Megújul az európai digitális szabályozás

2022.01.02. 15:08

Amazon, Google, Facebook: véget vetne a „digitális vadnyugatnak" az Európai Unió.

Megújul az európai digitális szabályozás

Húszéves szabályok újulhatnak meg nemsokára, miután az Európai Parlament uniós belső piaccal foglalkozó bizottsága megszavazta az európai digitális platformokra vonatkozó új rendeletet. A testület elnöke a Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége (S&D) tagja, a dán Christel Schaldemose, a baloldali parlamenti frakció képviselői valamennyien támogatták a módosításokat.

A jelenleg érvényes szabályozás még 2000-ben lépett életbe és az S&D szerint mivel az eltelt időben az online platformok a mindennapi életünk megkerülhetetlen részei lettek, újra kell gondolni nemcsak azt, hogy az adatainkat hogyan védhetjük hatékonyabban, de például azt is, hogy a kicsi-, a közepes-, vagy éppen a nagy cégek hogyan tudnak biztonságosan működni a digitális térben.

„A digitális szolgáltatásokról szóló új rendelet végre a 21. századba hozza előre az Európai Uniót a szabályozás terén. Régóta harcolunk például a környezetünk megvédéséért, de rá kell jönnünk, hogy ma már ugyanúgy ügyelnünk kell a digitális környezetünk biztonságára is és meg kell óvni magunkat az illegális termékek és szolgáltatások forgalmazásától, a káros algoritmusoktól és az adathalászattól. Túl sokáig működött az online tér egyfajta szabályozatlan „vadnyugatként”, amit úgy kezeltünk, mint aminek semmi köze a valódi piaci szabályokhoz. Ennek most kell véget vetni és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy megvédjük az uniós állampolgárok érdekeit – akár az offline, akár az online térben” – mondta Christel Schaldemose.

A dán baloldali képviselő szerint az új szabályozás egyik fő célja, hogy betiltsák a gyerekeknek szóló online reklámokat. Ez egyébként elsősorban a Facebook-ot, a Google-t, a TikTok-ot és hasonló cégeket érintené a hírről szintén beszámoló Politico szerint.

Lépjenek a nagy cégek

A módosítástervezetet még az Európai Parlamentnek is el kell majd fogadnia, ami további hónapokba telhet, majd az Európai Bizottságnak, valamint az Európai Tanácsnak is állást kell foglalnia róla, de ezek után 2023-tól akár életbe is léphet a tiltás.

A szabályozás pontos technikai részleteit még az előterjesztők szerint is ki kell majd dolgozni, de Christel Schaldemose azt mondta a brüsszeli lapnak, hogy az érintett techcégek „mára bizonyára pontosan tudják, hogy kik azok a gyerekek”, akiket megcéloznak a reklámjaikkal.

Az Amazont és a hozzá hasonló társaságokat pedig arra köteleznék, hogy az eddigieknél sokkal gyakrabban ellenőrizzék, hogy mely termékek forgalmazását engedélyezik a platformjaikon. A Facebook-ot, a Google-t, vagy a YouTube-ot arra is köteleznék, tegyék nyilvánossá, hogyan moderálják az általuk közvetített tartalmakat.

„Nem szabad hagynunk, hogy bármely online platform úgy működhessen, hogy a felhasználók nem kapnak pontos tájékoztatást arról, milyen adataikat osztják meg másokkal. Olyan sem lehet a jövőben, hogy valamely felületről csak nehézségek árán tudjuk teljes mértékben eltüntetni a profilunkat”

– mondta Christel Schaldemose.

Ez a cikk az Európai Parlament S&D képviselőcsoportjának támogatásával jelent meg.

NYITÓKÉP: Óriási Amazon raktáregység a spanyolországi San Fernando de Henaresben. KÉP FORRÁSA: Álvaro Ibáñez / Wikimedia Commons / Licensz: CC-BY 2.0

PR-cikk
PR-cikk állandó szerző

Fizetett hirdetés, nem szerkesztőségi tartalom.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek