+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Ésik Sándor
2019. augusztus 1. csütörtök, 12:33
Senkinek nem volt érdeke, hogy az USA-ban 8,8 millió dolláros bírsággal véget érő magyarországi Microsoft-botrány miatti eljárás ténylegesen végigmenjen. De miért is?

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Hadházy Ákos jelenleg az egyetlen olyan dolgot csinálja, amelyet értelmes magyar ellenzéki megtehet, és erről példát kéne venni, szerintem elsősorban a Momentumnál. Azért náluk, mert ugye jelenleg ők az a párt, amelyiknek nincsen „múltja”, tehát elvileg ők nem revolverezhetők mindenféle korábbi mutyikkal.

 

Ehhez egy kicsit meg kell érteni, miről szól ez a hír.

 

Az FCPA, a Foreign Corrupt Practices Act egy jellegzetesen amerikai birodalmi konstrukció. Egyike azoknak a szabályoknak, amikor az Amerikai Egyesült Államok nemzeti jogát kiterjeszti olyan jogviszonyokra, amelyekhez a hagyományos értelemben véve semmi köze nincsen. Hiszen a Microsoft Magyarország egy Magyarországon bejegyzett magyar cég, és az általuk most beismert cselekmények (pofátlanul túlárazott közvetítőkön keresztül adtak el Microsoft-licenszeket állami szerveknek) Magyarországon, valószínűleg magyar állampolgárok részvételével történtek.

 

Nyilvánvalóan tudja az amerikai állam, hogy egy világcég magyarországi filiáléjának nem magától jut eszébe ilyet csinálni, ám hosszadalmas lenne rányomozni a világ egyik legfejlettebb informatikai hátterével rendelkező cégére, és nem is biztos, hogy vádemelésre alkalmas eredménnyel járna. A Mueller-jelentésből is látható, hogy az ottani jogrendszerben nem abból lesz vád, amire a helyi Polt Péter rásóhajt, hanem ennél jóval keményebb garanciális akadályokat kell átugrani. Meg persze ne legyünk képmutatók, az USA nem biztos, hogy be akarja dönteni a világ egyik legértékesebb és amerikai vállalatát.

 

Viszont az amerikai cégek által végzett korrupciót, amely van, volt és lesz – csakúgy, mint a német, kínai, francia, orosz, stb. cégek által végzett korrupció –, korlátok között kell tartani, és erre kiváló eszköz az FCPA, amely Damoklész kardjaként ott van mindenki fölött, aki belemegy ezekbe az üzletekbe.

 

A Microsoft úgy látta jónak, hogy bedobja a lapjait, mert nem éri meg, hogy a magyar leányvállalata miatt esetleg szélesebb körben induljon nyomozás, kicsi a piac, és a Microsoft életében viszonylag kevés pénzzel meg lehet ezt úszni.

 

Ha beleállnak, egy-két millió dollárt elvitt volna az ügyvédi költség, és egyáltalán, ilyen bizonytalanságokat ezek a multik nem vállalnak be. Kifizettek párszázezret valamelyik Budapesten is irodát fenntartó nemzetközi ügyvédi irodának, végigelemezték, majd megalkudtak és fizettek, egyúttal, legalábbis egy időre ezt a vesztegetési sémát lezárták. A vállalaton (és nem csak a Microsofton) belül most íródik egy utasítás, hogy a más országokban működő hasonló szisztémák hogyan alakítandók át.

 

Mindenki megy tovább, és egyúttal megkönnyebbülten felsóhajt itthon is jó pár ember, hiszen a pártszervként működő Polt-ügyészség nyilván csírájában elfojt minden nyomozást, ha valaki buzgólkodni próbálna, bár kilenc év NER után már elfogytak a buzgók.

 

A Microsoft alkuja ugyanis megállította az eljárást, így nem lett vádlott azokból a magyar emberekből, akik megrendelői oldalon részt vettek a buliban. Annak katasztrofális következményei lettek volna a Microsoftra nézve is, és ezt is belekalkulálták az alkuba.

 

Az FCPA ugyanis stigmatizál, vagyis ha az FCPA alapján lefolyt eljárásban valamely külföldi entitásról (kormány, vállalat, bármi) kiderül, hogy az korrupt, azzal a továbbiakban már nem lehet gyanú nélkül üzletet kötni.

 

A sok tekintetben monopolhelyzetben levő Microsoft tehát sok pénzért megtartotta azt a jogot, hogy itt továbbra is sok pénzt kaphasson a termékeiért, amelyeknek egyébként nem nagyon van versenytársa. Más szavakkal, senkinek nem volt érdeke, hogy ez az ügy végigmenjen, hiszen akkor meg kellett volna állapítani, hogy a magyar strómancégeknek se maguktól jutott eszébe ezeket a konstrukciókat kitalálni.

 

Rövid úton vádiratba kellett volna írni, hogy Magyarországon intézményes a korrupció, onnantól kezdve viszont kiírnak innen minden amerikai céget, hiszen az FCPA alapján írt vádirat vagy később ítélet nem a Transparency International vagy más NGO elemzése és következtetése, hanem olyan jogi jelentőségű tény, amelynek a következményei nagyon messze vezetnek. Az FCPA alapján megbélyegzett korrupt entitás ugyanis páriává válik.

 

Tehát az a bergengóc cég, amely elad egy ilyennek egy villanykörtét, már nem tud bemenni (legalábbis nem egyszerűen) az amerikai piacra, ugyanis az ottani partner paranoid ügyvédei, az ilyen 8,8 millió dolláros bulikat elkerülendő aláíratnak vele egy olyan nyilatkozatot, miszerint nem áll kapcsolatban külföldi korrupt szervezettel. Ezt pedig már jóhiszeműen nem tudja aláírni, hiszen egy ilyennek pont eladott egy villanykörtét...

 

Nagyon közel húzott el tehát a magyar kormány arca előtt amerikai barátaink ökle. Nyilván ezért az ügy nem nagyon kap nyilvánosságot.

 

Az ellenzék feladata viszont ebben a helyzetben az lenne, hogy a magyar és az amerikai nyilvánosság ingerküszöbe fölé juttassanak neveket, cégekét és magánszemélyekét egyaránt, mert az FCPA-veszéllyel a magyar kormányt olyan sebességgel lehet esetleges amerikai támogatóitól elszigetelni, mint kevés más dologgal.

 

Hadházy ezt felismerte, hogy magától vagy nem, azt nem tudom, de jelenleg ő az, aki a dologgal jelentőségének megfelelően foglalkozik.

 

Ésik Sándor írása a Diétás Magyar Múzsán jelent meg először, kövesd be!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

New Yorkból nézve az évtized legfontosabb jelensége, hogy egyre több minden választ el minket egymástól, miközben a klímaválság ügye mégis nemzetközi tüntetéshullámot tudott kiváltani.

Elvileg Gyurcsány, majd a Pesti Srácok Youtube-csatornája letiltása miatt akár egy platformra is kerülhetnének, de a DK szóvivője eloszlatta a nagykoalíció reményét.

A magyar politikatörténetben először indul magyar párt politikusa külföldi választáson, külföldi pártszínekben – és rögtön kettő is!

Az új bevándorlási szabályok első részletei alapján egy egész magyar iparág fog megszűnni, a britek pontrendszert találtak ki ahhoz, kit engednek be magukhoz dolgozni.

Milanović elnöki beszédében az egységet hangsúlyozta, bár korábban Horvátország minden szomszédjával sikeresen összeveszett. Milyen elnök lesz?

Már nem arról beszél a magyar kormányfő, hogy milyen közel volt a Fidesz az EPP-ből való kilépéshez, inkább egy nagyszabású belső vitát kezdeményezne a jobbközép pártok európai családjában.

Írtak is egy nyílt levelet arról, hogy mennyire veszélyes a Fidesz-közeli háttéremberek szlovéniai médiaterjeszkedése, valamint Orbán legnagyobb szlovén szövetségesének hatalomra kerülése.

A hét kérdése

Az egykori playmate már sokszor és sokfélét nyilvánult meg a politikában, most pedig dönthetsz, melyik a kedvenc aranyköpésed tőle.

Azért ide elnéznénk

Február 20-án Szántó Rita filozófus tart előadást az Aurórában, hogyan is használható ma az ókori sztoikus filozófia.

Piac-e a világpiac? Magántulajdon-e a cégbirodalom? Fennmaradhat-e a demokrácia és a jogállam piacgazdaság nélkül? Létezik-e „harmadik út"? Február 21.

Politikai aspektusok a cseh és a szlovák művészetben 1989 után. Izgi kiállítás Pozsonyban egészen február 23-ig.

Történelmi diarómák, Star Wars-os csatajelenetek és világháborús terepasztalok Legóból Érden, a Magyar Földrajzi Múzeumban február 29-én és március 1-jén.

Mi vár Szlovákiára és a szlovákiai magyarokra a
február 29-ei választások után? Beszélgetés a Három
Hollóban március 2-án.

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Digital Health Summit, a digitális egészségügyi megoldásokon dolgozó szakemberek, fejlesztők, befektetők és az egészségügyi intézményvezetők fóruma.

Twitter megosztás Google+ megosztás