Ingyenes lenne a tömegközlekedés a 14 éven aluliak számára, visszaállna sok helyen a 2x2-es autósáv a Nagykörúton és összehangolnák a jelenleg zajló beruházásokat. Mutatjuk a részleteket!
Csütörtökön délután 3-kor tartott sajtótájékoztatót Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere, amin arról beszélt, hogy a főváros milyen intézkedéseket hoz a budapesti közlekedés javításáért.
Karácsony elmondta, hogy jelenleg négy nagy projekt folyik egyidőben:
Karácsony az M3-as metróról, illetve a Lánchídról elmondta, hogy ezek 2023-ban fognak elkészülni. Az M3-as metró felújítása 2023 június végére lesz kész, míg a Lánchíd kapcsán azt mondta: ugyan azt is 2023-ban fogják befejezni, de jövő év végén már ismét lehet használni.
A főpolgármester szerint ezeket a projekteket még az előző városvezetéstől örökölték, így ezekben nagyon nincs mozgástere a jelenlegi városházának, ugyanakkor a Lánchíd kapcsán elmondta, hogy továbbra is „várjuk minden nap azt a 6 milliárdos” támogatást, amit a kormány ígért.
A Blaha Lujza tér felújítása kapcsán a főpolgármester hangsúlyozta, hogy késlekedni már nem lehetett vele, mert a beruházás egy részét az állam biztosítja, és ha nem kezdtek volna neki, akkor ezek a források elvesztek volna. Karácsony emellett arról is beszélt, hogy előző városvezetéshez képest több ponton módosítottak a terveken, hogy például a Népszínház utcából a villamosbekötést végre tudják hajtani, illetve olyan elemeket hagytak ki a végső elfogadott tervből, amik csökkentették volna a fák számát és a zöld területek nagyságát.
A pesti rakpart felújítása is egy régóta húzódó projekt, aminek a 2017-es vizes vébére kellett volna elkészülnie. Itt is módosítottak az előző városvezetés tervén.
A beruházásokról, illetve az azok miatti forgalomkorlátozásokról Karácsony elmondta, „az emberek tudják, hogy ezek fontos beruházások, és nagy áldozattal járnak. Sokan problémásnak tartanák, ha nem valósulnának meg”.
Karácsony beszélt arról is, hogy miként változtak a kínai koronavírus-járvány következtében a budapesti forgalmi adatok: 2019 és 2021 között a gépjármű-forgalom megnövekedett, míg a tömegközlekedést használók száma csökkent.
Karácsony kiemelte, hogy a 2021-es számok kapcsán becsült adatokról van szó, de ez alapján azt látni, hogy
Emellett nőtt a biciklisek száma is, de az a többihez képest még mindig elhanyagolható.
A tömegközlekedés kapcsán elmondta, hogy
a pandémia miatt nemcsak az utasok, hanem a BKK árbevételei is csökkentek: a 2019-es, nagyjából 69 milliárdos árbevételnek „jó, ha a fele realizálódik az idei évben”.
A bérletértékesítések száma konkrétan a felére csökkent.
Karácsony szerint ez a járvány miatt az egész világra jellemző jelenség, azonban jelenleg nem tudni, hogy „lesz-e visszapattanás”, azaz hogy az emberek ismét visszatérnek-e a tömegközlekedési eszközök használatához.
A főpolgármester kifejtette, hogy minden,
a járvány terjedésével kapcsolatos elemzés azt mutatja, hogy a tömegközlekedés nem egy veszélyes hely,
ami szerinte „teljesen ellentétes az emberek percepciójával”.
Karácsony szerint „az a dolgunk, hogy visszaadjuk az egyébként magasszínvonalú, bár nyilván fejlesztendő, de összegészében európai szintű” tömegközlekedés népszerűségét, emiatt egy öt pontból álló javaslatcsomagot dolgoztak ki, ami szeptemberben kerül a fővárosi közgyűlés elé.
A javaslatcsomag szerint
Eszerint a körút kritikus csomópontjainál visszaállítják a 2x2 autóssávot, miközben megtartanák a kerékpárosoknak szánt sávokat is, valamint kialakítanak egy kilencven másodperces lámpaprogramot, amivel javítanák az autósok helyzetét is – számításuk szerint ezzel további harminc százalékos kapacitást tudnak adni a körúton közlekedőknek.
Emellett úgy gyorsítanák a beruházásokat, hogy például a Rákóczi utat már szeptemberben visszaadnák az autóforgalom számára,
ennek érdekében a Pesti alsó rakpart Lánchídtól délre eső részét csak azután kezdenék meg, hogy elkészültek a Blaha Lujza tér felújításával.
A belvárosban megnyitnák a Honvéd-Nádor utcát a Bajcsy-Zsilinszky út tehermentesítésére, illetve elmondta, hogy a Dohány és a Wesselényi utcákat már korábban megnyitották.
Karácsony úgy fogalmazott, hogy
a javaslatok célja, hogy kisebb legyen a közlekedésnek a terhelése, javítsa a budapestiek elégedettségét, illetve életminőségét, és hogy népszerűsítsék a tömegközlekedési eszközök használatát.
A teljes sajtótájékoztatót itt lehet visszanézni:
NYITÓKÉP: Tóth Csaba Tibor / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.