Kormányhatározat van róla, már utaznunk kellene Navracsics Tibor álmán, a balatoni körvasúton

Szerző: Kósa András
2022.06.22. 16:26

Szeretné körbevonatozhatóvá tenni a Balatont – mondta Navracsics Tibor a Magyar Nemzetnek. 2016-ban a kormány egyszer már határozott erről, de a fejlesztés – sok mással együtt – azóta sem valósult meg. Az elektromos katamaránokat is 2022-re ígérték a tóra, egyelőre ezekből sem látni egyet sem.

Kormányhatározat van róla, már utaznunk kellene Navracsics Tibor álmán, a balatoni körvasúton
„Titkos vágyaim vannak, ilyen például annak megteremtése, hogy körbevonatozható legyen a Balaton. Ez turistalátványosságként is kiváló lehetőségeket rejtene magában, éppen úgy, ahogy Budapesten a 2-es villamos, amelynek az útvonalán megcsodálható panorámát a helyieken kívül évente több millió turista is élvezi. Ha ennek megvalósulását elérni nem is tudom a hivatali időm alatt, bízom benne, hogy legalább közelebb jutok hozzá”

– mondta a Magyar Nemzet szerdán megjelent számában Navracsics Tibor.

A frissen kinevezett területfejlesztésért és uniós források felhasználásáért felelős miniszter szavai azért meglepőek, mert a Balatonnak mostanra már körbevonatozhatóvá kellett volna válnia.

Erről egy kormányhatározat is született 2016-ban, amiben még a 2014-2020-as uniós költségvetés terhére az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében csoportosítottak forrásokat a tó menti vasúti fejlesztésekre, például a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy szakasz felújítására vagy a Szabadbattyán Aszófő szakasz villamosítására, ezen kívül a balatoni vasútállomások rekonstrukciójára és a központi forgalomirányítás kiépítésére.

A több egymástól különálló fejlesztés összeérésével jött volna létre a körvasút,

ez azonban máig nem készült el, nem utazhatjuk körbe a Balatont.

Mivel az említett operatív programból 2023-ig lehet fejlesztéseket megvalósítani, Navracsics Tibor szavai alapján már biztosan nem az IKOP és az említett 2016-os kormányhatározat alapján zajlik majd a körvasút kiépítése. (Ő egyébként ebben az időszakban uniós biztos volt.)

Pedig Lázár János 2016 szeptemberében még diadalittasan jelentette be egy kormányinfón, hogy megvan a pénz a körvasút fejlesztésére.

Egy évvel később a Balatonipolgar.hu oldal azt írta: „Balatoni körvasút: a déli parton indul a munka”. Aztán egy darabig nem lehetett hallani az ügyről, majd 2020 októberében a Magyar Nemzet már ismét arról írt, hogy „újra napirenden a balatoni körvasút”, a cikkben úgy fogalmaznak,

„éppen száz éve, hogy egy, a tó jövőjét tervezgető társaság felvetette a balatoni körvasút gondolatát, ám 2016-ig kellett várni ahhoz, hogy a legnagyobb hazai üdülőkörzet rövid távú turisztikai fejlesztési tervébe belekerüljön a Balaton körbe vonatozásának megvalósítása. A régió közlekedésfejlesztési stratégiájában is prioritásként szerepel a tavat körülölelő vasút megépítése, amelynek üteme az elmúlt két évben lényegesen felgyorsult – derült ki a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) online konferenciáján elhangzott beszámolókból”.

A körvasútnak egyébként még Wikipedia oldala is van, tehát bárki nagyon könnyen információkhoz juthat róla.

Az itt feltüntetett 2016-os kormányhatározat a vasúti fejlesztés mellett még számos a tóhoz kapcsolódó fejlesztést előír, többek között Keszthely, Siófok és Balatonfüred számára elektromos autóbuszok beszerzését, egy e-kerékpár rendszer kiépítését, ezek szintén nem valósultak meg.

Szerepel a határozatban az elektromos meghajtású hajók beszerzése is. Ezeket a szlovákiai Komáromban gyártják és elvileg szintén idén kellene forgalomba állniuk, de ez sem történt meg eddig.

Kérdéseinkkel kerestük a 2016-ban felelős minisztériumnak kijelölt Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jogutódját, a Technológiai és Ipari Minisztériumot, a szintén felelős Magyar Turizmus Zrt.-t, valamint Navracsics Tibort is, válaszaikat közölni fogjuk.

NYITÓKÉP: MÁV

Kósa András
Kósa András Az Azonnali főszerkesztője

A belpolitikán kívül külpolitikával és uniós ügyekkel is szívesen foglalkozik, de természetesen a focihoz is ért. Beszélni legalábbis szeret róla.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek