Ha az EU nem csap oda keményen Belarusznak, az a ma ismert légiközlekedés végét jelentheti

2021.05.31. 08:07

A belarusz hatóságok gépeltérítésén felbátorodva más autoriter államok is kedvet kaphatnak arra, hogy saját érdekeiknek megfelelően kereskedelmi járatokat kapkodjanak le a légterükből. Rácz András Belarusz-szakértő szerint ezért is különösen fontos, hogy az EU keményen lépjen föl az ügyben, amire úgy tűnik, a tagállamoknak hajlandósága is mutatkozik. De mit tehet egy kereskedelmi pilóta, ha a fülkéből meglát egy MiG-29-est? Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország? A szakértő elmondja. Podcast!

Gépeltérítés vagy terrorcselekmény helyett inkább

 

állami légi kalózkodás a helyes kifejezés arra, amit a belarusz légi hatóságok május 23-án a Ryanair Athén-Vilnius járatával tettek

 

– mondja az Azonnali podcastjában Rácz András Belarusz- és Oroszország-szakértő, egyetemi tanár. A minszki légiirányítás ugyanis a Ryanair kereskedelmi járatát – mint később bebizonyosodott, egy hamis bombariasztásra hivatkozva – a földre rendelte azért, hogy a gépről leszedhessék és letartóztathassák Raman Prataszevics belarusz ellenzéki aktivistát és újságírót, az ország diktátorának egyik legfőbb ellenfelét.

 

Rácz szerint ha a világ autoriter államai azt látják, hogy az esetnek nincs súlyos következménye, az bátoríthatja őket hasonló légi kalózkodásra,

 

ez pedig a ma ismert szabad légiközlekedés végét hozhatja magával.

 

A szakértő elmondja: a belarusz gépek kitiltása az EU-ból (és az EU-s járatok elterelése Belarusz légteréből) nemcsak szimbolikus, hanem Lukasenka rezsimjének különösen érzékeny lépés, hiszen ez az állami légitársaság, a Belavia csődjéhez vezethet. A tavalyi elcsalt elnökválasztás, tüntetések és erőszakhullám után teljesen elszigetelődött országot gazdaságilag már csak Oroszország húzhatja majd ki a bajból Rácz szerint.

 

Egy állam ugyanakkor nem lesz egyhamar Belaruszból és Oroszországból: Putyinnak nem áll érdekében plusz ezer kilométer NATO-határ, teljesen elégedett azzal, ha pufferállamként működik Belarusz.

 

De mi a nyugat felelőssége ebben a helyzetben? Ki az a Raman Prataszevics, aki miatt eddig elmegy Lukasenka rezsimje? Mit mérlegel vajon egy diktatúra titkosszolgálata, amikor a gépeltérítéshez hasonló módszerhez folyamodik?

 

A Helyzetből kiderül!

 

NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali

 

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.