Plakátkampányban szinte csak egymásról beszél a két nagy tömb

2022.04.01. 06:54

A Fidesz konkrétan csak arra hívja fel a választók figyelmét, hogy szerintük mire készül titokban az ellenzék, de sok fantázia a többibe sem szorult. Kielemeztük, hogyan próbálják a pártok megszólítani a választókat az utcán.

Plakátkampányban szinte csak egymásról beszél a két nagy tömb

Talán kimondható, hogy a 2022-es kampány nem verte az embert a földhöz, ami egészen meglepő azt nézve, hogy négy évvel ezelőtt Vona Gáborról egy ismert transznemű előadó terjesztette, hogy a férfiakhoz vonzódik, miközben Kósa Lajostól és a csengeri örökösnőtől hangos a nem kormánypárti sajtó, és mindenki várta Simicska Lajos atombombáját.

Hogy most mi történt, azt nehéz megítélni: az is lehet, hogy az évek óta tartó permanens kampány miatt nem tűnik fel a kampányfinis,

az ukrajnai háború pedig nyilvánvalóan felborította az addigra már ki tudja mennyire jól eltervezett akciókat.

A kampány alapja egyre inkább a Facebook-YouTube-duó, de a legpontosabb üzenetet most is a plakátok adják, amikből a legtöbb természetesen a Fidesznek van, főleg ha a kormányzati tájékoztató plakátokat és a Fideszhez közeli civil szervezetek plakátjait is hozzászámoljuk, amelyek az üzenete valamiért épp ráilleszthető a Fidesz szlogenjeire.

Azért megpróbáljuk kielemezni, mit ígér nekünk egy-egy lista 2022-ben!

+ Fidesz-KDNP

Úgy általában elmondható, hogy a 2010 óta regnáló kormánypártok egy ideje nem foglalkoznak túlzottan ígérgetéssel: programot egyáltalán nem írnak, ezért persze nincs is mit számonkérni rajtuk, magukkal kapcsolatos

legfőbb ígéretük pedig az, hogy csinálják tovább, amit eddig. 

De a plakátokon még ennyit sem üzen a Fidesz, sőt, magáról egészen konkrétan csak a hivatalosan is az állam által finanszírozott kormányzati kampány keretei közt mond valamit: ezen Orbán Viktor hősies tekintettel üzeni, hogy meg kell őrizni Magyarország biztonságát.

A maradék egészen egyszerű: elmondják, mit csinálna szerintük az ellenzék, ha netán nyerne, külön hangsúlyozva, hogy ebben is Gyurcsány Ferenc a puppet master, sőt: az előválasztás idején Karácsony Gergely még csak 99 százalékban volt Gyurcsány, a plakátok szerint Márki-Zay Péter már száz százalékban Gyurcsány, teljesen érthetetlenné téve azt a kérdést, hogy akkor maga Gyurcsány Ferenc hány százalékban önmaga.

Ráadásul sok plakátot nem is a választásra készülő Fidesz vagy a KDNP, hanem a kormány, vagy a Fidesz politikájával mindig egyetértő, azt hangosan támogató civil szervezetek helyeznek ki.

A Márki-Zay 100 százalékban Gyurcsány plakátokat például a CÖKA tulajdonában álló Kövess minket 2022 Kft. adja ki.

A plakátokon szöveg is van, a szokásos: elvennék a 13. havi nyugdíjat, eltörölnék a rezsicsökkentést, privatizálnák a kórházakat, beengednék a bevándorlókat többek közt.

A kormány terveire tulajdonképpen ennyiből lehet következtetni: ha ők maradnak, akkor marad ez a jó világ, amit egyébként valami teljesen érthetetlen okból rosszá akar tenni az Ellenség.

A teljes agyrémet a fekete háttérre nyomott plakátok hozzák:

ennek már csak annyi az üzenete nevesítés nélkül, hogy a képen látható két ember veszélyes,

ezért áprilisban meg kell őket állítani.

A Fidesz megállításmániájának kicsúcsúsodása végképp nem árul el semmit: miért veszélyesek, miért kéne megállítani őket, milyen alternatívát ad a jelenlegi magyar kormány?

Ezekre a kérdésekre csak akkor kaphatjuk meg a választ, ha összerakjuk a kirakós darabjait, ami most épp azt adja ki, hogy a pár éve még a vírusnak drukkoló ellenzék most épp a háborúnak drukkol.

Egységben Magyarországért

Az ellenzéki pártok eleget téve a választói akaratnak, illetve a magyar választási rendszer tanulmányozásának, végül eldöntötték, hogy közösen indulnak a választáson, hogy így tudják maximalizálni mandátumaikat, és adnak maguknak esélyt a Fidesz-KDNP legyőzésére és a NER lebontására.

Egy választási szövetségnek a kampánya eleve nem egyszerű, hiszen a pártok között alapvető különbségek vannak – elvégre ha nem lennének, akkor egy pártban politizálnának –, így a különböző világnézetek és ideológiák miatt másra helyeznék a hangsúlyt, másképp oldanák meg a felmerülő problémákat, de sok esetben magát a problémákat is másképpen értelmezik.

A választáson közösen induló hat ellenzéki pártnak emellett azzal is meg kellett küzdenie, hogy a közös miniszterelnök-jelölti versenyt egy pártokon kívülálló politikus nyerte meg, aki az előválasztáson egyrészt gyurcsányozással érte el a legtöbb szavazatot. 

A hosszú előválasztási kampány, illetve a hosszú egyeztetések miatt az ellenzék kampánya a Fideszéhez képest viszonylag későn kezdődött el; az előválasztás vége és a kampány kezdete közötti időt többnyire a belső konfliktusok, illetve Márki-Zay Péter olykor szerencsétlen megfogalmazásai, majd az azok után való magyarázkodások tették ki.

Mivel a Fidesz és a velük általában hangosan egyetértő civil szervezetek és influenszerek az ellenzéki kampány kezdetére már felépítettek egy Márki-Zay-ellenes narratívát,

ezért az ellenzéki plakátok eleinte defenzíven annyit állítottak: amit a Fidesz állít, hazugság, marad a családtámogatás, a rezsicsökkentés

és úgy igazából bármi, amivel a Fidesz megvádolta az ellenzéket és rettegteti a választókat, de az ellenzék kormányon több családi pótlékot, magasabb nyugdíjat és párttalan közszolgálati médiát ígér Orbán Viktor bukása mellett.

Ez üzenetkialakítás szempontjából nem szerencsés húzás, hiszen ezzel egyrészt a pártszimpátiával nem rendelkezőket, illetve a politikát csak felületesen követőket azon gondolkodtatja el, hogy

egyáltalán mivel lenne másabb egy ellenzéki kormány alatt, mint a Fidesz alatt, azonkívül, hogy a miniszterelnök nem Orbán lenne, és egy-két dologban többet ígér a Fidesznél?

Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy valóban nehéz feladat közös üzenetet és szlogent kitalálni, hiszen az, hogy marad a családtámogatási rendszer, csak felturbózva, átalakítva a kezdeményezettek körét, nehéz egy rövid, jól megjegyezhető, frappáns egysoros üzenetté formálni, viszont ezzel a defenzív stratégiával lemondanak a napirend alakításáról.

Igaz, a plakáthelyek és médiahelyzet kapcsán a pálya eleve a Fidesz felé lejt, aminek kampányát a Fideszhez közeli civil szervezetek és a kormány is segíti, ezért nincs is könnyű dolga Márki-Zay Péteréknek. A K-monitor jelentése szerint eleve nyolcszor annyit költött a Fidesz és hozzájuk köthető szervezetek plakátokra, mint az ellenzék – Magyarország utcáit látva pedig látjuk is, mennyivel több a fideszes plakát: a Ferihegyre vezető úton például csak két ellenzéki plakáttal találkozni, és az ellenzék országszerte inkább kisebb táblákat helyez ki.

Azonban a háború – csakúgy mint a Fidesz esetében – az ellenzék kampányára is hatással volt.

A háború következtében megjelentek a már frappánsabb, könnyebben értelmezhető üzenetek a Putyin vagy Európa, Kelet vagy Nyugat plakátokkal,

amivel az átlagválasztó számára is könnyen értelmezhető formában tálalja az ellenzék és a Fidesz közötti vélt vagy valós értékválasztásokat, illetve az alternatívát az Orbán-kormánnyal szemben.

Ugyanakkor az ellenzék az elmúlt 12 évre jellemző kampányhibáit továbbra is megtartotta:

nem alakított ki saját szókészletet, hanem a Fidesz által politikai tartalommal megtöltött szavakat használja,

amivel egyrészt harcot veszít a Fidesszel szemben a nyelvünkért vívott harcban – nem véletlen, hogy Orbán Viktor már 2019 májusában a Kleine Zeitungban elmondta, hogyha az ember nem nyeri meg a saját nyelvéért vívott harcot, akkor nem nyer a tartalomban sem.

Az ellenzék továbbra is ugyanúgy átveszi a Fidesz kommunikációs paneljeit, hogy ezzel megpróbálják átformálni a Fidesz üzenetét – sok esetben sikertelenül. Legutóbb a szavazás kapcsán kezdték el azt kommunikálni, hogy Előre az X-et, nem hátra, mivel a szavazólapon az ellenzék szerepel majd az első helyen.

 

Mi Hazánk 

A koronavírus-járványból legjobban a Mi Hazánk profitált politikailag. A Kínából világkörüli útra induló vírus okozta válságot, illetve az arra adott járványügyi és gazdasági lépések vélt vagy valós hibáit a szélsőjobboldali párt sikeresen tematizálta,

és sokáig úgy tűnt, hogy a kötelező oltások elutasításával, illetve a „coviddiktatúra elleni harccal” nagyon sok potenciális szavazót tud behúzni magának.

A Toroczkai László – vagy ahogy nevezi magát: Magyarország egyetlen oltatlan miniszterelnök-jelöltje – vezette párt emellett a szokásos üzeneteit helyezte a plakátokra: Magyarország a magyaroké, illetve a Mi Hazánk a harmadik út, az egyetlen párt, ami Orbánra és Gyurcsányra is nemet mond – állítják. 

Azonban az európai átlaghoz képest megengedőbb magyarországi korlátozások februári végleges eltörlésével a párt elvesztette azt az ügyet, amire a kampányát leginkább építette.

A magyarországi napirendet is uraló ukrajnai háború kitörésére pedig nem tudott olyan álláspontot üzenesíteni a párt, amivel elérhetné a választókat: míg a Fidesz egyszerűen a „ki kell maradni a háborúból”-üzenettel operál, addig az ellenzék Orbán Putyinnal ápolt kapcsolatát és a miniszterelnök keleti nyitását emeli ki, addig a Mi Hazánk nem tud felvenni egy olyan könnyen kommunikálható álláspontot, amivel a potenciális szavazóik, illetve a különböző szavazói csoportok többsége egyetértene,

ezért a NATO-ellenes üzenetek mellett a kormány szerintük túl sok segítségét és ukránpártiságát bírálják.

Míg korábban egy öt százaléknál jobb eredmény is kinézett a pártnak, addig a lockdownellenesség mint ügy elvesztése miatt még az se biztos, hogy a rendpártiságot a szabadságjogokra cserélő szélsőjobboldali párt bejut a parlamentbe. Ha bejutnának, ígéretük szerint eltörölnék a már nem is igazán létező coviddiktatúrát.

Magyar Kétfarkú Kutya Párt

A valamiért viccpártnak nevezett protesztpárt sokáig növekvő pályán volt a közvélemény-kutatások szerint, azonban Márki-Zay és az ellenzéki politikusok támadásai, illetve a bizonytalanok felé minimális kommunikációt fektető párt elképzelhető, hogy még a parlamentbe se jut be.

A párt egyébként az eddigi kampányaihoz hasonló egyszerű kampányt folytatott: az állami támogatások jelentős részét pályázatok útján különböző civil projektekre költik el,

emellett a már megszokott, vicces üzeneteiket hirdetik kis plakátokon, minthogy az élet szép; bármit megígérünk; vagy a több mindent, kevesebb semmit.

Emellett pár újabb elem is megjelent, például a hatósági áras euró ötlete.

Országszerte ellepték a városokat azok a plakátok, ahol kifejtik, hogy az adott választókörzetben miket tettek, itt például egy budapesti plakát szerepel:

Itt pedig egy Kecskeméten kihelyezett plakát:

Azonban a rendhagyó kampányuk, illetve a jóval kevesebb plakáthely és médiaszereplés miatt

a törzsszavazókon, illetve a politikát aktívan követőkön kívül valószínűleg nem érnek el túl sok embert.

Kérdés, ezzel milyen eredményt fognak majd elérni a kétfarkúak, akik leginkább a környezetvédelem, illetve a marihuána legalizálását kommunikálják komolyan mint programot. 

Megoldás Mozgalom

Gattyán György pártja olyan gyorsan jelentéktelenedett el, amilyen meglepő volt az indulásuk. Nyilván nem csoda, hiszen messziről látszik, hogy különösebben nem számol az egyik leggazdagabb magyar vállalkozó bármiféle sikerrel: nincsenek szerepléseik, nincsenek utcai rendezvényeik, nincs mögöttük sok minden.

Ami van, az pár plakát, amin igyekeznek a lehető legáltalánosabb üzeneteket megfogalmazni, bár egészen meglepő módon a maga módján ez is kampányszerűbb, mint a legtöbb kormánypárti és ellenzéki üzenet. Ezenkívül meg csinálnak pár flashmobot meg egy appot, de ez valószínűleg nem lesz elég az öt százalékhoz.

Normális Élet Pártja

Gődény György ismét egy párttal elindul a választáson, most épp a normális életért küzd. Kevés plakátja van, ami mégis, az pont annyira alkalmas, hogy pár ezoterikus járványtagadó úgy érezze, megvan a helyes döntése, ha a Normális Élet Párjára húzza be az ikszet.

NYITÓKÉP: A pártok plakátjai. FOTÓK: Fekő Ádám, Karóczkai Balázs / Azonnali; Minden Fiatal Magyarországa / Facebook

Fekő Ádám
Fekő Ádám Az Azonnali újságírója

Hétközben újságíró, hétvégén boldog ember. Akár ugyanabban a mondatban is szívesen okoskodik a magyar futball izgalmairól és a populizmus veszélyeiről, emellett nagyon szereti a szovjet jellegű épületeket.

olvass még a szerzőtől
Karóczkai Balázs
Karóczkai Balázs az Azonnali korábbi operatív vezetője

Mesterdiplomás politológus, 2019 óta újságíró. A külpolitika szenvedély, a belpolitika hobbi, a kultúra pedig kikapcsolódás.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek