+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Karóczkai Balázs
2019. július 19. péntek, 09:52
Te is jót röhögtél, hogy a HÉV átnevezésével varázsolnak gyorsan új metróvonalat Budapesten? Nem mindegy, hogy HÉV-nek vagy metrónak hívják ugyanazt? Utánajártunk!

Az Azonnalit is megihlette már egy szavazás erejéig az a hír, miszerint a budapesti Közgyűlés a héten elfogadta a 2030-ig szóló közlekedési fejlesztéseket összefogó Budapesti Mobilitási Tervet (BMT), aminek egyik legnagyobb érdeklődést kiváltó projektje az M5-ös metró terve volt. A fővárosi közgyűlés által elfogadott dokumentum szerint a lényeg, hogy Békásmegyer és a belváros között metróvonallá alakítanák át a Szentendrére közlekedő H5-ös HÉV-et, amit már 2019 szeptemberétől M5-ös metróvonalnak fognak hívni, „tekintettel annak fontosságára és utasforgalmának nagyságára.”

 

A fővárosi közgyűlés célja ezzel az óbudai közlekedés – mind a közúti, mind a tömegközlekedés – gördülékenyebbé tétele, hiszen jelenleg a HÉV keresztülszeli a városrészt, és négy alkalommal is keresztezi a közutat, ezáltal lassítja a közúti forgalmat.

 

De miért kell ehhez már most metróvá átnevezni a HÉV-vonalat?

 

Kétségkívül megmosolyogtató, hogy szeptembertől M5-ös metrónak fogják nevezni a szentendrei HÉV-et, de ez tulajdonképpen

 

csak az előkészítése a már korábban is tervezett M5-ös metró megvalósításának, ami az északi (H5-ös szentendrei) és a déli (H6-os ráckevei és a H7-es csepeli) HÉV-vonalakat kötné össze

 

– mondta az Azonnali kérdéseire Király Dávid, a Republikon Intézet várospolitikai szakértője.

 

Mint mondta, a megvalósítás pénz kérdése, de azt magának a koncepciónak kell először megelőznie. Jelenleg ugyanis két koncepció verseng egymással: a főváros az M5-ös metróvonal megvalósítását tűzte ki célul, míg a kormányzat ezzel ellentétes álláspontot képviselve a vonalra továbbra is HÉV-ként, azaz elővárosi vasútként tekint.

 

Az, hogy szeptembertől a M5-ös metróvonalnak fogják nevezni a jelenlegi, Szentendrére közlekedő H5-ös HÉV-et, az a főváros azon szándékát jelzi, hogy a továbbiakban metróként gondolják a vonal továbbfejlesztését.

 

Vasút vs. metró

 

Király szerint az elővárosi vasútkoncepció sokkal gyorsabban és olcsóbban megvalósítható, mivel a már rendelkezésre álló infrastruktúrára épülne, és azt fejlesztenék tovább a pálya felújításával, biztosítóberendezések cseréjével, vagy akár új járművek beszerzésével. Ez a koncepció rövidtávú célokat szolgál, mivel jóval hamarabb használatba vehetnék az utasok a felújított vonalat.

 

Ezzel szemben a metrókoncepció egy nagyságrendileg nagyobb beruházás lenne, mivel jóval összetettebb technikai problémákat kéne megoldani: a koncepcióban

 

a jelenlegi H5-ös HÉV-et a város külső részéig a föld alá ásnák, alagutakat építenének, és a Duna alatt kötnék össze a többi HÉV-vonallal.

 

Ennek azt is kellene jelentenie, hogy a jelenleg MÁV által üzemeltetett és a MÁV-on keresztül az állam által tulajdonolt szakaszok visszakerülnének a BKV-hoz. A szakértő szerint jelenleg nem tudhatjuk, hogy ez koncepció a déli, azaz a csepeli és ráckevei HÉV-vonalakat is érintené-e, mivel a városvezetők jelenleg csak az első lépéseket tették meg.

 

Ha mégis nyer a metrólobbi, mikor lesz újabb metrónk?

 

Mivel a MÁV nemcsak üzemeltetője a HÉV-vonalaknak (a jelenlegi szerződés 2023-ig szól), hanem azok az állam tulajdonában is állnak, ezért a legnagyobb befolyása a kormányzatnak van. A szakértő szerint az a koncepció fog majd nagyobb eséllyel megvalósulni, amit a kormány akar. Király Dávid szerint az őszi főpolgármester-választás vélhetően nem fogja megváltoztatni a főváros álláspontját, mivel a mindenkori városvezetésnek – pártállástól és személyi összetételtől függetlenül – az M5-ös metró az érdeke. 

 

A szakértő kérdésünkre elmondta, hogy ha végül a metrókoncepció győzne, és szánnának is pénzt a megvalósításra, akkor is

 

legalább tíz év, mire meg tudnák valósítani, de ez abban az esetben lenne így, ha már holnap kiírnák a közbeszerzést a megtervezésére.

 

Király szerint abban van a nagyobb ráció, hogy végül az elővárosi vasút koncepciója valósul meg, hiszen a kormányzat ezt szeretné, viszont ha azt nézzük, melyik lenne jobb a városnak, akkor a metrókoncepció hosszútávon jobb megoldás.

 

FOTÓ: Christo (Wikipédia

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az biztos, hogy 2020-ban soha nem látott számú embernek kerül be a mindennapi életébe az online piálás a haverokkal. De igazából van ennek bármi értelme? Leteszteltük!

Ugyanazzal a kanállal áldoztattak végig híveket, miközben a koronavírus a nyállal terjed leginkább. Megkérdeztük, hogy csinálják ezt a magyarországi ortodoxok.

A brit egészségügyi rendszernek legalább húszezer ilyen készülékre lenne szüksége, a kényszerűségből nem versenyző csapatok segíthetnek be.

Vlagyimir Putyin szóvivője maga erősítette meg, hogy az elnöki hivatalból is pozitív lett egy ember tesztje. A sajtó tud.

Az érkező magyar kamionosokra 14 nap karantén vár mostantól, akkor is, ha nem mutatják koronavírus gyanúját.

A britek heteken belül házilag is tesztelhetik, megfertőződtek-e a koronavírussal. Elérhető lesz-e ilyen teszt Magyarországon is? Egyáltalán van értelme?

A hét kérdése

Őket üti meg a legjobban a koronavírus miatti leállás: te mivel segíted a fennmaradásukat? Ez a hét kérdése az Azonnalin!

Azért ide elnéznénk

Csatlakozz a csoportunkhoz, és vészeljük át együtt a karantént!

Minden este 8-kor az erkélyről vagy ablakból, amíg aktuális.

Március 28-án fél 9-től kapcsolj le mindent otthon: környezetvédelemnek és digitális detoxnak is jó.

Bulizz virtuálisan fél Béccsel március 28-án éjszaka, ingyen!

Ezt is szerettétek

Indul az Azonnali Trianon 100 podcastsorozata! Itt nem az a téma, hogy kinek fáj vagy nem fáj eléggé Trianon, hanem, hogy mi történt. Az első vendég Révész Tamás hadtörténész.

Pedig két nappal korábban kezdődött, mint a pesti, és még Kossuth Lajos is hatással volt rá.

„Szovjetológiának” tűnik Olaszországból a magyar kormány kommunikációja a koronavírusról – mondta a Helyzetben Stefano Bottoni magyar-olasz történész.

Hogyan hozta a sírból vissza esélyeit Joe Biden? Miért veszíthet akár tömegesen latinó szavazókat Bernie Sanders? Dörzsölheti-e a tenyerét Trump?

Meddig engedi elfajulni a bulit az MNB, és mikor szab gátat a gyenge forintnak? Lesz-e 350 forintos euró? Zsiday Viktor és Isztin Péter magyarázzák el.

A SME felvidéki magyar főszerkesztője, Balog Beáta a karrierjéről, a Kuciak-gyilkosság utáni szlovák médiáról és arról, milyen hatással volt a NER a határon túli magyarságra.

Twitter megosztás Google+ megosztás