Az Astroworld-tragédia a fesztiválszervezés, meg az internet Dredd bíróinak a tragédiája is

Ágoston Dániel

Szerző:
Ágoston Dániel

2021.11.12. 09:23

Tök jó volna, hogyha nem élből arra futna ki minden istenverte helyzet, hogy ki a leghangosabb és leggyorsabb morális Dredd bíró az interneten.

Múlt hét végén bejárta a világsajtót a hír, hogy nyolcan meghaltak, illetve több százan megsérültek a texasi Astroworld Festival pénteki napján, mikor Travis Scott koncertje alatt a tömeg megindult a színpad felé, miután az meglepetésvendégként felhívta a színpadra az ugyancsak szupersztár Drake-et.

Szemtanúk beszámolói szerint Scott, aki egyébként a fesztivál szervezője is, többször megszakította a 75 perces koncertjét, amikor látta, hogy gebasz van a tömegben, és megkérte a biztonságiakat, hogy kísérjék el a sérült rajongókat a mentősökhöz.

Az internet a maga sajátosságának megfelelően persze rögtön szakértők és fesztiválszervezők tömegével lepte el a különböző fórumokat, ahol mindenki baromira tudta már az első hírek hallatán, hogy mi történt, mit hogyan kellett volna és ki a felelős, fittyet hányva arra, hogy

utólag okosnak lenni pont olyan, mint előre hülyének.

Merthogy hát Travis Scott leállíthatta volna a koncertet és lefújhatta volna az egészet, mikor látta, hogy valami van – mintha amúgy tudná bárki, hogy mit lehet látni egy színpadról, ahol 200 robotlámpa és reflektor világít az ember pofájába. Jelzem: a színpadról többnyire lófaszt nem lehet látni a közönségből.

Ezzel együtt egy percig ne tegyünk úgy, mintha Travis Scottot, mint az Astroworld főszervezőjét ne terhelné felelősség a történtekért, hiszen teljesen nyilvánvaló, hogy valami rútul el lett baszva, ami nyolc ember életébe került. A houstoni tűzoltóparancsnok szerint például egyértelmű, hogy Scottnak előbb le kellett volna állítania a koncertjét, ami egyébként minden bizonnyal igaz is, hiszen ő maga is többször megszakította a produkcióját, ergo látta, hogy valami nem oké.  

Az internet rögtönítélő bíróságának önjelölt szakértőit persze egyáltalán nem érdeklik a részletek, úgyhogy azonnal kimondták a verdiktet, hogy bizony Travis Scottnak fejét kell venni. Scott amúgy most nyilván Canossát jár és közleményt adott ki arról az amerikai sajtónak, hogy fizeti az Astroworld Festivalon, a koncertje közben meghalt fesztiválozók temetését, és mindenkinek visszatéríti a jegyét. Ennek szükségszerűsége magától értetődő, és a magam részéről az őszinteségét sem kétlem feltétlenül, hiszen belegondolni is rettenetes, milyen lehet az, amikor a saját fesztiválodon, a saját koncerteden megtörténik egy ilyen.

A helyzet azonban olyan friss, így még csak a véletlenül sem esnék abba a hibába, hogy bármilyen állást foglaljak a történtek kapcsán. Még úgy sem, hogy közel 10 éve szervezek rendezvényeket és veszek részt fesztiválok szervezésében szervezői és előadói oldalon.

Ez az egész ugyanis kizárólag hosszú vizsgálatok, illetve nyomozás után fog majd összeállni,

így nyugodtan állíthatjuk, hogy most leginkább azon megy a verseny internet-szerte, hogy ki a leghangosabb igazságosztó. A tényleges vizsgálat lesz ugyanis az (minthogy nyilvánvalóan ez zajlik mind hatósági, mind pedig szervezői részről) ami világosan feltárja majd, hogy mi történt a tervezés és a lebonyolítás során, hol volt gond a kommunikációval (stáb-stáb, stáb-közönség, stáb-művész, művész-közönség), illetve a közönség viselkedése hogyan befolyásolta az eseményeket. Merthogy egy ilyen szituáció közel sem abból áll, hogy összeszalad egy rakás ember, akik összenyomják egymást, hanem

tényezők százai, hibák, mulasztások, kommunikációs félreértések sokasága kell ahhoz, hogy egy ilyen helyzet kialakuljon és bekövetkezzen.

Persze ettől még adódik a kérdés, hogy mégis hogyan fordulhat elő egy ilyen helyzet egyáltalán. A kérdés azonban szerintem inkább az, hogy hogyan előzhető meg. Egy kollégámmal folyt egy thread, ahol felmerült ez a történet. Bár ő jóval kisebb koncerteket szervez, van erre egy metódus. Előre megbeszélik, hogy ki állíthatja le a koncertet és az a valaki kinek szólhat a koncert közben. Náluk az volt, hogy mivel a basszer közel volt a színpad (backstage felőli) bejáratához, így az ő vállát kell megfogni, majd ő jelez a dobosnak, hogy álljon le. Ezt később egy másik zenekarral élőben is alkalmazták, mikor egy kisebb tűz volt egy klubban, ahol a helyi klubvezető nem volt épp a helyzet magaslatán, de a koncertet pánik nélkül le tudták így állítani. És amíg ez megtörtént, a helyi hangmérnök eloltotta a tüzet és némi szellőztetés után be is tudták fejezni a koncertet. De ez csak egy példa.

Nyilván egy ilyen kommunikációs lánc kialakítása exponenciálisan bonyolódik és igényel nagyobb tervezést, minél nagyobb az adott koncert, vagy fesztivál.

Arról nem is beszélve, hogy rengeteg tűzvédelmi és biztonsági előírás van, amik eleve arra hivatottak, hogy egy ilyen helyzetet minél gyorsabban, higgadtabban le lehessen reagálni és meg lehessen oldani.

Hogy mindez hol csúszott el az Astroworld-ön, az csak a vizsgálatok után fog kiderülni. Nem kérdés, hogy mindez egy rettenetes helyzet, amit „kicsiben” már itthon is láthattunk a Westbalkán esetében, ami iskolapéldája volt az amatőr szervezetlenségnek, a profitmaximalizálás végtelen igényének és a tűzvédelmi szabályok gátlástalan leszarásának – de még inkább a közönség életének és egészségének totális semmibevételének. 

Viszont, mint minden esetben, ezúttal is tök jó volna, hogyha nem élből arra futna ki minden istenverte helyzet, hogy ki a leghangosabb és leggyorsabb morális Dredd bíró az interneten.

Ágoston Dániel
Ágoston Dániel az Azonnali újságírója

Podcast, techno, divat, publicisztika.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek