Ötven hibrid motorvonatot vesz a MÁV

Szerző: Illés Gergő
2020.05.11. 13:10

Ilyen Magyarországon még nincs, de hamarosan lesz: jóval környezetkímélőbbek és olcsóbban üzemeltethetők, mint a dízelek, jutna belőlük a lepattantabb mellékvonalakra is, és több ütemben, 2029-ig érkeznének meg.

Ötven hibrid motorvonatot vesz a MÁV

Húsz kétszáz-, és további harminc százötven-férőhelyes hibrid motorvonat beszerzésére indított közbeszerzési eljárást a MÁV – erről az állami vasúttársaság számolt be a honlapján hétfőn.

A társaság közlése szerint azt reméli, hogy „a költséges és környezetszennyező dízelvontatás érdemi hányadát” ki tudnák váltani a beszerzéssel,

mely a tervek szerint több lépcsőben, 2029-ig valósulna meg: 2023-2024 között a húsz, kétszázférőhelyes motorvonat érkezne meg, ezt követően pedig a 150 férőhelyes szerelvények. Ilyen hibrid motorvonat egyébként még nincs Magyarországon, a villamosított vonalakon villamos motorvonatok/mozdonyok, a nem villamosított vonalakon pedig dízelek végzik a vontatást. 

De mi is az a hibrid motorvonat, és miért jó?

A hibrid motorvonatok felsővezetékes és akkumulátoros üzemben is tudnak működni, vagyis, ha egy vonal egy része már villamosított, míg egy másik része még nem, akkor egy hibrid szerelvény a villamosított vonalszakaszon hagyományos módon, felsővezetéken képes haladni, míg a többi részen elektromos üzemben, akkumulátorról működne.

Ez jóval hatékonyabb, mint egy dízelmozdony üzemeltetése: eddig például egy Budapestről Tapolcáig közlekedő szerelvény Székesfehérvárig villamosüzemben haladt, majd a fejéri megyeszékhelyen hosszú és körülményes mozdonycserére volt szükség (emiatt az állomáson a vonat 12-14 percet vesztegel). Székesfehérvárról Tapolcáig így a hátralevő utat dízelmozdonnyal teszik meg a vonatok. A mozdonycsere miatt

a jelenlegi rendszerben körülbelül három és fél óra Tapolcára jutni a fővárosból, míg ez évtizedekkel ezelőtt, gőzmozdonnyal is megvolt három óra alatt.

Egy hibrid motorvonattal ezt lehetne elkerülni: bár 2021-re Balatonfüredig villamosítják az északi parti vonalat, de a Tapolcáig való villamosításra még várni kell. Így egy hibrid szerelvény Balatonfüredig felsővezetékről, utána pedig akkumulátorról haladhatna tovább. Ez azontúl, hogy rövidebb menetidőt eredményez, kényelmesebb és nincs szükség mozdonycserére sem, környezetbarátabb is, hiszen az északi parti vonatokat mind a mai napig legtöbbször korszerűtlen M41-es dízelmozdonyok továbbítják. Homolya Róbert MÁV-vezér szerint az első húszból rögtön tíz szerelvényt erre a vonalra csoportosítanának.

M41-DÍZELMOZDONY ÁLTAL TOVÁBBÍTOTT SZERELVÉNY HODÁSZNÁL. FOTÓ: DAVID GUBLER / WIKIMEDIA COMMONS

Hitelből vennék, de a dízelekhez képest sokat lehet velük spórolni

A hibrid szerelvények további előnye, hogy szükség esetén könnyebben átcsoportosíthatók még nem, vagy csak részben villamosított vonalakra, így az elhanyagolt mellékvonalakon is javulhatna a szolgáltatás színvonala. Homolya például a szintén több lépcsőben villamosítani kívánt lajosmizsei vonalat említette még, de jutnának akkus motorvonatok a Győr-Szombathely, Miskolc-Ózd, Esztergom-Komárom, Győr-Keszthely-Kaposvár-Pécs, és a Szolnok-Hatvan-Somoskőújfalu vonalakra is.

A MÁV ráadásul úgy számol, hogy a hibrid motorvonatokkal évente 3,6 milliárd forintot takarítanának meg

(járművenként 73 millió forintot), ennyivel olcsóbb ugyanis elektromos üzemben üzemelni, mint dízellel. A megtakarításra szükség is lesz, hiszen a MÁV a beszerzést hitelből kívánja finanszírozni.

Mosóczi László, az innovációs minisztérium közlekedéspolitikai államtitkára szerint egyébként a cél az, hogy a jelenlegi 41 százalékról megközelítse az 50 százalékot a villamosított magyarországi vasútvonalak aránya a következő hétéves uniós ciklusban.

És ki nyerheti a közbeszerzést?

Több nagy gyártó is készít már zéró emissziós hibrid motorvonatokat, de az elmúlt évek motorvonatbeszerzései alapján ítélve a Stadler lehet a befutó: Európa legnagyobb Stadler Flirt motorvonat-flottája Magyarországon közlekedik (123 darab a MÁV, 10 a GYSEV kötelékében), ráadásul szintén a Stadler gyártmánya a koronavírus-járvány után újra próbaüzembe álló emeletes KISS motorvonat, amelyből összesen negyvenet rendelt a vasúttársaság.

A svájci cég hibrid motorvonata a Flirt Akku (borítóképünkön), amellyel a gyártó azt ígéri:

kedvező körülmények mellett akár 150 kilométert is megtehet akkumulátoros üzemben.

A motorvonat akkumulátorról 140 kilométer/órás, felsővezetékről pedig 160 kilométer/órás sebességre képes.

A típusból már rendelt Németország Schleswig-Holstein tartománya is ötvenöt darabot, a cél ott is a dízelvonatok kiváltása.

BORÍTÓKÉP: Stadler

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek