Nem ezért a pezsgőért éri meg nyerni a Giro d'Italián

Szerző: Bukovics Martin
2021.05.28. 10:20

Cukrozott tejszínhabos eper: borgyári tucattermékkel locsolják egymást a világ legszebb helyein átbringázó verseny győztesei.

Nem ezért a pezsgőért éri meg nyerni a Giro d'Italián

Milyen bort vegyek? Mi bizony minden héten megírjuk. Lehet az egy családi pince jólmenő slágere, a nagytermelő tömegbora, egy garázsborászat parcellaszelekciója, kései szüretelésű cirfandli, magas savú rajnai vagy akár szerb ürmös, a lényeg, hogy finom legyen. De az se baj, ha meghökkent és kimozdít a kényelmes komfortzónából. Téged is, minket is. További szempont: ne legyen túl nehéz hozzájutni.

A Giro d'Italia a világ legjobb kerékpárversenye. Ezt nem sportszakmailag írom, mert ahhoz nem értek, hanem a versenyzők környezetére: mivel főleg Észak-Olaszországban tekernek, a tévén keresztül szurkolóknak a közvetítődrónok és helikopterek Európa legszebb városait és kultúrtájait mutogatják. Áttekernek a venetói és piemonti szőlőrengetegen, a gradoi Adria-parttól a szlovén-olasz határon lévő Cormóns szőlőhegyeiig, de Firenze és Siena érintésével gyönyörű díszlet a komplett Chianti Classico, Umbria Balatonja, a Trasimeno-tó mellett Perugiától Montalcinóig a Val d'Orcia festői cédrusfenyős dombjairól nem is beszélve.

Magyar szempontból ráadásul különösen izgalmas az idei verseny: Valter Attila ugyanis május közepén megszerezte a verseny aktuális vezetőjének járó rózsaszín trikót (eleve a Giro d'Italia színe is a rózsaszín), ami az egyik legnagyobb dolog, hovatovább sporttörténelmi siker, nem beszélve arról a gigantikus pezsgőspalackról, amit a dobogóra állva szét lehet locsolni.

ERRE VAN AZ ARRA

A verseny hivatalos pezsgője az Astoria rozé proseccója: ez eleve egy viszonylag új kategória, amit számos bortermelő ellenkezése közben nyomott le a bormarketinggépezet mindenki torkán. Halvány barackvirágszín, ízben semmiféle pezsgős jelleg, annyira friss, 2020-as az évjárat, láthatóan gyorsan kierjesztették, hogy májusra már a polcokon tündököljön, és a verseny végeztével egyre inkább leárazódjon. Az extra dry felirat ne tévesszen meg senkit: a pezsgőknél ezt azért használják, hogy a sznobok szárazként ihassák kedvenc 12-17 g/l körüli cukortartalommal bíró édes pezsgőjüket, a tényleg száraz pezsgőket brut néven kell keresni, a csontszárazakat pedig brut nature vagy nyerspezsgő címke alatt.

Ez is mutatja, hogy mennyire profi a pincészet: az Astoria ugyanis kifejezetten nem az ennél jóval szárazabb pezsgőket preferáló olasz, hanem nemzetközi szájízre tervezte meg ezt az italt. Csakhogy nincs annyira erős sava, hogy ezt megtámassza, így az édesség dominál.

Cukor, tejszínhab, eper: ez ennyit tud.

A legjobb felhasználása tényleg az ellocsolás: mármint ezt kínálni borhoz kevésbé értő vendégeknek, Giro-rajongó ismerősöknek. Ennyire jó versenyhez sokkal inkább passzolna mondjuk egy Contadi Castaldi-franciacorta vagy akár a Forma-1 pezsgőjének választott trentói Ferrari, mint egy ilyen borgyári tucattermék. Igaz, a rozé prosecco a legolcsóbb (és még vállalható) rózsaszín dolog a piacon.

10-es skálán? 4 pont (hogyhogy ennyi?)

Mennyibe kerül? elvileg 10 euró, de mindenhol leárazzák 7-re

Hol kapható? Ez sehol Magyarországon, Olaszországban szinte mindenhol.

Ajánlanál te is? Írj: martin kukac azonnali pont hu

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek