Így módosítana Budapest közlekedésén Karácsony Gergely

2021.08.26. 17:23

Ingyenes lenne a tömegközlekedés a 14 éven aluliak számára, visszaállna sok helyen a 2x2-es autósáv a Nagykörúton és összehangolnák a jelenleg zajló beruházásokat. Mutatjuk a részleteket!

Így módosítana Budapest közlekedésén Karácsony Gergely

Csütörtökön délután 3-kor tartott sajtótájékoztatót Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, amin arról beszélt, hogy a főváros milyen intézkedéseket hoz a budapesti közlekedés javításáért.

Karácsony elmondta, hogy jelenleg négy nagy projekt folyik egyidőben:

  • Az M3-as metró felújítása;
  • Lánchíd felújítása;
  • Blaha Lujza tér átépítése;
  • illetve a pesti alsó rakpart felújítása.

Karácsony az M3-as metróról, illetve a Lánchídról elmondta, hogy ezek 2023-ban fognak elkészülni. Az M3-as metró felújítása 2023 június végére lesz kész, míg a Lánchíd kapcsán azt mondta: ugyan azt is 2023-ban fogják befejezni, de jövő év végén már ismét lehet használni.

A főpolgármester szerint ezeket a projekteket még az előző városvezetéstől örökölték, így ezekben nagyon nincs mozgástere a jelenlegi városházának, ugyanakkor a Lánchíd kapcsán elmondta, hogy továbbra is „várjuk minden nap azt a 6 milliárdos” támogatást, amit a kormány ígért.

A Blaha Lujza tér felújítása kapcsán a főpolgármester hangsúlyozta, hogy késlekedni már nem lehetett vele, mert a beruházás egy részét az állam biztosítja, és ha nem kezdtek volna neki, akkor ezek a források elvesztek volna. Karácsony emellett arról is beszélt, hogy előző városvezetéshez képest több ponton módosítottak a terveken, hogy például a Népszínház utcából a villamosbekötést végre tudják hajtani, illetve olyan elemeket hagytak ki a végső elfogadott tervből, amik csökkentették volna a fák számát és a zöld területek nagyságát.

A pesti rakpart felújítása is egy régóta húzódó projekt, aminek a 2017-es vizes vébére kellett volna elkészülnie. Itt is módosítottak az előző városvezetés tervén.

A beruházásokról, illetve az azok miatti forgalomkorlátozásokról Karácsony elmondta, „az emberek tudják, hogy ezek fontos beruházások, és nagy áldozattal járnak. Sokan problémásnak tartanák, ha nem valósulnának meg”. 

Kihívások előtt áll a tömegközlekedés

Karácsony beszélt arról is, hogy miként változtak a kínai koronavírus-járvány következtében a budapesti forgalmi adatok: 2019 és 2021 között a gépjármű-forgalom megnövekedett, míg a tömegközlekedést használók száma csökkent.

Karácsony kiemelte, hogy a 2021-es számok kapcsán becsült adatokról van szó, de ez alapján azt látni, hogy

  • a tömegközlekedést használók száma 34 százalékról 28 százalékra csökkent,
  • az autóval közlekedők száma 38 százalékról 46 százalékra nőtt.

Emellett nőtt a biciklisek száma is, de az a többihez képest még mindig elhanyagolható.

A tömegközlekedés kapcsán elmondta, hogy

a pandémia miatt nemcsak az utasok, hanem a BKK árbevételei is csökkentek: a 2019-es, nagyjából 69 milliárdos árbevételnek „jó, ha a fele realizálódik az idei évben”.

A bérletértékesítések száma konkrétan a felére csökkent. 

Karácsony szerint ez a járvány miatt az egész világra jellemző jelenség, azonban jelenleg nem tudni, hogy „lesz-e visszapattanás”, azaz hogy az emberek ismét visszatérnek-e a tömegközlekedési eszközök használatához.

A főpolgármester kifejtette, hogy minden,

a járvány terjedésével kapcsolatos elemzés azt mutatja, hogy a tömegközlekedés nem egy veszélyes hely,

ami szerinte „teljesen ellentétes az emberek percepciójával”.

Karácsony szerint „az a dolgunk, hogy visszaadjuk az egyébként magasszínvonalú, bár nyilván fejlesztendő, de összegészében európai szintű” tömegközlekedés népszerűségét, emiatt egy öt pontból álló javaslatcsomagot dolgoztak ki, ami szeptemberben kerül a fővárosi közgyűlés elé.

A javaslatcsomag szerint

  • ingyenes lesz a tömegközlekedési eszközök használata a 14 éven aluliak számára;
  • gyorsítják a felújításokat a Blahán, összehangolják az építkezéseket a rakparton;
  • alternatív útvonalakat nyitnak a belvárosban, hogy könnyebb legyen autóval közlekedni;
  • módosítások lesznek a Nagykörúton az autók érdekében;
  • illetve lámpaprogram indul az autós közlekedés javítására is.

Eszerint a körút kritikus csomópontjainál visszaállítják a 2x2 autóssávot, miközben megtartanák a kerékpárosoknak szánt sávokat is, valamint kialakítanak egy kilencven másodperces lámpaprogramot, amivel javítanák az autósok helyzetét is – számításuk szerint ezzel további harminc százalékos kapacitást tudnak adni a körúton közlekedőknek.

Emellett úgy gyorsítanák a beruházásokat, hogy például a Rákóczi utat már szeptemberben visszaadnák az autóforgalom számára,

ennek érdekében a Pesti alsó rakpart Lánchídtól délre eső részét csak azután kezdenék meg, hogy elkészültek a Blaha Lujza tér felújításával.

A belvárosban megnyitnák a Honvéd-Nádor utcát a Bajcsy-Zsilinszky út tehermentesítésére, illetve elmondta, hogy a Dohány és a Wesselényi utcákat már korábban megnyitották.

Karácsony úgy fogalmazott, hogy

a javaslatok célja, hogy kisebb legyen a közlekedésnek a terhelése, javítsa a budapestiek elégedettségét, illetve életminőségét, és hogy népszerűsítsék a tömegközlekedési eszközök használatát.  

A teljes sajtótájékoztatót itt lehet visszanézni:

NYITÓKÉP: Tóth Csaba Tibor / Azonnali

Karóczkai Balázs
Karóczkai Balázs az Azonnali korábbi operatív vezetője

Mesterdiplomás politológus, 2019 óta újságíró. A külpolitika szenvedély, a belpolitika hobbi, a kultúra pedig kikapcsolódás.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek