A német kormány megmenti a Lufthansát

2020.05.20. 20:25

A német állam a cég pénzügyi megsegítéséért cserébe huszonöt százalékban tulajdonossá válik az 1997-ben privatizált Lufthansában.

A német kormány megmenti a Lufthansát

A Lufthansa a koronavírus miatt kénytelen volt beszüntetni járatainak több, mint 90 százalékát:

a cég óránként egymillió euró veszteséget termel.

Ezért merült fel, hogy az újraindulás állami segítség nélkül nehézkes lehet. Ezt azonban a német állam feltételekhez kötötte. A Der Spiegel szerda esti információi szerint megszületett a megállapodás: a német állam 25 százalék + 1 részvény tulajdonrésszel száll be az 1997-ben teljes körűen privatizált cégbe, plusz két helyet is kap a felügyelőbizottságban:

ez volt ugyanis Berlin feltétele a 9 milliárd eurós segítségért.

A német hetilap információi szerint a Lufthansa sorsáról szóló döntést a „legmagasabb szinten hozták meg”, azaz Olaf Scholz pénzügyminiszter-alkancellár és Peter Altmaier gazdasági miniszter mellett Angela Merkel kancellár is be volt vonva a folyamatba. A berlini kormány egyik képviselője már úton van Frankfurtba, ahol a Lufthansa központja van, hogy a megállapodást aláírják. Egy rendkívüli közgyűlésen kell a Lufthansának az állami részesedést még jóváhagynia.

A Lufthansa CEO-ja, a korábban a cégnél pilótáskodó Carsten Spohr az elmúlt hetekben kifejezetten kritikusan beszélt az állami szerepvállalásról – ám hogy ez mennyire volt az ő véleményve, és mennyiben volt a menedzsment tárgyalási stratégiája, azt többször is próbálta elemezni a szaksajtó. Spohr korábban arról beszélt: inkább vállalná, hogy elindítsanak egy csődeljárást, semmint Berlinből, neadjisten Bécsből és Bernből mondják meg, merre kellene repülniük. (Szóba került ugyanis, hogy az osztrák kormány megsegítené a Lufthansa-konszernhez tartozó Austrian Airlines-t, a svájci pedig a Swisst.)

Az állami szerepvállalás mikéntjéről politikai vita is zajlott Németországban: a szociáldemokraták mindenképpen akartak felügyelőbizottsági helyet a kormánynak a segítségért cserébe (ezt meg is kapták), a közlekedési minisztert is adó bajor CSU-sok ezt az ötletet azonban elutasították, Markus Söder bajor tartományi kormányfő pedig eleve a Lufthansa államosításáról beszélt a 9 milliárdos csomag kapcsán, pejoratív hangnemben. Ők az állami szerepvállalást úgy képzelték el, hogy csak pénzzel száll be Berlin a cégbe, de beleszólása nincs. Leginkább a szakszervezetek szorgalmazták az állami szerepvállalást, a légiutaskísérők munkavállalói jogainak magasabb fokú védelmét várva tőle.

A Lufthansa június elsejétől tervezi a legtöbb járatának újraindítását: júniustól 160 géppel 106 úticél lesz megint elérhető, főként németországi repterekről.

NYITÓKÉP: Lufthansa Airbus A321-100 / Arpingstone, Wikipedia

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől
Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek