Az osztrák vasút Európa legjobbja, a magyarnál már csak a román és a bolgár rosszabb

Szerző: Techet Péter
2018.10.27. 17:25

Az Eurobarometer több mint huszonötezer embert kérdezett meg huszonhat EU-tagállamból a vasúti közlekedés minőségét illetően. A legelégedettebbek az osztrákok: az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) pontos, tiszta, megbízható, jól szervezett. Ezzel szemben a magyarok, a románok és a bolgárok a legkevésbé elégedettek saját vasúti közlekedésükkel. De szerencsére az ÖBB a mi térségünkben is megjelent már.

Az osztrák vasút Európa legjobbja, a magyarnál már csak a román és a bolgár rosszabb

Amint arról a bécsi konzervatív Die Presse napilap beszámolt: az Eurobarometer megmérte, mennyire elégedettek huszonhat EU-tagállam polgárai a vasúti közlekedésükkel.

A legjobb helyezést Ausztria érte el: az ÖBB szolgáltatásaival elégedettek leginkább az emberek. Az osztrákok, akiknek több mint negyede rendszeresen használja a vasútat (ezzel éllovasok az EU-ban, még az igen sokat vonatozó németeket is leelőzve), majdnem minden kérdésben magas pontszámot adtak az ÖBB-nek.

Az osztrákok nyolcvanhárom százaléka szerint pontos és megbízható a vonat. (Az EU-ban csak a szlovákok tartják a vonataikat még pontosabbnak.)

A tisztasággal még nagyobb az elégedettség: nyolcvanhat százalék szerint a pályaudvarok nagyon tiszták. Ezzel Ausztria az EU élén áll. Hetvenhét százalék az ÖBB vasútkocsijainak tisztaságával is elégedett. Szintén a legmagasabb értéket érte el az ÖBB a vasúti összeköttetések minősége és az utastájékoztatás terén.

Az ÖBB ma egy száz százalékban állami tulajdonú, de nem a költségvetésből finanszírozott holding. A cég igazgatója volt 2016-ig Christian Kern, aki aztán – másfél évre – az osztrák kancellári székbe ült át. Ma a szabadságpárti infrastruktúraminiszter, Norbert Hofer felügyelete alatt áll az ÖBB,

az osztrák vasút mai sikereit azonban még a szocdem Kern-korszak alapozta meg.

A MÁV hátul kullog

A magyar, a román és a bolgár vasúttársaság majdnem minden témakörben az utolsó helyezést érte el.

Miközben az európaiak hetvenöt százaléka elégedett a jegyvásárlási rendszerrel, a magyaroknál ez az arány csak ötvenöt százalék. De még rosszabb eredményt kapott a MÁV például a panasztételi lehetőségeknél: a magyarok tizennyolc százaléka találja csak úgy, hogy egyszerű panaszt tenni a MÁV-nál.

A vonatok pontosságával csak negyvenkilenc,

a szerelvények tisztaságával meg csupán a magyarok harmincöt százaléka elégedett: ez kevesebb, mint az osztrák érték fele.

A vonatok megközelíthetősége se jó a MÀV-nál: harminc százalék körül van csak azok száma, akik szerint jól megközelíthetőek a vágányok, könnyű beszállni a kocsikba. A mozgáskorlátozottak számára a magyarok alig húsz százaléka szerint nyújt megfelelő szolgáltatásokat a MÁV.

Az összes országra vonatkozó adatok itt olvashatók el.

Az ÖBB összeköti újra Közép-Európát

Szerencsére azonban nem csak a MÁV van jelen Magyarországon!

Az ÖBB a Railjet-hálózat révén az egykori Osztrák-Magyar Monarchia több utódállamában is megjelent már: Budapestet, Győrt vagy Mosonmagyaróvárt ma is összeköti Béccsel, Münchennel, Zürichhel. Nemsokára indul a Bécset Kolozsvárral összekötő vonal. Az ÖBB Észak-Olaszországban és Horvátországban is jelen van, és tovább terjeszkedne a Balkánon. A cseheknek annyira megtetszett a Railjet, hogy a cseh vasút is üzemeltet már pár szerelvényt a maga kék színeivel, cseh söreivel, knédlijével.

Az ÖBB nem csak a Monarchia területén működik: Svájcot is beköti Közép-Európába (a Budapest és Zürich közötti vonatokat is az ÖBB üzemelteti), de Németországban is sikeresen terjeszkedett.

Miután a Deutsche Bahn 2017-ben leállította az éjszakai vonatait, mondván: azok nem termelnek nyereséget,

az ÖBB átvette az egész szolgáltatást, és már idénre nyereségessé tette.

Az ÖBB által üzemeltetett németországi éjszakai vonatokat – amelyek akár Rómáig vagy Wrocławig (Breslauig, magyarul Boroszlóig) is járnak – 2018 első félévében már több mint nyolcszázezren vették igénybe.

CÍMLAPFOTÓ: Trainspotter LGs / Flickr

FOTÓ: Chia Gia José / Flickr

Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek