+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Bukovics Martin
2019. január 28. hétfő, 16:20
Ingolstadtra, az Audi központi üzemére is kihatással van a győri Audi-dolgozók sztrákja: mivel Magyarországon áll a termelés, nem jönnek motorok a bajor gyárba, így nem tudják összeszerelni az autókat. És nem az ingolstadti az egyetlen németországi érintett Audi-gyár.

Már több, mint 100 órája sztrájkolnak a győri Audi-gyár dolgozói. A céljuk ezzel az, hogy kiharcolják a 18 százalékos, de legalább 75 ezer forintos alapbéremelést, felemeljék a a választható béren kívüli juttatás keretösszegét, átrendezzék a munkakör-értékelési rendszert és hogy legalább egy szabad hétvégéje legyen a dolgozóknak. A szakszervezet célja ezzel az, hogy a győri Audi-dolgozók bére megközelítse a Volkswagen-konszern (ennek tagja az Audi is) régióbeli, azaz szlovák, lengyel és cseh gyáraiban lévő bérszínvonalat.

 

Az Audi németországi kommunikációs vezetője az Azonnalinak erről azt mondta, nyilvánosan semmit nem kommentálnak, amíg nem zárultak le a tárgyalások a győri szakszervezettel. A tárgyalásokon a vállalat célja, hogy egy olyan dealt hozzon tető alá a lehető leggyorsabban, ami mind a munkavállalók, mind a cég számára elfogadható, megerősíti a magyarországi leányvállalat jövedelmezőségét, és hosszú távon is biztosítja a győri munkahelyeket, közölte a cég az Azonnalival.

 

Közben a magyarországi leállásnak németországi hatásai is lettek. A bajorországi Donaukurier napilap információi szerint

 

hétfőn, kedden és szerdán is állni fog az autógyártás az Audi központi, ingolstadti gyárában a győri Audi-dolgozók sztrákja miatt.

 

Ezt az információt az Azonnalinak az Audi ingolstadti kommunikációs vezetője is megerősítette. 

 

A cég az ingolstadti leállásról minden ott dolgozót értesített, a munkavállalókat telefonon rendszeresen tájékoztatják a fejleményekről. A leállás oka, hogy mivel csütörtök óta sztrákolnak Győrben, nem érkeznek új motorok Ingolstadtba, így nincs mit beszerelni az ott készülő autókba. (A győri Audi-gyárba főként benzin-, dízel- és elektromotorokat gyártanak, nem csak az Audinak, hanem a VW-konszern más márkái számára is.) 

 

Az Audi Baden-Württemberg tartományban található neckarsulmi gyárában viszont vannak még rendelkezésre álló motorok, így ott legalább a hét közepéig tudnak termelni. Nem úgy a négykerékmeghajtásos Audi R8 sportkocsik gyártására szakosodott heilbronni, Böllinger Höfe nevű manufaktúrában, ahol a győri sztrájk miatt kedden és szerdán szintén szünetet kell tartani.

 

A német szakszervezet is kiáll a győriek mellett

 

Hogy közép- és hosszútávon milyen következményekkel jár a sztrájk, még senki nem meri megjósolni. A németországi audisokat is képviselő szakszervezet már a sztrájk kezdetekor megfogalmazott egy szolidaritási nyilatkozatot a győrieknek címezve, hangsúlyozva, hogy abszolút jogosnak tartják a magyarországi dolgozók béremelési követeléseit. „Nem hagyjuk, hogy kijátsszanak minket egymás ellen!” – áll az Audi Hungária Független Szakszervezetnek küldött levélben.

 

Timo Günther, a levelet jegyző bajorországi IG Metall szakszervezet sajtószóviője az Azonnalinak elmondta: nem tud pontos adatokkal szolgálni arról, hogy a Volkswagen-konszern kelet-európai autógyáraiban hol mennyit keresnek a dolgozók, csak pletykákat hallanak ők is, de semmi okuk arra, hogy ne higgyenek ezeknek. Szerinte az a munkaadói oldalról rendszeresen hangoztatott érv, miszerint nem érdemes sztrákolni és többet kérni, mert elköltözik a gyár, nevetséges.

 

Mint mondta, Németországban azzal riogatják a dolgozókat, hogy Magyarországra költözik az üzem, Magyarországon azzal, hogy Romániába, Romániában pedig azzal, hogy Ázsiába.

 

„Egy telephely megválasztásakor nem a bérköltség a legfontosabb tényező, hanem hogy hol vannak a piacaim, kik a beszállítóim, milyen az infrastruktúra, és az adott ország gazdaság- és iparpolitikája” – cáfolta meg ezt az érvet az Azonnalinak a német szakszervezetis.

 

Az Audi egyébként Magyarország legnagyobb külföldi befektetője, 1993 óta kilencmilliárd eurót költött el a több, mint 13 ezer embert foglalkoztató győri üzem fejlesztésére. 2018-ban százezer autó és kétmillió motor gurult le a győri szalagokról.

 

FOTÓ: Egy Audi-motor. Glen Bowman / Flickr

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az újonnan megválasztott ukrán elnöknek adták ki magukat, ezzel pedig a francia elnököt húzhatta csőbe egy orosz telefonbetyár-páros.

Mutatjuk 2019 Budapestjének valószínűleg legígéretesebb gyakornokságát: a miénket.

Dobrev Klárát több mint háromszor annyian ismerik itthon, mint Németországban a kereszténydemokrata
CSU csúcsjelöltjét.

Az ötvenet se éri el azok száma, akik éltek a január 1-je óta nyitva álló lehetőséggel.

Nem küldtek el időben egy beszámolót, így ezért Hódmezővásárhely később kapja meg az állami támogatását, de pénzt nem fognak veszíteni, állítja Márki-Zay Péter.

A hét kérdése

A Notre-Dame hétfői katasztrófája egész Európát megmozgatta. De vajon mi tudná összehozni a magyarokat?

Azért ide elnéznénk

Az Azonnali összeültet vitázni pár ifjú politikust április 25-én az Aurórában. Regisztráljatok!

Bringázz április 28-án a Margitsziget és a Városliget között több száz másik emberrel!

Április 25–28. között a Millenáris Parkba ismét kivonulnak a kiadók, és sok szerző is ott lesz.

Hogyan teljesített az Európai Bizottság a luxemburgi Jean-Claude Juncker vezetése alatt? Április 29-én a Corvinus Egyetemen megtudhatod.

Idén 100 éves a Bauhaus. Május 4-én és 5-én megünnepelheted.

Ezt is szerettétek

György Péter a Notre-Dame-on kívül a legújabb trianoni emlékmű terveiről is beszélt az Azonnalinak. Interjú!

Mi történt a dél-balkáni országgal és a Magyarországon menedékjogban részesített Nikola Gruevszki pártjával?

Révész Máriusz kormánybiztos Azonnalinak tett ígérete szerint kátyúzni is fognak a pénzből!

Elmentünk egy kampányfórumra Újvidéken, mert most először szavazhatnak az EP-választáson a vajdasági magyarok. Riport!

Twitter megosztás Google+ megosztás