Saját maga reklámozza a róla szóló álhíreket az ukrán elnökválasztás színész esélyese

Szerző: Bakodi Péter
2019.03.19. 16:49

A sorozatsztár Volodimir Zelenszkij támogatói #ZeFake hashtaggel osztják meg, hogy Zelenszkij valójában Angela Merkel szeretője, sőt, nő.

Saját maga reklámozza a róla szóló álhíreket az ukrán elnökválasztás színész esélyese

A március 31-én esedékes első fordulóhoz közeledve javában zajlik az elnökválasztási kampány Ukrajnában, ami nem csak az utcákon kihelyezett és a hagyományos médiacsatornákon futó hirdetésekben, hanem a közösségi oldalakon terjedő tartalmakban is megmutatkozik. Ezeket összehasonlítva az utóbbi tekintetében arányaiban is jóval több álhírrel lehet találkozni.

Nemcsak Ukrajna esetében, hanem globálisan is erősek azok a félelmek, melyek szerint

a valótlanságokkal operáló tartalmak érdemben befolyásolhatják a választások kimenetelét, és emellett az adott országok politikai berendezkedésébe vetett bizalmat is alááshatják.

Az elnökválasztás legnagyobb esélyesének, a felmérések alapján az első fordulót várhatóan magabiztos győzelemmel záró Volodimir Zelenszkijnek a kampánycsapatában külön részleg foglalkozik a közösségi médiában terjedő „kártékony tartalmak” kigyomlálásával. Az RFE/RL beszámolója alapján a tucatnyi önkéntesből álló csapatnak alapvetően két feladata van: a Zelenszkijjel kapcsolatos álhírek jelentése a Facebook adminisztrátorai felé, és a sorozatsztárból politikussá avanzsáló elnökjelölt hivatalos oldalait negatív tartalmú hozzászólásokkal elárasztó ártalmas programok kiszűrése.

Az álhírekkel szembeni hatékony fellépés nem kis kreativitást kíván meg.

A legújabb trend szerint igyekeznek bevonni Zelenszkij támogatóit is az erőfeszítéseikbe.

Nemrég arra kérték őket, hogy a legmeghökkentőbbnek vélt Zelenszkijjel kapcsolatos tartalmakat #ZeFake-címkével ellátva osszák meg. Ezzel bár még nagyobb elérést biztosítanak a kamuhíreknek, de rögtön tudatosítják is, hogy alaptalanok.

Az eddig legnagyobb sikert aratott álhírek – melyeket Zelenszkij maga olvasott fel egy Facebook-videóban – többek között

gyíkembernek, Angela Merkel német kancellár szeretőjének, valójában egy nőnek, sőt mi több az elnökválasztáson szintén résztvevő Julija Timosenko törvényen kívüli, és a politikuson bosszút állni akaró húgának állították be Zelenszkijt.

A győztes azonban az az összeesküvés-elmélet lett, miszerint a zsidó származású Zelenszkij valójában a Rotschild-család egyik tagjának dédunokája.

A  #ZeFake mellett a másik módszer az igazán elhivatott Zelenszkij-párti felhasználók segítségére alapoz. A lényege, hogy speciális programokkal észlelik a Zelenszkijt célzó algoritmusokat, kamuprofilokat és kártékony programokat, majd riadóztatják a támogatókat, hogy egyszerre és gyorsan lépjenek fel a hamis információkkal operáló tartalmakkal szemben.

Talán eltúlzottnak tűnhet ez a fajta aktivizmus, de az ukránok szinte csak magukra számíthatnak, mivel világ legnagyobb közösségi oldala,

a Facebook nem sok jelét mutatja annak az ukrajnai elnökválasztás kapcsán, hogy a korábban ígért módon határozottan lépnének fel az álhírekkel szemben.

A fizetett hirdetések esetében ugyan bevezettek egy szűrőt, miszerint az elnökválasztással kapcsolatos tartalmakat csak ukrán területről, a személyazonosság felfedésével lehet reklámozni a Facebookon, de szakértők szerint ez önmagában messze nem elég ahhoz, hogy ténylegesen visszaszorítsák az álhírek terjedését. Ráadásul ezt a gátat is könnyű kijátszani strómanokkal.

A Facebook és Ukrajna kapcsolata régóta téma északkeleti szomszédunknál. Petro Porosenko, az elnökválasztáson újrázni akaró jelenlegi államfő még négy évvel ezelőtt intézett Mark Zuckerberghez, a Facebook vezéréhez egy kérést, miszerint a közösségi oldalnak telepítenie kellene egy irodát a geopolitikailag igencsak feszült környezetű Ukrajnába, hogy helyben tudjanak fellépni az álhírekkel szemben.

A Facebook azóta sem nyitott irodát Ukrajnában, sőt a lengyelországi, Kelet-Európáért felelős központjuk ukránügyi szakértői posztja is betöltetlen.

Az ukrajnai elnökválasztás legmeghatározóbb szereplőiről és a politikai küzdelem tétjéről itt olvashatod el az Azonnali elemzését. 

Bakodi Péter
Bakodi Péter az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek