Bécs – ellentétben a németekkel – nem kér a segítségért cserébe részesedést a Lufthansa-csoport ausztriai légitársaságában. Más követelések viszont vannak.
Németország után újabb állam vállalta, hogy a koronavírus-járvány utáni újraindítást segítendő pénzügyi segítséget nyújtson a Lufthansa-csoport valamely légitársaságának: Ausztria egy összesen 600 millió eurós, átszámítva közel 206,5 milliárd forintos pénzügyi csomagot jelentett be, amivel meg kívánja segíteni a konszern ausztriai leányvállalatát, a 2009 óta a Lufthansa-csoporthoz tartozó Austrian Airlines (AUA) légitársaságot.
A maradék 150 millió eurót a Lufthansa-konszern fogja beletenni a közösbe: a Standard forrásai szerint a tárgyalásokon erről volt a legnehezebb meggyőzni a német anyacég menedzsmenjét.
Összehasonlítva: Németország – mint arról május végén a német állam és a légitársaság megegyezett – a 450 millió eurós, ausztriai összegnek a hússzorosát, 9 milliárd eurót biztosít a Lufthansának. A német állam ugyanakkor ezért az összegért cserébe azt várja el az 1997-ben teljes körűen privatizált, németországi légitársaságtól, hogy abba 25 százalék + 1 részvény tulajdonrésszel szállhasson be, továbbá kapjon mellé két helyet a Lufthansa felügyelőbizottságában.
Az osztrák Kurz-kormány azonban nem kötött ilyen megállapodást az Austrian Airlines-szal, így az államtól érkező, 450 millió eurós pénzügyi forrást mindenféle tulajdonosi részesedés igénylése nélkül adja Bécs az AUA-nak – a Lufthansa menedzsmentjének ez nagy megkönnyebbülés, a járvány alatt ugyanis Carsten Spohr Lufthansa-CEO nem győzte telenyilatkozni a sajtót azzal, hogy mekkora veszély lenne, ha Bécs, Berlin és neadjisten Brüsszel és Bern (a cégcsoporthoz tartozik ugyanis a svájci kormány által ugyancsak megmenteni szándékozott Swiss, ahogy a belgiumi Brussels Airlines is) is beleszólna abba, merre repüljenek a gépeik.
Más feltételeket azonban támasztott Ausztria: egy felügyelőbizottsági helyet kap az osztrák állam magában az Austrianban, illetve két felügyelőbizottsági helyet az egyik alapítványban, amely formálisan tulajdonolja a céget. Illetve Kurzék azt is kikényszerítették, hogy a Lufthansa garantálja: 10 évig még egészen biztosan a bécsi reptérről repteti az Austrian-gépeket, mi több, a hosszabb útvonalú, akár tengerentúli járatait egyre inkább idetereli. Ez az eddigi frankfurti, brüsszeli, londoni, párizsi átszállással az USA-ba utazó magyaroknak is jó hír lehet. Abban is megegyeztek, hogy az Austrian központja is marad Bécsben, ahogy az 1957-ben még osztrák állami cégként alapított légitársaság neve is az marad, ami.
A tárgyalást némileg megnehezítette, hogy az FPÖ kormányból való kipenderítése és az előrehozott parlamenti választás követő kormányban az ÖVP a közismerten nem repülésbarát osztrák zöld párttal, a Die Grünével lépett koalícióra. Mint arról Sebastian Kurz osztrák kancellár a sajtótájékoztatóján beszámolt, a Zöldek az állami pénzügyi segítségért cserébe azt várják el az AUA-tól, hogy
További, úgyszint a Zöldek részéről érkező követelés, hogy a 300 kilométeres kisebb távolságú repülőutakra 30 eurós plusz díjat számoljon fel a cég (ezek jellemzően az osztrák belföldi járatok, amelyek megszüntetését már többször pedzegették a zöldek részéről), ahogy az is, hogy mostantól nem mehet egy Austrian-jegy ára 40 euró alá.
A Lufthansa-csoport egyébként a múlthét szerdán kiadott jelentésében drasztikus visszaesésről számolt be: a konszern csak 2020 első negyedévében 1,2 milliárd eurós veszteségről, átszámítva 412,5 milliárd forintos veszteségről számolt be, és áprilisra már a 763 repülőből álló flottájukból 700 gépet ideiglenesen ki is kellett vonniuk a forgalomból. A jelentésben a Lufthansa azt várja, hogy 2023-ra lábalhat ki a koronavírus miatti válságból, de 100 gépet így is ki kell majd vonniuk a forgalomból.
NYITÓKÉP: Austrian Airlines / Facebook
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.