A popzene szupersztárjai százezres cipőkkel építenek kultuszt

2021.03.26. 18:30

Évek óta tartja lázban a Z-generációt az úgynevezett sneakerkultúra, ami a különböző limitált modelles sportcipőket körülvevő felhajtásról szól. A többszázezres cipők másodpiacáról, valamint a popzenészek és sztársportolók legújabb bevételi forrásáról Bornemissza Márkkal, az egyik legsikeresebb cipőbolthálózat, a Footshop magyar brand managerével beszélgettünk a Helyzetben. Podcast!

Sokak számára érthetetlen, hogy miért ad ki valaki százezreket egy cipőért. Főleg akkor, ha az első ránézésre rondának tűnik és harsányak a színei. Azonban ez is, mint minden szenvedély, ízlés kérdése, így lényegében nem különbözik attól, amikor egy gyűjtő szintén százezreket ad ki egy bélyegért, amely megjelenik valamilyen aukción.

 

Az úgynevezett hype (felhajtás) azonban jóval nagyobb a sporcipők (vagy sneakerek) körül, hiszen

 

a popzene legnagyobb szupersztárjai építenek köréjük kultuszt, akik sok esetben vastag hasznot húznak a gyártókkal való kollaborációkból,

 

vagy éppen a saját brandjeik felépítéséből. 

 

Bornemissza Márk a hazai sportcipőkultúra egyik legnagyobb fellegvárának számító cipőbolt, a magyar Footshop brand managere, amely üzlet részint a limitált kiadásos sportcipők által épít az exkluzivitásra – mindamellett, hogy rengeteg egyéb cipő is található a kínálatukban. A szuperdrága lépők kultúrájáról markáns véleménye van, szerinte például

 

nincs jó hatással sem az üzletre, sem a kultúrára  az, hogy ekkora felhajtás van a limitált cipők körül.

 

A sneakereknek egyébként kiterjedt másodpiaca van: a direkt limitáltan gyártott cipőket az úgynevezett resellerek megveszik, majd a boltból kikerült darabokat sokszoros haszonnal adják tovább. A sportcipőüzletre rálátó interjúalanyunk a podcastban elmondja, hogy a másodpiac kapcsán a nagy cégekről is lassan kiderül, hogy van vaj a fülük mögött, és mégiscsak támogatják azt.

 

„Voltak olyan boltok, amiknél csak úgy lehetett a limitált cipőket megvenni, hogy fel kellett venned a boltban, hogy biztosan ne reseller legyél” – fogalmazott az interjúban Bornemissza, és hozzátette, hogy

 

„lassan már más ipari szereplők is a limitált cipős modell szerint kezdenek el gyártani kiegészítőket”.

 

De hogy mi köze van mindennek Michael Jordannek? Hogy lehet védekezni a gyakorlatilag hekkelésszerűen működő felvásárlásokkal szemben? Meddig tarthat ez az egész őrület? A Helyzetből kiderül!

 

NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali

 

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.