Olcsó expresszvonatokkal váltaná ki az osztrák vasút a fapados repülőket Európában

2021.05.27. 09:22

700 millió eurót fektet be az ÖBB egy új Bécs-Amszterdam gyorsvasút kiépítésébe, így taszítaná le a covid után meggyengült fapados légitársaságokat az Európán belüli közlekedés trónjáról.

Olcsó expresszvonatokkal váltaná ki az osztrák vasút a fapados repülőket Európában

700 millió eurós nagyberuházással fejlesztené az osztrák kormány az állami vasutak (ÖBB) rendszerét, egy Amszterdamig tartó direkt, gyorsvasúti járatot is kiépítene – írta a bécsi Kleine Zeitung. A hosszú távú, éjszakai vonatok rendszerének kiterjesztésébe ezért 2026-ig tartó beruházással vágnának bele.

Az új rendszer lényege az lesz, hogy értelmes és gazdaságos alternatívát nyújtson Európán belüli utazáshoz a fapados repülőjáratokkal szemben,

miután utóbbiak forgalmát a koronavírus-járvány eléggé megtépázta. Ez a vasútnál sem volt másképp, de a járvány előtt már 1,4-1,5 millió utas használta  az ÖBB hosszú távú, éjszakai expresszeit. A vasúttársaság igazgatója, Andreas Matthä elmondta, a cél most az, hogy öt év alatt ezt a számot 3 millióra tornásszák fel.

A fejlesztésnek része a Bécs-Amszterdam illetve Innsbruck-Amszterdam éjszakai járatok kiépítése is. Éppen május 25-én futott be Amszterdamba az első Bécsből érkező NightJet éjszakai expressz. Ez már most is versenyképes: igaz, hogy az út jelenleg 13 órát és 15 percet vesz menetrend szerint igénybe, de jegyet a holland fővárosig szerencsés esetben már 29 eurós (kb. 10 000 forint) áron is lehet rá venni.

Az első amszterdami járat május 24-én este 8 óra 15 perckor indult el Bécsből, és délelőtt 10 óra 43 perckor érkezett meg végállomásához.

A fapados repülők helyetti vasúti fejlesztések amúgy a 2020-ban elfogadott Európai zöld megállapodás sarokkövei is, hiszen a vasúti közlekedés jóval kevésbé terheli meg károsanyag-kibocsátással a környezetet, mint a repülők. Egy, az Európai Vasúti Ügynökség által tavaly publikált jelentés szerint az olyan, főleg állami fejlesztések, mint az osztrák vasút most bejelentett programja elengedhetetlenek ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezmény és a zöld megállapodás szerint Európa 2050-ig elérje a klímasemlegességet.

NYITÓKÉP: ÖBB Railjet az osztrák tájban / Fotó: Florian Klopschoher / Pixabay

Tóth Csaba Tibor
Tóth Csaba Tibor az Azonnali korábbi újságírója

Történészdiplomával rendelkezik, de 2013 óta főleg blogol, 2015 óta pedig újságcikkeket is ír. Sokszor Európáról és a Közel-Keletről. Az Izrael-párti sajtó kedvenc magyar firkásza. Eléggé baloldali.
Facebook
Twitter

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek