Így kampányolnak a német pártok

2021.09.01. 07:10

Kevesebb, mint egy hónappal a német parlamenti választások előtt a pártok kampánya is beindult. A videóikon is jól látszik, mit tudnak és akarnak ígérni, kinek kell inkább eldugnia a saját kancellárjelöltjét, és ki építi az egész mondanivalót rá. Mutatjuk a legfontosabb német pártok kampányklipjeit és azok üzeneteit!

Így kampányolnak a német pártok

Kevesebb, mint egy hónap van hátra az EU és ezzel Magyarország sorsát jelentősen befolyásoló szeptember 26-i német parlamenti választásig. Pillanatnyilag óriási meglepetésre nem a jobbközép CDU/CSU, hanem koalíciós partnere, a szociáldemokrata SPD vezet – úgy, hogy történetükben először a Zöldek is állítottak kancellárjelöltet, a királycsinálók viszont nem ők, hanem a jobboldali liberális FDP politikusai lehetnek. A Merkel-korszak végéhez méltóan óriási tehát a verseny és a bizonytalanság, hogy milyen kormány alakul majd ősszel Berlinben: nézzük is meg, hogyan kampányolnak maguk mellett az egyes pártok!

Mindent Scholz személyére építenek a szocdemek

Az SPD mint párt jelentősen balrább áll kancellárjelöltjénél, Olaf Scholznál, olyannyira, hogy előző tisztújításukon Scholzot meg sem tették pártelnöknek (holott a politikus is akart volna elnök lenni), helyette a szociáldemokraták balszárnyából választottak társelnököknek két, azóta magát túl ismertté tenni nem tudó politikust. Az elképzelés emögött az volt, hogy ha egyszer az amúgy tisztességes kormányzati eredményekkel nem tudnak szavazókat szerezni, akkor baloldali populizmussal fognak, rámenve a Zöldek és a Linkspartei szavazóira. A baloldali fordulat azonban semmiféle pluszt nem hozott, épp ellenkezőleg: Angela Merkel utolsó kormányának kisebbik koalíciós partnere a ciklus végére már a középpárti státuszt is veszélyben érezte,

volt, aki idénre már egyszámjegyű választási eredményt jósolt az egykori nagy néppártnak.

A mindezt az alkancellári-pénzügyminiszteri székből végignéző Scholzra végül azért esett az SPD választásra, mert egyrészt ő a párt legnépszerűbb politikusa, másrészt meg ő szerepelt talán a legtöbbet a médiában válságkezelőként a koronavírus-járványból való felállást segítő pénzügyi csomagjával. Scholz egyértelműen a párt jobboldalán áll, az egykori hamburgi polgármester és jelenlegi pénzügyminiszter semmiképpen nem valamiféle elit- és rendszerellenes baloldalt képvisel.

Tapasztalat és kompetencia: ezen jelszavak köré épül a Scholz-kampány. 

A kampányvideók is erről szólnak. Az egyikben Matrjoska-babák segítségével válaszolják meg, hogy mit kapnak azok, akik Scholzra szavaznak: óránkénti 12 eurós minimálbért (amúgy a jelenlegi minimálbér bevezetését is az SPD érte el), 400 ezer új lakást évente, innovatív és munkahelyteremtő klímavédelmet, stabil nyugdíjat és méltóságteli öregkort. A Scholzról szólóban egyenesen az eddigi legjelentősebb SPD-s kancellárral, Helmut Schmidttel indítanak: Scholz ugyanis a nyolcvanas években kezdett el politizálni, amikor a nagy előd volt hatalmon. Hasonlóság a két politikus között, hogy mindketten az északi Hamburgból valók. A klip Scholz életén keresztül az utóbbi negyven év német történelmének kivonatát is bemutatja, kidomborítva, mennyi mindent (Kurzarbeit! új lakások! koronacsomag! alapnyugdíj!) köszönhet már eddig is a volt hamburgi polgármesternek az ország, hogy aztán a kamerába nézve maga a jelölt mondhassa el a tőle megszokott északnémet hűvösséggel: ez is valami, de a java még csak most jön.

Kiknek szól? Akik kiszámíthatóságra és nyugalomra vágynak, de azért akarnak változást és tempót a 16 év Merkel-éra után
Milyen benne a jelölt? Határozott és professzionális, amolyan hamburgiasan korrekt és szenvtelen, semmi mosoly
Mit üzennek vele? Hogy nagyon-nagyon jó kancellárjelöltjük van, aki tapasztalat és tettrekész

A CDU elővette a nagy semmit

A legnépesebb német tartományt, Észak-Rajna-Vesztfáliát kormányzó joviális katolikus politikus, a CDU/CSU kancellárjelöltje nem biztos, hogy a legjobb választás volt a jobbközép uniópártoktól arra, hogy megtartsák Angela Merkel székét maguknak, jelen állás szerint ugyanis már az első hely sem biztos. A párt ezért jobb híján a jobboldali törzsszavazókat próbálja mozgósítani – akiknek nem a jelölt személye, hanem a pártlógó számíthat leginkább –, és egészen Armin Laschet családjáig visszanyúlnak a klipben, hogy bizonyítsák: jelöltjük nem csak egy közülük, de nála jobban senki nem szavatolja a kiszámíthatóságot, a nyugalmat és a stabilitást. 

A Laschet-szpot a szokásos CDU-s bullshitgyűjtemény

olyan szlogenekkel, mint hogy együtt megcsinálni Németországot, vagy hogy most az egész országról van szó. A berlini belvárosban lévő holokausztemlékmű a vágókép, mikor arról esik szó, hogy a covidjárvány alatt egyre szomorúbb a közbeszéd, növekszik a gyűlölet: de szerencsére ott van Laschet, aki pont ezellen küzd. A klip kicsit a CDU law&order-vonulatára is rájátszik: a vágóképeken büszke rendőrök, helyszínre siető tűzoltók, integrálódott bevándorlók, boldog nyugdíjasok láthatóak, közben pedig Laschet a képernyőből kinézve arról beszél, hogy olyan országot szeretne, amiben mindenki jól és biztonságosan érezheti magát, mindegy, honnan jött és kit szeret az illető. Laschet, aki egykoron tartományi integrációs miniszter is volt, tudvalevőleg a menekültpolitkában is liberálisabb, 2015-ben is egyértelműen támogatta a merkeli vonalat.

És hogy ezt a sok általános ígéretet miért pont Laschet tudja megcsinálni a CDU-ból, nem mondjuk egy Markus Söder nevű politikus a szövetséges bajor CSU-ból? Ez a szpotból nem derül ki, cserébe megtudjuk, hogy mivel Laschet apja bányász volt, ezért a jelölt pontosan tudja, mit jelent a változás, és azt is, hogy meg lehet csinálni. Hogy mit, az ugyancsak nem derül ki.

Kiknek szól? Akiknek elég az, ha valaki mellett ott van a CDU logója
Milyen benne a jelölt? Mint egy kedves tanárbácsi
Mit üzennek vele? Hogy annyira azért mégsem rossz a jelöltjük

Markus Söder csinált egy klipet, amiben nem szerepel Laschet neve

A CDU/CSU kancellárjelöltségi versenyében (a két párt egymás állandó szövetségese: a keresztényszociális CSU csak Bajorországban indul, cserébe a kereszténydemokrata CDU nem indul Bajorországban) Laschettel szemben alulmaradó bajor miniszterelnök, a magát csak a szívek kancellárjelöltjének neveztető Markus Söder CSU-elnök kötelességének érezte, hogy ő maga is készítsen egy a CSU-s hagyományokhoz szervesen illeszkedve pártelnöki monológot tartalmazó klipet az idei választásra, persze csak szigorúan hazai, bajorországi felhasználásra.

A klip egy igazi csoda: úgy kampányol a CSU mellett, hogy sem a szövetséges CDU, sem az uniópártok kancellárjelöltje, Armin Laschet neve nem hangzik el benne,

az viszont igen, hogy a mindezt a bringája mellől a legelő közepéről narráló Söder szerint Németországnak egy olyan emberre van szüksége, aki összetart mindent, garantálja a stabilitást, de óvatosan meg is újítja közben a dolgokat. Hogy ez az illető kicsoda, nem derül ki, az viszont igen, hogy Söder a maga számára központi feladatot lát etéren, a szpotban elhangzottak szerint ugyanis azt ígérte a gyerekeinek, hogy legalább olyan jó, ha nem jobb világot hagy maga után, mint amilyen előtte volt. És hogy miért szavazzon valaki a CSU-ra? Mert Bajorország érdekei csak így lesznek képviselve Berlinben, azaz a CSU a regionális érdekképviselet fontosságát hangsúlyozza. Tényleg semmi szó Laschetről, CDU-ról meg ilyen dolgokról. Ennél még Angela Merkelt is jobban szerették Münchenben.

Kiknek szól? Akik Markus Södert szerették volna a CDU/CSU kancellárjelöltjének, meg akik eleve nem szeretik Berlint Bajorországban
Milyen benne a jelölt? Az elmélkedő Seehofernél határozottabb és dinamikusabb, de ugyanúgy apafigurát játszik, Berlinből megfáradtan hazatérve
Mit üzennek vele? Hogy Markus Söder 2025-ben újra megpróbálhatja, bár azt nyilatkozta pár napja, hogy nem akar sohasem már kancellárjelölt (azaz kancellár se) lenni

A liberálisok szerint soha ennyi munka nem volt még előttük

A német politika legprofibb videósai Christian Lindner FDP-elnöknek dolgoznak. A 2013-ban még a parlamentből is kibukó (majd 2017-ben oda diadalmasa visszatérö), limuzin- és szivarkapitalista pártot modernizáló, kicsit szociálliberálisabbá tevő és 12-13 százalék környékére vezető politikus választási klipjei mindig nagyon jók:

nem egy idealizált néptribünt, hanem egy önmagában is kétkedő, rengeteget dolgozó és ötletelő politikust mutatnak.

A most is végig fekete-fehér fotókkal operáló klip főszereplője a 2017-ben Merkellel és a Zöldekkel kormányozni a hosszas koalíciós tárgyalások után inkább mégsem akaró, idén ősszel sokak szerint a pénzügy- vagy gazdasági minisztériumot megkapni szándékozó Lindner. A saját magáról készült fotókat azzal narrálja, hogy már nem bírja tétlenül nézni, ahogy egyre lejjebb süllyed Németország a gazdasági versenyben, ahogy egyre korszerűtlenebb az oktatás, ahogy a lockdown és a járvány kinyírják a szabadságjogokat, ahogy a klímavédelmet innováció helyett tiltásokkal próbálják orvosolni, és ahogy az ország lassan egy évtizede birkózik meg a digitalizációval.

Soha nem volt ennyi tennivalónk, summázza a klip, azaz kormányzást ígérnek, bár lehet, hogy erre azon szocdemek és Zöldek mellett lesz csak módjuk, akiknek a klip kritikáival leginkább üzennek.

Kiknek szól? Akiknek van szépérzékük és fáznak a Zöldektől
Milyen benne a jelölt? Okos, tettrekész, sármos és felkészült
Mit üzennek vele? Hogy ezúttal nem rajtuk múlik a kormányzás

A Zöldek egy népdalt dolgoztak fel

Ahogy a párt, úgy annak politikai kommunikációja sem szándékozik elszakadni azon jólszituált, alapvetően a lockdownokban is boldog életet élni, home office-ban is dolgozni, menekültet csak a saját lakónegyedétől messzebb elfogadni képes középosztálytól, akiket Sahra Wagenknecht Linke-politikus nemes egyszerűséggel csak lifestyle-baloldalinak nevez.

Az idén Annalena Baerbock személyében először kancellárjelöltet állító Zöldek a Kein schöner Land című népdalt dolgozták át, hogy környezetvédő, tolószékes, öltönyös, tanár, meleg, idősgondozó, nyugdíjas, Amazon-futár, fehér hetero férfi és rengeteg különböző bevándorló részben erős akcentussal, dalban üzenje meg: változás kell, és ehhez ők készen állnak. Hogy konkrétan mit akarnak a német Zöldek azon túl, hogy legyen mindenhol wifi és ne kelljen még 2021-ben is faxot használni, az a nagy klímavédő-egyenlőségpárti szlogeneken túl nem derül ki,

a klip inkább a német Zöldekre a megalakulásuk óta jellemző kicsit amatőr, kicsit hippiskedő, de alapvetően aranyos és jófej emberekről szóló életérzést árulja nagyon profin. 

Kiknek szól? Akik nem unják a fárasztó woke jóemberkedést
Milyen benne a jelölt? Kedves, inkluzív és mosolygós
Mit üzennek vele? Hogy ha csak a Zöldek szavazóiból állna Németország, rögtön jobb hely lenne az egész világ

A Linke odacsap, ahova kell

A nagyjából 7 százalék környékére mért (azaz korábbi eredményéhez képest elég rosszul álló), kifejezetten jól célzott társadalomkritikájú választási reklámokkal jelentkező kommunista párt idén két klippel is előrukkolt: egy rövidebb, mozikban játszott szpotban egy 16 év után egy távoli szigetről a civilizációba visszatért férfi kérdezi a barátait arról, hogy meséljenek, mennyire megy jól a soruk, hiszen már minden bizonnyal megoldódott az összes olyan ügy, mint az ózonlyuk, a baloldalon rendkívüli módon gyűlölt Hartz-IV munkanélküli és szociális segélyezési rendszer, az óriási jövedelmi különbség szegény és gazdag között vagy a német fegyverexport. A hangulat hirtelen fagyos lesz, mire valaki rezignáltan megjegyzi:

annyi változott csak, hogy a bevásárlást immáron bringás futárral is haza lehet hozatni.

A párt másik, hosszabb klipje burkoltan a német balliberális értelmiséget és annak kedvenc pártjait, az SPD-t és a Zöldeket bírálja, mondván bírósági ítélektől nem lesz kifizetve a bérleti díj, a tapstól és biztatástól nem fog nőni a fizetés, az ellentmondásos talkshow-szereplésektől nem változik meg semmi, valamint a klímaváltozás sem áll meg csak azért, mert valamelyik pártnak egy nő a kancellárjelöltje. A női narrátor mindenféle fekete-fehér stockphoto mellé ismerteti pártja üzeneteit: jobb egészségügy és gondozás kell, le kell állítani a fegyverexportokat, és úgy kell tenni a klímaváltozás ellen, hogy az ne járjon széles tömegek elszegényedésével. A klip lényegében bármikor készülhetett volna az elmúlt húsz évben, a Linke fő üzenetei ugyanis azóta változatlanok, csak a politikusaik cserélődnek a rengeteg belharcban.

Kiknek szól? Akik mindenben és mindenkiben csalódtak
Milyen benne a jelölt? Nincs benne semmiféle jelölt
Mit üzennek vele? A szegények csak a Linkére számíthatnak

Az AfD a normalitást hangsúlyozza

Az egyre inkább a neonáci szárny bűvkörébe kerülő, 10 százalék körülre mért szélsőjobboldali párt a normalitást találta ki 2021-es szlogenjének, ügyesen rímeltetve azt a covidjárvány miatt kitalált lockdownok alatti, orwelli módon új normalitásnak nevezett életre.

Az AfD a Linkéhez hasonló protestpártként a lockdownok és járványkezelési ellentmondások mellett a Zöldek által a mainstreambe egyre inkább beemelt autós- és dízelmotorellenes klímapolitikát jelöli meg mint a normalitást veszélyeztető elemet. A klip főszereplője az Átlagos Német Férfi: férj, van gyereke, mérnök, VW-t vezet, és idegesíti, hogy a hatalom mindig őt pécézi ki a tényleges bűnösök helyett, és hogy lassan már a kocsijába se tankolhat azt, amit akar. Különösen nem gondolták túl, az elégedetlen kisember világához és problémáihoz viszont jelentősen közelebb van a klip, mint mondjuk a Zöldeké. Ami viszont érdekes:

az AfD sikerét megalapozó slágertéma, a migráció és a menekültek/bevándorlók integrációja körüli rengeteg probléma egyáltalán nem jelenik meg a szpotban.

Kiknek szól? Akik nem hisznek a médiának, de főleg a Zöldeknek
Milyen benne a jelölt? Nincs benne semmiféle jelölt
Mit üzennek vele? Nem az AfD a szélsőjobboldali, a többiek mentek el balra

Egyszerű emberek, kis vágyak

A tizenhat tartományból három parlamentjében – Bajorországban ráadásul még a kormányban is – bent van a konzervativ-szabadelvű, agrár- és kisvárosi pártként leírható Szabad Választók (FW), akik idén szeretnének a Bundestagba is bekerülni. A jobbközép alakulat főleg azokhoz szól, akiknek a merkeli CDU túl balos lett, de az AfD ideológikussága sem tetszik, és jövedelmi viszonyaik miatt eleve nem a liberális FDP szavazói, a Zöldek klímapolitikájától pedig falnak mennek.

A párt különösen a helyi önkormányzati választásokon szokott erős lenni, mert számos kisebb településen helyben jól ismert, az ideológia helyett pragmatikus megoldásokat ígérő hétköznapi embereket indítanak. A párt elnöke – egyben bajor gazdasági miniszter –, a hihetetlenül erős alsóbajor akcentusban beszélő Hubert Aiwanger alatt lett erős a vágy, hogy országosan is megjelenjenek, bár ez lehet, hogy éppen elveszi eddigi szexeplijüket, azaz az országos politikával nem foglalkozó, csak helyi ügyekre koncentráló jellegüket.

A kampányvideó azonban hozza az egyszerűséget, hétköznapiságot – és az ezzel együttjáró nem túl erős profizmust. Annyi a koncepció, hogy a párt különböző politikusai – elsőként egy erős bajor kiejtésben beszélő, Sri Lankai-i származású jelöltje – elmondják, hogy újra olyan politikát szeretnének, amiben meg lehet bízni. Ennél sokkal cizelláltabbat a többi megszólaló, országosan teljesen ismeretlen jelölt se mond. De

mint valami jó helyi kisboltos, mindenkinek kínálnak valamit: környezetvédelem, belöldi biztonság, szabadság, becsületesség, kreativitás.

Az oltásszkepticizmusát ügyesen szabadságjogi érvelésbe csomagoló, a klipben utolsóként megszólaló Aiwanger pártelnök – akit néha a Bajorországon kívüli választók számára feliratozni kéne németül – gyakorlatilag józan paraszti észt (jobbos hangnem) és a konszernektől való függetlenséget (kicsi baloskodás) ígér, és azt, hogy kicsiknek, nagyoknak, szegényeknek, gazdagoknak egyaránt kedvezni akarnak. Azaz tényleg annyira összeszedett, mintha valaki a fodrászánál vagy a kedvenc sörözőjében kezdene politikáról diskurálni – ez is baj, az is baj, de legyen szabadság meg jólét.

Kiknek szól? Akik picit elégedetlenek, de nem akarnak radikális változást, csak minden legyen picikét jobb
Milyen benne a jelölt? Hétköznapi, egy közülünk
Mit üzennek vele? Ha fáraszt a sok ideológiai vita, akkor köztünk a helyed, mégha nincs is kiforrott, világos világnézeted

Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől
Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek