó kampányokra még nem lesznek érvényesek. De a Facebook április közepétől blokkolni fog minden olyan hirdetést, ami nem verifikált forrástól érkezik, ezért már most arra bíztatják a pártokat és politikusokat, civileket, hogy regisztráljanak.

2. Kibővül az USA-ban már most is elérhető Ad Library, ide is felkerül majd az összes EU-s politikai hirdetés. Ezen a felületen nyomon lehet követni, hogy melyik oldal hogyan és miket hirdet, ezen felül magukról az oldalakról is több információ lesz elérhető itt, tehát

kiderül majd, hogy egy-egy oldalt mikor készítettek, milyen neveket viseltek korábban.

Ezen a felületen elérhetőség is lesz az adott hirdetőkhöz. Ezen felül a politikai tartalmú hirdetések gazdáinak fölrajzi lokációját is közli majd ez az oldal, ahogy azt is, hogy mennyit költöttek a hirdetésekre. Az Ad Libraryt pedig nem hetente, hanem naponta fogják frissíteni az új hirdetésekkel.

3. Mindez az információ az egyes oldalakon a „Page transparency” fül alatt is elérhető lesz azoknak, akik nem akarnak az Ad Libraryban keresgélni. Az adatokat hét évig mindenképpen megőrzi majd a cég.

A változtatások nagyobb transzparenciát biztosítanak, amire szükség volt, miután mind a 2016-os amerikai elnökválasztás, mindt a brilépés-népszavazás után felmerült a közösségi oldalon futó, gyakran külső szereplők által futattot dezinformációs hirdetések szerepe a választás végeredményének befolyásolásában.

A változásokat júniustól nem csak az EU-ban, de világszerte bevezeti a Facebook minden politikai hirdetésre.

NYITÓMONTÁZS: Pintér Bence / Azonnali

Pintér Bence
Pintér Bence az Azonnali külsős munkatársa

Nappal újságíró a győri Ugytudjuknál; éjszaka fantasztikus irodalomról író blogger.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek