„Minden különadót mi fizettünk meg eddig” – írta a korábbiakról az Origo

Szerző: Kósa András
2022.05.27. 10:23

„Bár a Fidesz szerint megakadályoznák az adó áthárítását, a szolgáltatások árváltozásából látszik, hogy ezt az eddigi különadók bevezetésekor sem tudta megoldani a kormány” – írta még a tervezett internetadót kapcsán az Origo.

„Minden különadót mi fizettünk meg eddig” – írta a korábbiakról az Origo

Ha egy extra adóval sújtott cég jövőre is ugyanakkora profitot realizál, mint ide, vagy tavaly, akkor azt a kormány úgy fogja értelmezni majd, hogy áthárította az adót a fogyasztókra, ez világosan kiderül majd a cégmérlegből – ezt mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter csütörtökön az Azonnali kérdésére a Kormányinfón.

Az ATV-vel együtt arról érdeklődtünk, hogy hogyan akadályozza majd meg a kormány, hogy

a kivetett extra elvonást az érintettek ne hárítsák tovább a fogyasztókra.

Nagy Márton válaszából nem derül ki, hogy innentől kezdve akkor a kormányban lesz-e valaki, akinek az lesz a dolga, hogy az érintett – nyilván rengeteg – cég mérlegét figyelje majd, és ez alapján eldöntse: továbbhárított-e valaki, vagy sem.

Mint ahogy az sem, mi lesz azokkal a cégekkel, akiket rajtakapnak. Ez azért érdekes, mert

hiába a kormányzati fogadkozások, korábban éppen ez történt – mindenféle következmény nélkül.

A Fidesz-kormány korábban is vetett ki ágazati különadókat akár a telekommunikációról, akár a bankszektorról beszélünk. Ezzel kapcsolatban például Rogán Antal még a Fidesz frakcióvezetőjeként azt nyilatkozta az Origónak 2014-ben, hogy

„szigorú intézkedéseket javaslunk, hogy a távközlési adót nem üzleti célú előfizetőkre semmilyen formában ne lehessen áthárítani. A magánszemélyek előfizetéseire jutó adót a távközlési szolgáltatóknak a saját profitjuk terhére kell megfizetni”.

Ehhez képest a portál akkor a KSH aktuális adatai alapján megállapította, hogy

„minden egyes pénzügyi szolgáltatásokat érintő áremelkedés valamilyen kormányintézkedéshez köthető. Az első nagy ugrást már a bankadó bevezetése után láthatjuk, de a végtörlesztéskor is nőttek az árak. A tranzakciós illetéket pedig szinte egy az egyben áthárították a bankok”.

A telekommunikációs szektort vizsgálva arra a következtetésre jutottak, hogy ott

„nem ilyen tiszta a kép. Csak az látszik, hogy a teljes infláció felett drágultak a telefonbeszélgetések és más szolgáltatások, de nincs határozott kiugrás az egyes intézkedések után közvetlenül. A telefonálás költségei azonban elsőként pont 2013-ban, a telefonadó bevezetése után drágultak az inflációt meghaladó mértékben”.

NYITÓKÉP: Pixabay

Kósa András
Kósa András Az Azonnali főszerkesztője

A belpolitikán kívül külpolitikával és uniós ügyekkel is szívesen foglalkozik, de természetesen a focihoz is ért. Beszélni legalábbis szeret róla.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek