A kínai koronavírus-járvány jelentősen földhöz vágta a légiközlekedést. A Lufthansa és a német céghez kapcsolódó több európai légitársaság is hatalmas vesztésegeket termel, ezért munkahelyeket kell megszüntetniük, és már most több repülőgépet eleve kivontak a forgalomból.
A Neue Zürcher Zeitung értesülései szerint a Lufthansa-cégcsoport, amelyhez a német anyavállalat mellett a Eurowings, a Swiss, az Austrian és a Brussels Airlines tartozik, a jelentős veszteségek és a nagy távolságú utak piacának összeomlása miatt több száz repülőgép kivonását tervezi: az eredetileg akart 100 helyett
Mindez érinti a kétemeletes Airbus A380-okat is, amelyekből a cégcsoport mind a tizennégyet – egyelőre úgy néz ki: nem is csak időlegesen – a hangárban fogja hagyni.
Minderre értelemszerűen a kínai koronavírus-járvány miatt összeomlott légiközlekedési piac folyamatai (azaz hogy alig van utas) van szükség.
2020 augusztusában összesen másfél milliónyian vették igénybe a repteret. Igaz, a járvány tavaszi szakaszában még ennél is drasztikusabb volt a bezuhanás: áprilisban a havi 200 ezret se érte el a reptér utasforgalma, de még júniusban is csak 500 ezres volt.
Mindez nemcsak a gépparkra, de a munkavállalókra is kihat. A svájci Swiss, amely szintén a Lufthansa-csoport része, a munkavállalóinak 15 százalékát tervezi elbocsátani. Miközben maga a Lufthansa nem kíván számokat megnevezni, mennyi embert akarna a 128 ezer körüli állandó, teljes munkaidős állásokból elbocsátani, a düssoldorfi Handelsblatt úgy értesült:
Persze a Lufthansánál erős szakszervezetek ezt lassíthatják, a számokat eleve csökkenthetik – és végső esetben, ha tényleg elbocsátásra kerülne sor, olyan jelentős végkielégítéséket harcolhatnak ki, hogy a Lufthansának esetleg mégsem érné meg a létszámcsökkentés. Az is igaz, hogy a Kurzarbeit révén a Lufthansa jelenleg 170 millió eurót spórol havonta.
Erre szüksége is van, ugyanis a veszteségük havonta eléri az 500 millió eurót. Az egész cégcsoporton az sem segít, hogy több állam is már eddig segítette a repülőtársaságokat. A német állam 9 milliárd eurónyi segítséget adott, ám a támogatásokért cserébe negyedrészben ismét tulajdonos lett a Lufthansában. Az osztrák állam ezzel szemben nem kért állami tulajdont az Austrian Airlines-nak jutatott 450 millió eurós támogatásért (ebből 300 millió eurót kölcsönként, 150 millió eurót pedig közvetlen támogatásként kapott az Austrian), csupán garanciákat arra, hogy jódarabig maradnak még Bécsben.
NYITÓKÉP: Lufthansa Airbus A321-100 / Arpingstone, Wikipedia
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.