Így verhet át az Amazon a keresőmotorjával

Szerző: Pintér Bence
2019.09.19. 14:27

Állítólag a saját termékeit favorizálja a cég a keresési eredményekben. A Google-t már megbírságolták ezért egyszer.

Így verhet át az Amazon a keresőmotorjával
Saját termékeit favorizálja tavaly óta a keresések során az Amazon algoritmusa

– írja a Wall Street Journal olyan informátorokra hivatkozva, akik tavaly még ezen a projekten dolgoztak, és titlakoztak is a változtatások ellen. Az Amazon tagadja a cikk állításait.

Az Amazon ugye a világ legnagyobb webáruháza, ahol nemcsak a cég és a velük szerződött beszállítók termékeit vásárolhatjuk meg, hiszen különféle viszonteladók is használják a cég platformját, és

egyáltalán nem mindegy, hogy az Amazon keresőalgoritmusa hova rak egy-egy terméket,

a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kattintások kétharmada egy-egy keresés után az első oldalról jön. Ide nagyjából száz változó megvizsgálása nyomán kerülnek termékek, és ezen változók között nem szerepelt korábban a jövedelmezőség, tehát hogy mennyire éri meg az Amazonnak, ha az adott terméket veszi a vásárló – nyilván az online kereskedelem 38 százalékát uraló cégnek az a legjobb, ha a saját termékeiből fogy több.

A cikk szerint a cég kereskedelmi üzletága felől már évek óta nyomást gyakoroltak a keresőmotort fejlesztő csapatot, hogy érjék el: a saját termékek, illetve az általuk kezelt, harmadik féltől származó termékek kerüljenek előkelőbb helyre a találatok között. A Wall Street Journal szerint a fejlesztők és a cég jogászai is a lépés ellen voltak, előbbiek azért, mert ez szerintük nem a vásárló érdekét szolgálja, utóbbiak pedig azért mert éppen ilyesmi miatt büntette az EU a Google anyacégét 2,42 milliárd euróra (806 milliárd forintra) 2017-ben.

Ezért a Wall Street Journalnak nyilatkozó források szerint úgy oldották meg a dolgot, hogy a száz vizsgált változó közé beépítettek olyanokat, amelyek nem konkrétan és kimondottan a jövedelmezőséget vizsgálják, viszont olyan változók, amelyek együttesen vizsgálva mégis utalnak arra. Ez azért előnyös, mert kívülről vizsgálva nehezebb detektálni a csalást. A lapnak nyilatkozó fejlesztők nem fejtették ki, hogy mely változókat vezették be a rendszerbe pontosan ezzel a céllal.

A fejlesztők egyébként korábban évekig külön szervezeti egységnek számítottak a cégen belül, mára azonban a kereskedelmi üzletág vezetői alá tartoznak ők is.

A cég kettős szerepét a piacon – tehát hogy platformként és ugyanezen a platformon eladóként is megjelenik – az amerikai fogyasztóvédelmi hatóság és az Európai Unió is vizsgálja, utóbbi arra is külön odafigyel a vizsgálat során, hogy mennyiben használja fel az Amazon saját előnyére a viszonteladók adatait, amelyek a platformon keresztülfutnak.

Az Amazon szóvivője szerint a Wall Street Journal cikke nem mond igazat: nem változtatták meg úgy a keresőmotort, hogy az figyelembe vegye a jövedelmezőséget. Szerintük olyan termékeket tesznek a vásárlók elé, ami tetszeni fog nekik, attól függetlenül, hogy az a saját márkájuk-e, vagy sem. A nyilatkozat vége így hangzik: „Ahogy minden üzlet, mi is figyelembe vesszük az oldalon szereplő és listázott termékek jövedelmezőségével, de ez csak egy szempont, ami semmilyen szempontból nem fontos faktor abban, hogy milyen találatokat mutatunk a vásárlóknak.”

FOTÓ: Pixabay

Pintér Bence
Pintér Bence az Azonnali külsős munkatársa

Nappal újságíró a győri Ugytudjuknál; éjszaka fantasztikus irodalomról író blogger.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek