Miért nyert ekkorát a DK és a Momentum?

Szakács András

Szerző:
Szakács András

2019.05.26. 23:55

Ez a két párt mert kockáztatni, és mondani valami markánsat Európáról. Ráadásul a DK és a Momentum kampányában az üzenetek mögött nem a pártokat láthattuk, hanem a személyeket, Dobrev Klárát és Cseh Katalint.

Ez a véleménycikk (ami szokás szerint nem tükrözi feltétlenül a szerkesztőség állásponjtát) az európai parlamenti választásról szóló percről percre tudósításunk része, amelyben vasárnap egész nap Budapest mellett Londonból, Milánóból és Kolozsvárról jelentkezünk! Ha tudni szeretnéd, hogy hogy dönt idén Európa, kattints ide!

A kora esti órákban megjelent rövid kampányértékelésemben említettem, hogy a hivatalos eredmény szerint 4 EP-mandátumot nyerő DK a nemzetállamok Európája mellett kampányoló Fidesz mellett a választás egyik legmarkánsabb üzenetét, a föderatív Európa ígéretét és tervét fogalmazta meg.

Miközben a 2 EP-képviselői helyet is elhozó Momentum is nagyot váltott a 2018-as kampányhoz képest: a korábbi közösségre (Momentum) és elvont üzenetre (remény) koncentráló üzenetet és kampánystratégiát felváltotta a személyközpontú (Cseh Katalin, Donáth Anna, Fekete-Győr András), kézzelfogható ígéreteket tartalmazó (mire költsünk) kampány.

Ezzel szemben a DK legnagyobb ellenfele, az MSZP-P hol az összefogásról, majd a fővárosi összefogásról kommunikált, az LMP pedig általánosságok szintjén maradt meg a környezetvédelemre építő kampányával.

A választók úgy tűnik, idén megbüntették a kampányban alibiző pártokat és azok jártak jól, akik kockáztattak és megosztóbb ígéretekkel bombázták a szavazókat. Kockázatos volt ez, mert egy megosztó ígéret nem csak annak pártolóit mozgósíthatja, hanem annak ellenzőit is. A választók manapság amúgy is szeretnek inkább valami ellen szavazni. A föderális Európa és az EU költségvetésének átszabása akár mozgósíthatta volna ezek ellenzőit is, de az idei választáson úgy tűnik, az üzenetek nem kaptak gellert és a támogatóknál csapódtak le és generáltak aktivitást.

A DK és a Momentum sikerének másik oka pedig az a helyes helyzetértékelés, ami végül közösségek helyett egyes személyeket tett meg a kampány központjának.

A politika az elmúlt években egy erős perszonalizáción ment át, azaz pártok, mozgalmak és politikai szervezetek helyett politikusok és civilek uralják a közbeszédet. Egyre többször fordul a kocka, nem a pártok termelnek ki magukból karakteres vezetőket, hanem a karakteres vezetők szerveznek maguk köré, akár saját magukról is elnevezett mozgalmakat, szervezeteket és pártokat.

A DK és a Momentum kampányában az üzenetek mögött nem a pártokat láthattuk, hanem a személyeket, Dobrev Klárát és Cseh Katalint. Nem a pártokon keresztül kommunikálták az EU-s pénzek újraosztását és az Európai Föderációt, hanem ezeken a személyeken keresztül.

Olvasnál még többet Szakács Andrástól? Itt megteheted!

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek