+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Bukovics Martin
2018. március 23. péntek, 09:20
Az idei választási kampány eddigi legabszurdabb jelenete zajlott le a pécsi Konzum áruház előtt. Fidelitasos aktivisták ütköztek meg az Együtt képviselőivel. Szavak és érvek helyett leginkább szelfibotokkal.

A Szabad Pécs sorra szállítja a viccesebbnél viccesebb jeleneteket az idei választási kampányból. Ha csak az elmúlt napokat nézzük, ők filmezték le, ahogy Kósa Lajos inkább megkarcoltatja szolgálati autóját, mintsemhogy kiszálljon belőle és újságírókkal találkozzon. Ők filmezték le, ahogy Szita Károly egykori kommunista ügynök, jelenlegi kaposvári polgármester pécsi fórumán megígéri, hogy mond pár szót a sajtónak, aztán inkább magánbeszélget tíz percig.

 

És most ők közölték az Együtt-alelnök Berkecz Balázs Pécsről élőben közvetített videóját, amiben az ellenzéki politikus szelfibotjával hadakozik a fidelitasos aktivisták szelfibotjával, miközben egy néni a maga szelfibotjával nagytotálban veszi őket.

 

Hogy Pécs lett-e az abszurd humor magyarországi központja az elmúlt időszakban, vagy csak a sajtója ilyen jó, nehéz eldönteni.

 

Valahogy így kezdődik a Mű. Berkecz Balázs kompozíciója olyan, mint az ember, aki az all inclusive svédasztalos vacsoránál rögtön a steakre megy rá. Három szelfibot a vásznon, egy pedig veszi. A figyelmes, szakavatott néző azonnal egyfajta művészi önreflexióként éli meg a többi készülék jelenlétét az alkotásban.

 

 

Aztán a főszereplők is megmutatják magukat.

 

 

Majd rögtön el is fordulnak egymástól. Hiszen ez már nem az emberek, hanem a gépek világa. A Kossuth-díjas művész, Kovács Ákos pontos leírását adja a jelenségnek Gépszabadság című balladájában: „A kép-gép ontja a képeket / És vezérli velük a gépeket / Hogy fel ne fogják, hogy ne tudhassák / Micsoda rabság / A Gépszabadság!”

 

 

A néző persze tudja: az emberek szerepeltetése a felvételen csali. A hangsúly egyre inkább eltolódik – az ember helyét a gép veszi át. Az, hogy a rendező filmjében a szelfibottal még összekapcsolja az embert a géppel, udvarias tisztelgés a Kraftwerk The Man Machine című száma előtt. De semmi több: a mű az ember búcsúja a világtól.

 

 

A videó dramaturgiai csúcspontja kétségtelenül az a jelenet, amikor a fidelitasos Deli Eszter bedugja szelfibotját Berkecz botja elé,

 

és kijelenti, hogy kép a képben veszi a jelenetet. Totális önfeladás, az emberi akarat bukása. Ezzel a rendező egyértelműsíti: az emberek fölött végleg átvették a hatalmat a gépek. Kép a képben, gép a gépért. 

 

Micsoda elpazarolt művészi tehetségek, micsoda pályatévesztések! Bele se merek abba gondolni, hogy esetleg azon múlhatott sorozatban a harmadik magyar Oscar, hogy Deli Eszter és Berkecz Balázs inkább politikusnak álltak!

 

 

Nem beszélve a néniről, aki végig a fal előtt áll transzparensként magasba tartott szelfibotjával. Ki tudja, mit vesz a gép, és ki tudja, ki figyeli, mit vesz. Fontos-e még ez egyátalán?

 

A néni szimbólum: a gépek korában értetlenül, értelmetlenül továbbélő emberi faj jelképe. 

 

Berkecz Balázs rövidfilmje itt nézhető végig:

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Azonban Belaruszban nem lehet majd levélben szavazni, mert azzal Lukasenka szerint visszaélnének az amerikaiak és elpusztítanák az országát.

Két újságírólány is azzal vádolja Wolfgang Fellnert, az egyik legolvasottabb osztrák bulvárnapilap kiadóját, hogy szexuálisan molesztálta őket.

Az egyetem Neptun rendszeréből származó, angol nyelvű és külföldi hallgatóknak szánt levelek szerint a biztonságos vizsgázás egyetlen módja az oltás, ezért mindenkit buzdítanak az oltásra.

Egy momentumos politikus vetette fel a határrevíziót, pontosabban inkább egy területcserét Szlovákiával. A nógrádi Horváth Ferenc az Azonnalinak elmondta, miért akarja újra magyar kézben
tudni a somoskői várat.

Éjfél után ki lehet menni, ha nem találkozunk háromnál többen, de előtte este 10-től otthon kell maradni – hála két egymást ütő kijárási korlátozási szabálynak.

És az egész EU-ban mi tartunk a legjobban a választási csalásoktól és a közösségi médiától is egy nemzetközi közvélemény-kutatás szerint.

A hét kérdése

2022-ben még a választás előtt a parlament új államfőt fog megszavazni, aki ha akar, akár fontos ember is lehet majd. De ki legyen az? Van pár opció.

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Az első nyári hétvégén, június 5-én sörkóstolási és vásárlási lehetőség Budapesten és több vidéki helyszínen is.

Ezt is szerettétek

Magyarország egyik legkeresettebb színésze az Azonnalinak elmondta, mi a kelet-magyarországi identitás lényege, milyen az HBO-val dolgozni, de az is kiderül, mi van a Bödőcs Tibor könyvéből az ő főszereplésével készülő monodrámával. Podcast!

Németországban ősszel szövetségi választásokat tartanak, eldől, ki lesz Angela Merkel utódja. Kik azok, akik vállalnák a feladatot? Techet Péter és Bukovics Martin kielemezték. Podcast!

Letoha Tamás, a gyógyszerfejlesztéssel foglalkozó kutató koronavírussal kapcsolatos olvasói kérdésekre válaszol, és azt is elmondja, miért fél a biológiai háborútól.

A galériatulajdonos műgyűjtő elmondja, hogy a szobor a világ bármely részén múzeumi tárgy lehet a jövőben: a BLM-szobor jó értelemben provokál.

Eddigi bevételeik 10 százalékát keresik most meg, hiszen a szakmájukat konkrétan nem tudják gyakorolni. A Music Hungary Szövetség elnöke, Weyer Balázs a Helyzetben!

Hogyan lehet úgy szürreális műveket írni, ha a világ maga is egyre szürreálisabb? Veres Attila íróval erre kerestük a választ.

Renczes Ágoston, az Azonnali újságírója elmondja, miért lehet jobb vezető Matovič betonkatolikus menedzser utódja, és hogyan érintheti ez a felvidéki magyarságot.

Twitter megosztás Google+ megosztás