Ötletpályázatot hirdet a főváros a Nagykörút megújítására

Szerző: Renczes Ágoston
2021.06.23. 15:03

A Nagykörút megújításának következő hét évre szóló stratégiájához várják az ötleteket a Városházán. Bárki bármilyen ötletet bedobhat, és még egy kis pénzt is kaphat érte.

Ötletpályázatot hirdet a főváros a Nagykörút megújítására

Az aktuálisan folyó projektek mellett a Városháza a hosszú távú tervezéssel is foglalkozik,

 

erre szeretnék ráirányítani a figyelmet azzal az ötletpályázattal, amibe a lakosoktól a civil szervezeteken át a szakmabeliekig bárkitől várják a javaslatokat

 

– mondta el Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke egy a Nagykörút jövőjéről szóló szerdai háttérbeszélgetésen.

Budapest hétéves fejlesztési stratégiájának az egyik kulcsprojektje a Nagykörút megújítása. Mint Balogh elmondta, a Nagykörút tervezési folyamata jelenleg ott tart, hogy lefektették a jövőképet, a konkrét tervek kialakításába pedig

 

szeretnék bevonni az érintetteket, a fővárosiakat.

A jövőkép szerint a „Fővárosi Önkormányzat célja egy egészségesebb, biztonságosabb, tisztább és zöldebb, azaz élhetőbb Nagykörút kialakítása”, ennek pedig négy pillére van:

+ Zöld Nagykörút – ennek keretében megújítanák a meglévő zöldfelületeket és újakat alakítanának ki, rendbe szednék a fasorokat, több pihenőhely lenne, a javuló környezetminőség pedig kisebb zajjal és jobb levegővel járna.

Pezsgő utcai élet – ehhez a Nagykörút járdáit „rendezett nagyvárosi gyalogos környezetté” alakítanák, több lenne a minőségi bevásárlási, vendéglátási és szórakozási lehetőség a jelenlegi – Balog szavaival élve – „itatók” helyett-mellett, valamint több lenne a kulturális program; összességében a Nagykörút vonzó turisztikai céltérséggé válna.

Fenntartható közlekedés – mint Balogh elmondta, a Nagykörúton fut a világ egyik legforgalmasabb villamosvonala, a 4-6-os, emellett a Nagykörút fontos közlekedési útvonal, így ott nem képzelhető el olyan forgalomcsökkentés, mint Belső-Erzsébetvárosban. A „közlekedési mixet” olyan módon alakítanák át, hogy abban a közösségi közlekedés legyen a meghatározó, nagyobb szerephez jusson a biztonságos kerékpáros közlekedés, és emellett a gyalogos környezet is „nagyvonalú” legyen. Az autóforgalomnak a jövőkép szerint illeszkednie kell a körút jellegéhez, a parkolásnak pedig a körúti funkciókhoz, vagyis

 

semmikép nem egy „városi autópályában” gondolkodnak, mint amilyen a Rákóczi út.

Nagyvárosi presztízs – Balogh emlékeztetett rá, hogy a Nagykörút leépülése egy hosszú, a közlekedés növekedésével és a boltoknak a plázák megjelenése miatti eltűnésével párhuzamos folyamat volt. Ezt szeretné a főváros visszafordítani, és visszaadni a Nagykörútnak azt a presztízst és eleganciát, amire a Nagykörút eklektikus palotákból álló épületállománya alapján járna neki.

Bárki nevezhet, ha van jó ötlete

Mivel a tervezésbe a főváros mindenképp szeretné bevonni a budapestieket,

 

a tervezés következő lépése a június 23-án elindított és augusztus 3-ig tartó ötletpályázat.

A legjobb ötleteket díjazni is fogják, összesen 700 ezer forintot különített el erre a célra a főváros; a négy legjobb nagyobb léptékű terv 100-100, a hat legjobb kisebb léptékű terv pedig 50-50 ezer forintos díjban részesül. Az ötletpályázat mellett a főváros egy emlékgyűjtő pályázatot is elindít, amibe a budapestiek Nagykörúttal kapcsolatos személyes történeteit, emlékeit várják. 

Az ötletpályázat zsűrizése augusztusban folyik majd és az ütemezés szerint majd októberre dolgozzák ki a nyertes ötletek figyelembe vételével a Nagykörút felújításának terveit.

A Nagykörúttal kapcsolatos nagy visszhangot kiváltó lépés az elmúlt másfél évben a kerékpársáv kialakítása volt. Ezzel kapcsolatban Balogh Samu újságírói kérdésre elmondta, hogy a nagykörúti kerékpársáv a jelenlegi formájában kompromisszumok eredménye, és hogy

 

a kerékpárnak mindenképpen helye van a nagykörúti közlekedési mixben.

Balogh elmondása szerint  a hétéves fejlesztési ciklusra 20 milliárd forintnyi költségvetéssel számolnak, amibe természetesen nem fér bele minden egyes stukkó felújítása és minden Körútra néző nyílászáró cseréje, de már látványos eredményeket lehet elérni ennyi pénzből.

A Nagykörút felújítása egyébként az uniós helyreállítási alaphoz kapcsolódott volna, de a kormány nem volt partner abban, hogy a fővárosnak forrást biztosítson az alapból. Balogh szerint ha a kormány álláspontja hirtelen megváltozna és már most rendelkezésre állna a forrás, akkor is legalább 2024-ig elhúzódna a részletes kiviteli tervek kidolgozása.

NYITÓKÉPRovibroni (Barna Rovács) / Wikimedia Commons
Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali egykori újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek