A probléma megoldódni látszik, a hibás pedig egy olyan EU-s irányelv, ami pont a sajtóorgánumok érdekeit hivatott megvédeni a techóriásoktól.
Lassan egy hónapos az Új Azonnali, az új dizájn élesítése óta pedig a beérkező visszajelzések alapján folyamatosan igyekszünk finomhangolni az oldalt, a fejlesztőink segítségével orvosolni a kisebb és a nagyobb hibákat.
Az egyik legidegesítőbb ezek közül az volt, amikor észrevettük: nem jelennek meg a képek a megosztott cikkeink fölött Facebookon.
Na, nem mindenhol: az Azonnali Facebook-oldalán még csak-csak rendben volt a dolog.
Azonban a cikkeink megosztásakor felugró előnézetablakban, a saját olvasói Facebook-csoportunkban (gyertek), és más Facebook-oldalakon, aki cikkeket osztott volna meg, azzal találkozott, hogy cím van, de a linkhez hozzátartozó kép sehol.
Elsőre apróságnak tűnhet a dolog, de egyáltalán nem az.
Talán köztudott, de a Facebook-posztok kép nélkül egész egyszerűen nem működnek: furcsán néznek ki, csak az emberek töredéke kattint rájuk.
Ezért aki Azonnali-cikkeket akart osztani, az vagy megtette kép nélkül (töredék elérés), vagy vette a fáradtságot és faramuci félmegoldásként feltöltött hozzá képet (a képre kattintva nem a link jön be, töredék elérés), vagy, és ez a legvalószínűbb, inkább hagyta a dolgot, megosztott a mi tartalmainkra épülő anyagot máshonnan. (A Magyar Kerékpárosklub például külön jelezte nekünk, hogy elnézést, de erre kényszerülnek, a posztjaik kép nélkül egyszerűen nem működnek.)
Természetesen rögtön nekifogtunk a hibakeresésnek. Mindent megtettünk Zuckerbergnek:
De a probléma továbbra is fönnált – aztán rájöttünk a turpisságra. A hibás pedig egy uniós irányelv, méghozzá a „digitális egységes piacon a szerzői és szomszédos jogokról” szóló 2019/790-es számú, annak is a 15-ös cikkelye. Ebben többek között ez áll:
Az irányelveknek az EU-ban ugye az a sajátossága, hogy nem közvetlenül érvényesek (azok a rendeletek!), át kell ültetni őket a nemzeti jogrendszerbe, hogy alkalmazhatók legyenek. A Facebook nem pepecselt azzal, hogy megnézze, ez hol történt meg, megtörtént-e: úgy döntöttek, hogy a sajtóorgánumok tartalmait nem használják fel csak úgy, a felhasználóiknak nem „adják oda” azokat képes-ajánlószöveges teljességében a mi hozzájárulásunk nélkül.
Ezt a hozzájárulást megadtuk, reményeink szerint napok kérdése, és megoldódik a probléma.
Az EU-s szabály persze alapvetően üdvözlendő dolog.
Csakhogy a 21. század vastörvényei alól az Azonnali sem tudja sajnos kivonni magát: a forgalmunknak nagyon komoly hányada érkezik a Facebookról, az olvasóink óriási hányadát ott érjük el
– ebben a felállásban mi nem tehetjük meg azt, hogy ne egyezzünk bele abba, hogy a Facebook összes felhasználója a nyitóképeinket és a kiajánlószövegeink egy rövid részét kvázi elemelje a saját oldalára.
Szóval röviden: semmi pánik, remélhetőleg újra lesznek képek az azonnalis cikkek fölött Facebookon. Azon pedig továbbra is lehet és érdemes gondolkodni, mennyire van rendben, hogy 2021-re olyan függőségi viszonyok jellemzik az internetet, mint a magyar sajtóorgánumoké és a Facebooké.
NYITÓKÉP: Azonnali-grafika
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.