A csomagolásmentes életmód lehet a jövő? A legnagyobb brit élelmiszerláncok elgondolkodtak egy éles váltáson a műanyagcsomagolást illetően. Csomagolásmentes sarok, kevesebb műanyagszemét, több friss termék, szép célok, de vajon megvalósíthatóak?
A klímaváltozás egyre égetőbb probléma, amit sokan életmódváltással próbálnak megoldani, erre irányuló kezdeményezés volt a műanyagmentes július, amit már mi is teszteltünk. Vannak, akik inkább csak kevesebbet zuhanyoznak, ahogy Iszak Eszter teszi, egészen átfogó környezettudatos életmódtippeket pedig Balázs Borbála is összeszedett az Azonnalin. Mostanra a nagy élelmiszerláncokat is megmozgatta a klímaváltozás és a környezetszennyezés kérdése.
Az oxfordi Waitrose, ami az Egyesült Királyságban az egyik legnagyobb szupermarketnek számít, bevezette a a csomagolásmentes sarkot, ahol a zöldségeket, gyümölcsöket, müzlit, magvakat, kuszkuszt, lencsét, bort, sört lehet kapni ömlesztve. A szekciót 11 hetes próbaidőre vezették be – írta az AFP.
Jelenleg a brit áruházak nagyban függenek a műanyagtól, a szállítás, a tárolás és az eladás miatt is, így hosszútávon nehéz lesz váltani a műanyagmentes trendekhez, de a vásárlói nyomás miatt hosszútávon úgy néz ki, rákényszerülnek a váltásra.
és ebben nincsenek benne a vásárlók által vásárolt műanyagzacskók – állapította meg a Greenpeace és az Egyesült Királyság környezetvédelmi ügynöksége 2019 novemberében.
A próbaidőszak bevezetése során sok vásárló hagyott üzenetet az oxfordi Waitrose szupermarketében, hogy az üzletlánc tegyen többet a műanyagszemét mennyiségének a csökkentéséért. Sok javaslat is érkezett, például újra lehessen tölteni a tejesüveget és a tisztítószereket is.
A szupermarketben így meghosszabbították a próbaidőszakot, és még három másik üzletben is bevezetnék a projektet. A Waitrose meglebegtette azt is, ha a próbaidőszak sikeres lesz, bevezetnék akár 344 üzletben is a műanyagmentes zónákat. „Amíg előnyt élvez a környezettudatosság, meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a próbaidőszak üzleti szempontból is életképes-e” – nyilatkozott James Armstrong, az áruházlánc szóvivője.
Azonban a jó célt beárnyékolja az a tény, hogy a műanyag csomagolás a legolcsóbb az összes lehetőség közül az élelmiszerpiacon. Szóval a kérdés az, hogy a vásárlók vajon készen állnak többet fizetni azért, hogy az élelmiszerüzletek környezetbarátabb csomagolást használjanak?
Más nagyobb üzletláncok, mint a Tesco és az Asda elköteleződtek a „UK Plastics Pact” mellett, melynek célja, hogy 2025-re teljesen kivonják a forgalomból az egyszerhasználatos műanyag csomagolást, és lecseréljék újrahasznosítható vagy komposztálható csomagolásra. A Tesco és az Asda ezenfelül megígérte, hogy teljesen megszüntetik a műanyagcsomagolásokat az online kiszállításoknál is.
Egy kisebb brit üzletlánc, a Budgens ebben az évben nagyban lecsökkentette a műanyagcsomagolást a termékein, 14 000 termék helyett 2300 terméken található műanyag. „Azért csináltuk, hogy megmutassuk a nagy üzletláncoknak, hogy nem annyira nehéz, mint amennyire ők azt mondják – nyilatkozta Andrew Thornton, egy észak-londoni Budgens vezetője. Az újraszervezés mindössze 10 hét alatt megvolt, mutatott rá Thornton. „A termékek egy részét még így is műanyagban szállítjuk a boltokba. Műanyagban érkeznek, amelyet a személyzet szeletekre vág, majd cukornádból készült folpackba csomagolja. Ha az összes nagy játékos elkezdene foglalkozni a problémával helyi szinten, talán nyomást helyezhetnének a nagy gyárakra és a dolgok változnának”.
Ha esetleg érdekel, az emberiség kiválasztottjainak számító magyar celebek mennyit foglalkoznak ezzel a kérdéssel, kattints ide!
FOTÓ: Unsplash
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.