A sorozatsztár Volodimir Zelenszkij támogatói #ZeFake hashtaggel osztják meg, hogy Zelenszkij valójában Angela Merkel szeretője, sőt, nő.
A március 31-én esedékes első fordulóhoz közeledve javában zajlik az elnökválasztási kampány Ukrajnában, ami nem csak az utcákon kihelyezett és a hagyományos médiacsatornákon futó hirdetésekben, hanem a közösségi oldalakon terjedő tartalmakban is megmutatkozik. Ezeket összehasonlítva az utóbbi tekintetében arányaiban is jóval több álhírrel lehet találkozni.
Nemcsak Ukrajna esetében, hanem globálisan is erősek azok a félelmek, melyek szerint
Az elnökválasztás legnagyobb esélyesének, a felmérések alapján az első fordulót várhatóan magabiztos győzelemmel záró Volodimir Zelenszkijnek a kampánycsapatában külön részleg foglalkozik a közösségi médiában terjedő „kártékony tartalmak” kigyomlálásával. Az RFE/RL beszámolója alapján a tucatnyi önkéntesből álló csapatnak alapvetően két feladata van: a Zelenszkijjel kapcsolatos álhírek jelentése a Facebook adminisztrátorai felé, és a sorozatsztárból politikussá avanzsáló elnökjelölt hivatalos oldalait negatív tartalmú hozzászólásokkal elárasztó ártalmas programok kiszűrése.
Az álhírekkel szembeni hatékony fellépés nem kis kreativitást kíván meg.
Nemrég arra kérték őket, hogy a legmeghökkentőbbnek vélt Zelenszkijjel kapcsolatos tartalmakat #ZeFake-címkével ellátva osszák meg. Ezzel bár még nagyobb elérést biztosítanak a kamuhíreknek, de rögtön tudatosítják is, hogy alaptalanok.
Az eddig legnagyobb sikert aratott álhírek – melyeket Zelenszkij maga olvasott fel egy Facebook-videóban – többek között
A győztes azonban az az összeesküvés-elmélet lett, miszerint a zsidó származású Zelenszkij valójában a Rotschild-család egyik tagjának dédunokája.
A #ZeFake mellett a másik módszer az igazán elhivatott Zelenszkij-párti felhasználók segítségére alapoz. A lényege, hogy speciális programokkal észlelik a Zelenszkijt célzó algoritmusokat, kamuprofilokat és kártékony programokat, majd riadóztatják a támogatókat, hogy egyszerre és gyorsan lépjenek fel a hamis információkkal operáló tartalmakkal szemben.
Talán eltúlzottnak tűnhet ez a fajta aktivizmus, de az ukránok szinte csak magukra számíthatnak, mivel világ legnagyobb közösségi oldala,
A fizetett hirdetések esetében ugyan bevezettek egy szűrőt, miszerint az elnökválasztással kapcsolatos tartalmakat csak ukrán területről, a személyazonosság felfedésével lehet reklámozni a Facebookon, de szakértők szerint ez önmagában messze nem elég ahhoz, hogy ténylegesen visszaszorítsák az álhírek terjedését. Ráadásul ezt a gátat is könnyű kijátszani strómanokkal.
A Facebook és Ukrajna kapcsolata régóta téma északkeleti szomszédunknál. Petro Porosenko, az elnökválasztáson újrázni akaró jelenlegi államfő még négy évvel ezelőtt intézett Mark Zuckerberghez, a Facebook vezéréhez egy kérést, miszerint a közösségi oldalnak telepítenie kellene egy irodát a geopolitikailag igencsak feszült környezetű Ukrajnába, hogy helyben tudjanak fellépni az álhírekkel szemben.
Az ukrajnai elnökválasztás legmeghatározóbb szereplőiről és a politikai küzdelem tétjéről itt olvashatod el az Azonnali elemzését.
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.