A nap, amikor az EU feltűrte az ingujját

Szerző: Illés Gergő
2021.05.25. 18:03

​A hétfőn belengetett, Belarusz elleni szankciókat egy kocsmai balhéhoz is hasonlíthatnánk: Szása balhézását megelégelve az eddig csendben a sarokban ülő EU felpattant és feltűrte az ingujját. Most mindenki arra vár, hogy ütni is akar-e, és ha igen, mekkorát. Sorravesszük, mit jelenthetnek a hétfőn bejelentett szankciók az EU-nak, és mit Belarusznak!

A nap, amikor az EU feltűrte az ingujját

Szinte példátlanul gyorsan döntött az uniós állam- és kormányfőket tömörítő Európai Tanács Raman Prataszevics belarusz ellenzéki aktivista pünkösdvasárnapi elrablása és az Athén-Vilnius járat Belarusz általi eltérítése ügyében: az uniós vezetők másfél nappal a gépeltérítés után már újabb kemény szankciókról állapodtak meg egymással, amelyek kidolgozását rövidesen megkezdi a már döntéshozatali jogkörökkel is felruházott, állandó uniós képviselőkből és miniszterekből álló Európai Unió Tanácsa.

Mint arról az Azonnali hétfő éjjel már beszámolt, az uniós vezetők Prataszevics azonnali szabadon bocsájtásának, valamint a gépeltérítés sürgős nemzetközi kivizsgálásának követelésén kívül az alábbi konkrét szankciós intézkedések meghozatalára kérték fel az EU Tanácsát:

+ Személyek és entitások elleni szankciók életbeléptetése a gépeltérítés felelősei ellen;

+ célzott gazdasági szankciók, melyek tartalmára az EU közös kül- és biztonságpolitikai főképviselője és az Európai Bizottság elnöke tesz majd javaslatot;

+ a belarusz légtérhasználat tiltására való felszólítás az EU-ban székelő légitársaságok számára;

+ Az uniós légtérhasználat és repülőtérhasználat tiltása a Belaruszban székelő légitársaságok számára. Ez az állami Belaviát érintené legfőképpen, amely egyelőre számos uniós tagállam repterére repül közvetlen járatokkal, illetve veszi igénybe az uniós légteret.

A fenti négy pont persze első blikkre nem mond sokat, hiszen az állam- és kormányfők egyelőre csak a leendő döntések irányvonalát vázolták fel, egyelőre konkrét jogi háttér nélkül – a jogszabályokat ugyanis nyilvánvalóan úgy kell megalkotni, hogy egyrészt azok megfeleljenek az uniós szerződéseknek, másrészt Belarusz ne tudja valamilyen kiskapuval kicselezni őket.

Az ügy ködössége miatt nézzünk hát most be a leendő szankciók mögé, és vizsgáljuk meg, hatályba lépésük után mit jelenthetnek azok Belarusz, illetve az EU számára! (Az alábbiakban Tomasz Wlostowski szabályozás- és kereskedelempolitikai szakértő és jogász hétfőn publikált gyorselemzése volt a segítségünkre.)

1. Személyek és entitások elleni szankciók:

Az Európai Tanács döntése alapján ezt a Belarusz ügyében már meglévő szankciós keretrendszerbe illesztik be. Egyszerűbben fogalmazva, az EU-ban egyes területeken, illetve személyek és cégek ellen már jelenleg is érvényben vannak Belarusz elleni szankciók, az unió ezeket a továbbiakban csupán kibővíti. Ez négy fő részből áll:

+ A szankciók első két lába a fegyverembargó, és a belső elnyomáshoz használt eszközök embargója, vagyis Belarusz nem vehet, szállíthat vagy exportálhat fegyvereket és ezekhez kapcsolódó felszereléseket, valamint például tömegoszlatókat, rabomobilokat, éjjellátókat az EU-ban.

+ A szankciós listán szereplő személyek belépése is tilos az EU-ba. Itt számíthatunk a szankciós lista jelentős bővülésére, hiszen ezen a listán csak a rezsim és a biztonsági apparátus pár fontosabb tagja szerepel, viszont a kormányközeli üzletemberek, cégvezetők már nem.

+ Végül pedig jelenleg is sok természetes és jogi személy van az EU Belarusszal kapcsolatos vagyonbefagyasztási listáján. Ide jelenleg 88 kormánytisztviselő – Lukasenka maga, a jelenlegi és korábbi miniszterek, KGB-tisztek, katonai és rendőrségi vezetők – tartozik. Van továbbá még nyolc jogi személy – főként hadi- és biztonságtechnikai Lukasenka-közeli cégek – amelyek szintén rajta vannak a szankciós listán.

MOTORGYÁRAT LÁTOGAT ALJAKSZANDR LUKASENKA 2021 MÁRCIUSÁBAN. FOTÓ: LUKASENKA SAJTÓSZOLGÁLATA

Wlostowski véleménye szerint viszont a fenti szankciós keretet leginkább defenzíven alkalmazta az EU, vagyis büntetni és megelőzni akarta a további jogsértéseket. Mint látható, ez nem igazán jött be. Ahol viszont az EU még tud előre lépni, azok a rezsimet gazdaságilag gyengítő offenzív szankciók. Ilyenek lehetnek mondjuk a kereskedelmi, pénzügyi, vagy állami vállalatok elleni korlátozások. Ha a Lukasenka-közeli oligarchák és a rezsimből profitáló üzletemberek körét, valamint a fő állami vállalatok EU-ba történő exportjait tiltaná az EU, az valóban fájna a rendszernek.

A Belarusz elleni célzott szankciókon kívül még van az EU-nak egy másik, emberi jogi szankciós keretrendszere, az úgynevezett uniós „Magnyitszkij-törvény”. Wlostowski szerint szembetűnő, hogy a Magnyitszkij-törvény alatt emberi jogsértések miatt szankcionált személyek és entitások listájára még senkit nem tettek rá Belaruszból, holott ez elméletben lehetővé tenné, hogy

ne csak személyeket, de állami szereplőket is szankcionáljon az EU.

Ha alkalmazná Belaruszra a Magnyitszkij-törvényt az EU, akkor akár az sem lenne kizárható, hogy a belarusz légiirányítást, vagy a belarusz védelmi minisztériumot szankcionálják a leendő korlátozások.

2. Célzott gazdasági szankciók

Ez egy újabb érdekes kérdés, amely a fent felsorolt szankciós rezsimen eddig kívül esett, így az EU-nak az előző ponttal ellentétben nemcsak egy meglévő keretet kell bővítenie, hanem újat létrehozni. Hogy ez mennyire lesz komoly és mélyreható, azt a végleges szankciós javaslatcsomagig lehetetlen látni, de Wlostowski ebben is adott egy pár ötletet.

Ha rápillantunk Belarusz kereskedelempolitikai szerkezetére, látjuk, hogy

az EU, ha csak három nagy gazdasági területre fókuszál, a belarusz export jó harmadának oda tud csapni.

Ide tartoznak a kőolajtermékek, a kémiai- és műtrágyatermékek, valamint a fém- és acélipari termékek.

A SÁRGA KERETTEL JELÖLT EXPORTCIKKEK (KŐOLAJ, MŰTRÁGYA, FÉM- ÉS ACÉLTERMÉKEK) EURÓPAI KIVITELÉNEK ELVESZTÉSE MÁR KOMOLYAN MEGÜTHETI A BELARUSZ GAZDASÁGOT. HA UKRAJNA NEM IS ÁLL BELE A SZANKCIÓKBA, CSAK AZ EU-TAGÁLLAMOK ELVESZTÉSE IS SÚLYOS KIESÉS VOLNA. FORRÁS: OEC

Mindhárom terület esetében jelentős a nyugati export részaránya. Ha a teljes nyugati világ beszállna a kőolajtermékek szankcionálásába, azzal egyedül jó 7 milliárd dollártól esne el évente Belarusz, de ha a Minszkkel való kereskedelemtől nagyban függő Ukrajna még nem is áll bele a nyílt konfrontációba, még az is 4-5 milliárdos mínuszt jelent. Ugyanígy milliárdos tételt jelentenek a különböző műtrágyatermékek, ahol szintén nagyban függ Belarusz a nyugati exporttól, és ha az EU a főként állami vállalatokból álló fém- és acélszektort is szankcionálja, az is körülbelül 1 milliárd dollárt jelentene. Mindhárom esetben sok múlik persze a Minszkkel aktív kereskedelmet folytató Kijeven. Hogy miért nem valószínű, hogy az EU ennyire mélyre menne a gazdasági szankciókban, annak két fő oka van.

Az egyik ok geopolitikai. Ha az EU egy ekkora szankciós csomagot dolgozna ki, az végképp kirúgná a sámlit Lukasenka alól, aki, mint a tavalyi minszki eseményekből láttuk, sokat megtesz a hatalom megtartásáért. Ha az EU felé minden kapu bezárul, akkor Lukasenka már csak – a pácból a diktátort múlt ősszel már kihúzó – Oroszországhoz fordulhatna segítségért.

A segítség márpedig nincs ingyen, és minden bizonnyal komoly geopolitikai elköteleződéssel járna Moszkva felé.

A másik ok morális. Az EU eddig kínosan ügyelt rá, hogy ha szankcionálja Belaruszt, akkor a szankciók tényleg csak a rezsim haszonélvezőinek fájjanak igazán, az átlagembereknek ne. Ilyenek a személyek és cégek elleni célzott szankciók. A célzott gazdasági szankciók ennél messzebbre mennek, ha pedig a nyugati exportot túl sok területen vágják el Belarusztól, az bizony az átlagembereknek fog a legjobban fájni.

3. Repülési tilalom

Az Európai Tanács által elfogadott szankciókból a repülésre vonatkozó két pont a legegyértelműbb. Egyrészt, nem repülhetnek az EU fölé és nem szállhatnak le uniós reptereken a Belaruszban regisztrált – Belavia – gépek. Másrészt, az EU-ban regisztrált légitársaságok sem használhatnák a belarusz légteret – bár az uniós vezetők által elfogadott dokumentumból nem egyértelmű, hogy teljes légtérhasználati tilalomról, vagy csak az EU légitársaságok felé irányuló erélyes kéréséről lesz-e szó.

A LEGTÖBB LÉGITÁRSASÁG MÁR ÖNKÉNT IS ELKERÜLI BELARUSZT, HABÁR MÉG CSAK A SZANKCIÓKRÓL SZÓLÓ IRÁNYVONAL SZÜLETETT MEG, A KONKRÉT SZABÁLYOZÁS NEM. EZZEL CHARLES MICHEL EURÓPAI TANÁCS-ELNÖK DICSEKEDETT EL KEDD REGGEL A TWITTERÉN.

Bár az elmúlt évek vélt enyhülésében többen – például Orbán Viktor még tavaly is – közvetlen repülőjáratot ígértek vagy indítottak Belarusz és az EU között, Minszk továbbra sem volt jelentős turistacélpont.

Vagyis Lukasenkának itt nem is ez fájhat igazán, hanem a tranzitutasok és a légtérhasználati díjak elvesztése. Belarusz az Európa és Ázsia közötti transzkontinentális járatok szempontjából kulcsterületen fekszik, ugyanis a maláj utasszállító 2014-es, Kelet-Ukrajna feletti lelövése után sok légitársaság inkább már elkerülte az ukrán légteret, és Belarusz felé került. Ennek az opciónak most vége.

A másik kérdés pedig a tranzitutasoké. Mivel az ukrán válság idején Moszkva és Kijev között is megszűnt a közvetlen légiforgalom, sok Oroszország és Európa között ingázó utasnak Minszk lett az egyik legfontosabb tranzitreptér – vagyis ahová akár vidéki orosz városokból is el lehetett repülni, majd onnan tovább Európa különböző városai felé. A légtérzár miatt viszont

lehet, hogy az orosz utasok továbbra is elrepülhetnek Minszkig, de onnan nem indul semmi sem tovább Európa felé.

Vagyis ezeknek az utasoknak új tranzitrepteret kell keresniük.

Az EU és a feltűrt ingujj

Szóval – bár a pontos részleteket még nem ismerjük – az EU részéről az előjelek biztatóak. A mindegyik uniós vezető által elfogadott szankció-vázlatokban bizony van potenciál arra, hogy tényleg fájjanak Lukasenkának – a kérdés csupán annyi, hogy a tényleges javaslatok mennyire mennek majd mélyre.

Lehet – bár nem valószínű – hogy az EU Belarusz teljes izolációja, kemény szankcionálása és de facto latorállammá nyilvánítása mellett dönt. Az is lehet, hogy végül a belarusz exporttól is függő tagállamok ellenkezése miatt lagymatagok lesznek az új szankciók. De – az uniót ismerve – a legvalószínűbb talán az, hogy kompromisszumos, középutas megoldás születik, elvégre esetünkben huszonhét tagállamnak kell egyszerre megfelelni.

Talán a legegyszerűbb, ha a szituációt egy külvárosi kocsmai verekedéshez hasonlítjuk,

ahol Szása akárhányszor mulatni jött, mindig irtózatosan berúgott, nagy hangzavart csinált, fenyegette a vendégeket és összetörte a poharakat. Az EU az eddigi balhék alkalmával csak a sarokban ült, összehúzta a szemöldökét, és a fogai között elsziszegte, hogy „nono!”. A hétfői cselekmények annyiban hoztak változást, hogy az EU felállt a pult mellől, és a szemöldökösszehúzás mellett feltűrte az ingujját és megropogtatta az ujjait is.

Most mindenki arra vár, hogy ha már felállt, ütni is fog-e. Ha pedig igen, akkor mekkorát. És ami talán még fontosabb:

fájni fog-e az ütés annyira Szásának, hogy hazamenjen. 

BORÍTÓKÉP: Charles Michel, az Európai Tanács elnöke feltűrt ingujjban látogat Leszbosz szigetére / Európai Tanács (2020)

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek