Fizetnie kell a Volkswagennek a dízelbotrányban eladott autók után

2020.05.25. 13:05

A manipulált kibocsátási adatok miatt a vásárlónak joga van kártérítést követelni a Volkswagentől, mondta ki a német legfelsőbb bíróság. Több tízezer hasonló per van még folyamatban az országban.

Fizetnie kell a Volkswagennek a dízelbotrányban eladott autók után

A 2015 őszén Németországban kipattant dízelbotrány után majdnem öt évvel

a Német Szövetségi Legfelsőbb Bíróság (BGH) megerősített egy korábbi ítéletet, amely alapján a gyártónak kártérítést kell fizetnie egy vásárlónak,

amiért a cég hamis adatokat közölt a dízelautók károsanyag-kibocsátásáról – írja a Der Spiegel.

Az ügy öt évvel ezelőtt az USA-ban indult útjára, először az amerikai környezetvédelmi hivatal (EPA) vette észre, hogy a feltüntetettnél jelentősen nagyobb kibocsátása lehet a Volkswagen dízelautóinak. Ezt 2015 őszén a cég is elismerte. Csak az Egyesült Államokban 480 ezer eladott autó került így az utakra.

Németországban egy vásárló ez alapján állította: a megvásárolt VW Sharannal átverte a cég, ezért visszaköveteli a 31 500 eurós vételárat. A Volkswagen a bíróságon azzal védekezett, hogy a hamis kibocsátási adatok miatt nem érte kár a rheinhald-pfalz-i vásárlót. A koblenzi tartományi bíróság azonban a vásárlónak adott igazat – kiegészítve azzal, hogy az autóval megtett kilométerekkel arányosan kell kevesebb pénzt visszafizetnie a cégnek.

A BGH most ezt az ítéletet erősítette meg döntésével, aminek a VW azért sem örülhet, mert Németországban a cég közlése szerint 60 ezer hasonló per van ellenük folyamatban.

A BGH érvelése szerint a manipulált kibocsátási adatokkal ellátott autó eladásával a VW jó erkölcsbe ütköző módon járt el, ezáltal pedig a vásárlót egy általa valójában nem kívánt szerződés megkötésére vette rá, hiszen a vásárló kifejezetten alacsony kibocsátású gépkocsit akart venni.

Érdemes ugyanakkor azt is látni, hogy mindez nem jelenti azt, hogy a folyamatban lévő többi, többtízezer esetben is automatikusan ilyen döntés születne. Az ítéletnek ugyanis lényeges pontja, hogy a jó erkölcsbe ütközés azért állt meg, mert a vásárló, ha tudta volna, hogy az autó kibocsátása magasabb, meg sem vette volna azt. Egyáltalán nem biztos azonban, hogy ezt további többtízezer ügyben is bizonyítani fogják majd. 

Korábban a hasonló ügyekben az alsóbb szintű bíróságok az egyes perekben hol a vásárlóknak, hol a VW-nek kedveztek az ítéleteikkel. Ennek ellenére még sok minden befolyásolhatja a jövőbeli és most is futó pereket: ilyen lehet például az, hogy valaki a dízelbotrány kirobbanása után vagy előtt vásárolta-e az autóját. Hiszen ha utána, akkor például aligha hivatkozhat valaki arra, hogy jó erkölcsbe ütköző módon megtévesztették.

NYITÓKÉP: aero777 / Wikimedia

Bakó Bea
Bakó Bea az Azonnali alapító-főszerkesztője

EU-jogász. 2021 márciusa óta anyasági szabadságon.

olvass még a szerzőtől
Galavits Patrik
Galavits Patrik az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek