Karácsony kabinetfőnöke: Vitézy ne csak a fővárosba kössön bele, hanem a fideszes feletteseibe is

Szerző: Illés Gergő
2021.08.27. 16:12

Mi a helyzet a Vitézy Dávid által kritizált nagykörúti autóbarát lámpaprogrammal? Miért a Facebookon üzenget egymásnak a Városháza és Vitézy? Miből lesz pénz a 14 éven aluliak ingyenes közlekedésére? Erről is kérdeztük Balogh Samut, Karácsony Gergely kabinetfőnökét!

Karácsony kabinetfőnöke: Vitézy ne csak a fővárosba kössön bele, hanem a fideszes feletteseibe is

Az Azonnalin is beszámoltunk Karácsony Gergely csütörtöki bejelentéséről, hogy a 14 éven aluliak számára ingyenessé válik a budapesti közösségi közlekedés. Ez Karácsony Gergely ígérete is volt a 2019-es kampányban, de miért volt erre pontosan szükség?

Valóban szerepelt a programban, de nem ez az intézkedés fő oka. Hanem az, hogy

a közösségi közlekedést használók egy jelentős része elpártolt – tavaly közel 30 milliárdos volt a kiesés a közösségi közlekedés árbevételeiből.

Ez nem fenntartható, valahogy ezeket az embereket vissza kell hoznunk. Ennek egy eszköze a 14 év alattiak ingyenes utazása – fontos, hogy a jövő generációja ahhoz szokjon hozzá, hogy közösségi közlekedéssel utazzon. De legfőképpen abban bízunk, hogy nem csak őket, hanem COVID előtt még közösségi közlekedéssel utazó szüleiket is visszahozzuk ezzel – pont 14 év alatt magasabb azok száma, akik a szülőkkel együtt utaznak.

Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes részben pont a BKK-jegyárbevételek elmaradására hivatkozott, mikor bejelentette, hogy szeptember 4-re elfogy a főváros pénze. Miből lesz tehát erre pénz?

Éppen abból, hogy nemcsak a 14 év alattiakat vonzzuk be, hanem azokat is, akik a közösségi közlekedéstől elpártoltak. Jelenleg a közösségi közlekedést használók száma a járvány előtti időszakhoz képest 60-70 százalékon állnak csak.

Jelentősen visszaestek a járvány miatt a BKK jegyárbevételei. Most ingyenes tömegközlekedéssel csábítanák vissza a budapestieket.

Jelentősen visszaestek a járvány miatt a BKK jegyárbevételei. Most ingyenes tömegközlekedéssel csábítanák vissza a budapestieket.

Fotó: BKK / Facebook

És ettől azonnali pozitív változást remélnek? A 14 éven aluliakkal együtt sok náluk idősebb is visszatérhet, ami majd fedezi az intézkedés költségét?

Igen. Minimális szülői visszatéréssel is nullszaldós lehet az intézkedés.

Jelenleg feleannyi felnőtt havibérletet adunk el, mint két évvel ezelőtt – ha ebből legalább hat százalék még visszatér, akkor várhatóan nullszaldósak vagyunk.

Folytassuk a csütörtöki bejelentés leginkább megosztó részével: miért van szükség arra, hogy az autósokat hozzuk előnybe a lámpaprogrammal a Nagykörúton pont a tanév elején, mikor a fővárosnak pont az lenne az érdeke, hogy minél többen tömegközlekedjenek?

A Blaha Lujza tér forgalomkorlátozása várhatóan szeptember végéig tart – tehát csupán egy egyhónapos, átmeneti időszakról beszélünk. Ezt követően véget ér a Blaha felújításának forgalomkorlátozással is járó szakasza:

októberben visszaáll a régi rendszer, villamosbarát lesz a lámpaprogram, az autósok pedig kétszer két sávon haladhatnak.

A jelenlegi szakaszban viszont a közúti forgalom a kapacitásának felét elveszítette – hiszen csak egy sáv halad át a Blahán –, miközben a nagykörúti villamosok száz százalékos kapacitással üzemelhetnek.

Az iskolakezdés pedig még a mostaniaknál is jelentősebb torlódásokat idézhet elő, tehát ebben a helyzetben van értelme ideiglenesen módosítani a lámpaprogramot, amivel valamennyit visszaadunk a közúti forgalom kapacitásának. Ilyen a közúti forgalomkorlátozások idején rendszeresen megtörténik, és a közösségi közlekedésnek sem kell érte túlzottan nagy árat fizetnie.

Így halad most a Blaha felújítása. Ha hihetünk az önkormányzat ígéreteinek, szeptemberre vége a forgalomkorlátozásnak, és visszaáll a villamosbarát lámparend is.

Így halad most a Blaha felújítása. Ha hihetünk az önkormányzat ígéreteinek, szeptemberre vége a forgalomkorlátozásnak, és visszaáll a villamosbarát lámparend is.

Fotó: Karácsony Gergely / Facebook

Arról is szó volt viszont a bejelentésen, hogy a Nagykörúton a közlekedők 86 százaléka fenntartható közlekedési módokat használ – tehát tömegközlekedik, bringázik vagy gyalogol – és nem autózik. Lehet, hogy ideiglenesen, de mégis egy 14 százalékos kisebbségnek kedveznek.

Igen, pontosabban 74 százalék villamosozik, és 14 százalék autózik a Blaha Lujza térnél. Viszont az autósokat ötven százalékban érinti a korlátozás, a villamosozókat semennyire. Ilyen korlátozás, hogy normál, iskolaidei forgalom mellett tartósan csak egy sáv legyen járható a Nagykörúton emberemlékezet óta nem fordult elő.

Rengeteg, autóval közlekedő budapestinek segíthetünk így, viszont nem számítunk arra, hogy ezzel a közösségi közlekedésnek jelentős hátrányt okoznánk.

Arról is érdemes beszélni viszont, hogy a felújítás forgalomkorlátozással járó szakaszát is sikerült tíz nappal lerövidítenünk, így a lámpaprogram is tíz nappal előbb vissza tud állni.

Miért nem volt előzetes szakmai egyeztetés civil érdekképviseleti szervezetekkel? A Kerékpárosklub arról számolt be, hogy őket is csak a bejelentés napján hívták konzultálni.

Az érdekképviseleti szervezetek közül az Autóklubbal egyeztettünk, mert a legtöbb intézkedés az autóforgalmat érinti. A bizottsági ülés nem ért véget a főpolgármester prezentációjával, minden jelenlevő, így a Kerékpárosklub is tehetett fel kérdéseket – kérdeztek is, mi pedig válaszoltunk rá.

A Nagykörutat érintő terveket is megküldtük nekik még megvalósítás előtt, így szükség esetén be tudjuk építeni az észrevételeiket. Ha egy érdekképviseleti szervezet úgy érzi, hogy nem folytatunk velük elegendő párbeszédet, akkor arra az a megoldás, hogy többet kell beszélni, erre pedig mi is nyitottak vagyunk.

Nemcsak róluk van szó, az autósoknak kedvező villamosprogramot a Facebookon a volt BKK-vezér, Vitézy Dávid is kritizálta.

A Fidesz az elmúlt hónapokban már több mint százmilliót költött arra, hogy azt sulykolja, Budapesten autóval járni maga az apokalipszis. Most pedig, hogy a főváros – nem egyedi módon – hozott egy átmeneti intézkedést az autóval közlekedők segítésére, akkor jön a kormány egy másik embere, aki pedig ezért köt bele a fővárosba. Ezen már nem lepődünk meg.

Azt azért tegyük hozzá, hogy Vitézyről nem mondhatjuk el, hogy ne védené konzekvensen a villamosbarát lámpaprogramot – korábban még a Tarlós-vezetésbe is beleállt ezért.

Vitézy Dávid akkor lenne konzekvens, ha mindig elmondaná a szakmai álláspontját a közösségi közlekedés fejlesztésével kapcsolatban.

Ehelyett csöndben marad akkor, mikor a fideszes felettesei a fővárost azért támadják, mert szerintük az autósok kárára hozunk intézkedéseket – de mindig megszólal, ha talál egy okot, hogy belénk köthessen. Lelke rajta.

Ön csütörtökön Vitézy Facebook-posztja alatt kezdett vele kommentháborúba. Miért nem hívta fel inkább, hogy megbeszéljék a dolgot? Ennyire rossz a viszony a Budapesti Fejlesztési Központ és a Városháza között?

Nem, azt gondolom, hogy Vitézy úr tisztában van a szakmai indokokkal, de ő szerette volna megragadni a nyilvánosság erejét ebben a kérdésben. Így én is a nyilvánosság előtt szerettem volna ezt tisztázni, hogy az őt követők lássák az eltérő álláspontokat. Ezen túl viszont nincs rossz viszony kettőnk között, vagy a BFK és a Fővárosi Önkormányzat között.

Újabb csörte a főváros és Vitézy Dávid között: az azóta már a kormányzati Budapest Fejlesztési Központot vezető ex-BKK-vezér hangosan kritizálta az ideiglenes autóbarát lámpaprogramot.

Újabb csörte a főváros és Vitézy Dávid között: az azóta már a kormányzati Budapest Fejlesztési Központot vezető ex-BKK-vezér hangosan kritizálta az ideiglenes autóbarát lámpaprogramot.

Fotó: Vitézy Dávid / Facebook

Csak a felszínen ennyire rossz a viszony? Szakmai kérdésekben pedig együttműködnek?

Mindenben igyekszünk együttműködni. Van, amiben egyetértünk, van, amiben vannak vitáink. De ha a kormányoldal százmilliós reklámköltésekkel hirdeti a saját álláspontját, akkor a nyilvánosság előtt nekünk is meg kell védeni az igazunkat.

Értjük, a lámpaprogram ideiglenes. Viszont a Kerékpárosklub beszámolója szerint a biciklisáv egyméteresre szűkítése a Corvin és a Blaha között már végleges. Ezt meg tudja erősíteni?

Nem, itt egy nagyjából húszméteres szakaszról beszélünk csak a Corvin-negyednél, ahol az aluljáró feljárója miatt nem tudtuk bővíteni az útfelületet. A Nagykörúton egyébként is csak az első járványhullámban jelöltük ki a teljes külső sávot kerékpársávnak, tehát ez eleve ideiglenes intézkedés volt. Most viszont már az a célunk, hogy a szűk keresztmetszeteknél mindenhol két sáv is járható legyen autóval.

Így értük el, hogy a kerékpársáv is megmaradt, és a korábbi kapacitását is csaknem visszakapta a közút. Ez egy jó kompromisszum,

ahhoz képest mindenképp, amit Vitézy Dávid fideszes felettesei javasolnak – hogy szüntessük meg az egész kerékpársávot.

Kire gondol pontosan, Fürjes Balázsra?

Fürjes Balázsra is – hiszen ő is javasolt már hasonlót –, meg a propagandamédiára is.

BORÍTÓKÉP: Balogh Samu / Facebook

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek